Auto Świat Wiadomości Aktualności Audi A4 ze stali pochodzącej ze zniszczonych aut. To dopiero początek

Audi A4 ze stali pochodzącej ze zniszczonych aut. To dopiero początek

W dzisiejszych czasach recykling wydaje się naturalny w każdej branży. Okazuje się, że w motoryzacji to nie takie oczywiste, ale to się zmienia. No. Audi prowadzi projekt, który ma na celu wykorzystanie zużytych aut do budowy nowych. Już dziś wykorzystuje stare materiały w nowych autach.

Audi ponownie wykorzysta elementy samochodów do produkcji nowych autAudi
  • Zużyte samochody wcale nie są wykorzystywane do produkcji nowych. Stal z aut kończy w innych branżach, a Audi chce to zmienić
  • Nowe auta projektowane będą od początku z zamiarem ich ponownego wykorzystania. Już nowy samochód będzie zaplanowany do wykorzystania po zużyciu
  • Dziś Audi stara się wykorzystać stare elementy w nowych autach. W A4 to elementy drzwi, a w Q4 e-tron szkło
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Samochody zużyte albo rozbite kończą na złomowisku, gdzie są rozbierane, a potem trafiają do huty. Tak mniej więcej kończą niechciane już pojazdy. Okazuje się, że nowe życie resztek po samochodach wcale nie jest kontynuowane w branży motoryzacyjnej. Audi chwali się, że pracuje, by to zmienić.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tak dla recyklingu, ale z zachowaniem jakości

Program zainicjowany przez Audi nazywa się MaterialLoop i oczywiście ma za zadanie zmniejszyć ślad węglowy nowych produktów. Cały ten recyklingowy plan jest o tyle skomplikowany, że nie wystarczy wziąć starego materiału, przetopić go i znów wykorzystać. Recykling użytych już materiałów musi być przeprowadzony tak, by podczas obróbki nie spadła jego jakość.

Pod koniec 2022 r. w ramach projektu, który ukierunkowany był na zachowanie wysokiej jakości elementów, zdemontowano sto aut. Wyjęto z nich poszczególne komponenty, m.in. większe elementy plastikowe. Reszta zdemontowanego samochodu została rozdrobniona i posortowana na materiały, takie jak stal, aluminium, tworzywa sztuczne i szkło. W pilotażowym programie te elementy później wykorzystano do produkcji nowych samochodów.

To jednak nie wszystko. Niemiecki producent chce także projektować nowe modele tak, by były one bardziej przyjazne recyklingowi. Mówiąc wprost, nowe auta od początku mają być stworzone tak, by po ich zużyciu znów przerobić je na samochód w relatywnie prosty sposób. To obieg zamknięty materiałów wykorzystywanych w produkcji. Przy okazji oczywiście takie projektowanie ma nie odbijać się na jakości i awaryjności samochodów.

Audi ponownie wykorzysta elementy samochodów do produkcji nowych aut
Audi ponownie wykorzysta elementy samochodów do produkcji nowych autAudi

W A4 jest stal ze zniszczonych aut

Już dziś producent z Ingolstadt w ramach projektu wykorzystał większość stali ze złomu, by stworzyć nowe zwoje stali do ponownej produkcji Audi A4. Niemcom udało się stworzyć 6 stalowych zwojów, które zostały wykonane w 12 proc. z materiałów wtórnych. Mają być one wykorzystane do stworzenia wewnętrznych elementów w 15 tys. sztuk drzwi w modelu A4. Producent dodatkowo zapewnia, że udział stali z recyklingu w nowych zwojach stali może wzrosnąć.

Dodatkowo marka z czterema pierścieniami wraz z Grupą Volkswagen opracowało przewodnik dla poddostawców, wyjaśniający jak części z tworzyw sztucznych mogą być projektowane, by zwiększyć stopień recyklingu w motoryzacji.

Audi ponownie wykorzysta elementy samochodów do produkcji nowych aut
Audi ponownie wykorzysta elementy samochodów do produkcji nowych autAudi

Elektryki ekologiczne do bólu

Stare szkło także już jest wykorzystywane w nowych modelach Audi. Q4 e-tron ma na pokładzie płaskie elementy, które wcześniej były już szybą, ale z różnych powodów nie nadawały się do dalszego użytkowania. Taki podzespół jest rozbijany i rozdrabniany na małe kawałki i wysyłany do ponownego przetopu i przetworzenia.

W nowym Q8 e-tron z kolei wykorzystane są tworzywa sztuczne przetworzone w recyklingu chemicznym. Taki proces przetwarzania został wykorzystany po raz pierwszy do zmieszanych odpadów samochodowych.

Poza tym podczas samego procesu produkcji powstają odpady, które kiedyś byłyby wyrzucone, bo bez przetworzenia nie nadają się do niczego. Audi wraz z Volkswagenem chwalą się, że w trzech zakładach Audi i jednym Volkswagena ścinki aluminiowe pozostałe po produkcji są wysyłane do dostawcy, by ten z nich stworzył kolejne arkusze stali.

Oczywiście to wszystko jest świetne dla planety, ale to także wielkie oszczędności dla producentów, którzy wykorzystują powtórnie ten sam materiał.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków