Audi RS Q3 anno Domini 2013 kusiło kierowców 2,5-litrowym, 5-cylindrowym benzyniakiem o mocy 310 KM. To pozwalało na rozpędzenie auta do setki po 5,5 s. Rok 2015 przyniósł poprawę osiągów, bowiem dzięki jednostce generującej 340 KM 100 km/h uzyskiwało się po 4,8 s. Wreszcie w 2016 roku pojawiła się odmiana RS Q3 Performance, której silnik o mocy 367 KM katapultował auto do setki w 4,4 s.

Teraz przyszedł czas na Audi RS Q3 zbudowane na drugiej generacji niemieckiego SUV-a. Auto występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – jako RS Q3 oraz RS Q3 Sportback. Agresywna stylistyka pojazdu to zasługa błyszczącego, czarnego grilla z wypełnieniem o trójwymiarowej strukturze plastra miodu. W porównaniu ze słabszymi odmianami inaczej wygląda również zderzak, który po bokach ma duże wloty powietrza. Nie zabrakło również dolnych spoilerów w kształcie bumerangów.

Audi RS Q3 Sportback ma wysokość 1557 mm, a zatem jest o 45 mm niższe niż RS Q3. Auto prezentuje się jeszcze bardziej sportowo, a to dlatego, że jego charakterystyczną cechą jest obniżająca się ku tyłowi linia dachy – niczym w modelu coupe. Auto ma także inaczej poprowadzone słupki, a dzięki temu ma się wrażenie obniżenia środka ciężkości, a tym samym Sportback sprawia bardziej muskularne wrażenie. Natomiast niezależnie od wybranej wersji nadwoziowej Audi RS Q3 ma o 10 mm poszerzone nadkola – to także przyczynia się do podkreślenia sportowych aspiracji pojazdu.

Audi RS Q3 – z tyłu też sportowo

Zakończenie Audi RS Q3 jest nie mniej efektowne niż jego przód. Tutaj na pierwszy plan wybijają się dwie końcówki układu wydechowego. Całość wkomponowana została w zderzak RS z dyfuzorem i z poziomymi, błyszczącymi czernią nakładkami. Opcjonalnie dyfuzor oraz nakładki dostępne będą w kolorze matowego aluminium. Do tego na zamówienie można mieć lakier Kyalamigrün (nazwany na cześć toru wyścigowego) oraz czarne, aluminiowe felgi.

Audi RS Q3 ma wnętrze również wykończone w stylu adekwatnym do charakteru tej wersji. To oznacza m.in. sportowe siedzenia ze świetnym bocznym podparciem, wykończone pikowaną skórą, aluminiowe akcenty na desce rozdzielczej czy spłaszczoną u dołu kierownicę.

Sportowa stylistyka nadwozia oraz efektowne wykończenie wnętrza nie przeszkodziło w zachowaniu praktyczności pojazdu. W obu rzędach siedzeń jest na tyle dużo przestrzeni żeby dorosłe osoby czuły się swobodnie. Jedynie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak przestrzeni nad głowami z tyłu wersji Sportback – to oczywiście wina obniżającego się dachu. Zaletą samochodu jest również pojemny bagażnik – w wersji RS Q3 jego pojemność to 530-1525 l, a w Sportbacku maksymalna objętość wynosi 1400 l.

Audi RS Q3 – 400 żwawych koni mechanicznych

Jednak to, co najistotniejsze, nie jest widoczne. Tradycyjnie pod maską pracuje 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik, który teraz generuje aż 400 KM. W porównaniu z poprzednikiem udało się zmniejszyć jego masę o 26 kg. Było to możliwe dzięki zastosowaniu aluminiowego bloku (to ograniczyło ciężar o 18 kg), nawiercanego wału korbowego (1 kg mniej) i o 6 mm mniejszych łożysk.

Dzięki dużej mocy oraz niższej masie zarówno RS Q3, jak i wersja coupé – RS Q3 Sportback – osiągają „setkę” już po 4,5 s. To jeszcze nie koniec wartości robiących duże wrażenie, bowiem samochód rozpędza się aż do 280 km/h.

Za sprawne przyspieszanie odpowiada również 7-stopniowa przekładnia S Tronic, która dystrybuuje moment obrotowy do napędzanych na stałe czterech kół.

Na funkcjonowanie napędu na cztery koła quattro oraz takich podzespołów jak układ kierowniczy, zawieszenie, skrzynia biegów S tronic, charakterystyka silnika oraz jego dźwięk wpływa System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. W zależności od wersji wyposażenia, system ten posiada pięć lub sześć trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual bądź alternatywnie do ustawienia individual dwa nowe tryby RS: RS1 i RS2.

Za standardowymi 20-calowymi kołami lub opcjonalnymi kołami 21-calowymi, pracuje całkowicie nowy, stalowy, sześciotłoczkowy układ hamulcowy RS z wentylowanymi, perforowanymi tarczami o średnicy 375 mm z przodu i 310 mm z tyłu. Zaciski standardowo polakierowane są na czarno, a opcjonalnie dostępne są w kolorze czerwonym. Natomiast zaciski zupełnie nowego, opcjonalnego układu hamulcowego RS z ceramicznymi tarczami mogą być na życzenie szare, czerwone lub niebieskie. Wówczas z przodu są tarcze o średnicy 380 mm a z tyłu o średnicy 310 mm.

Audi Q3 RS – nasza opinia

Audi RS Q3 jest samochodem, który kusi sportowym charakterem i zapewnia kierowcy fenomenalne osiągi. Do tego dochodzi jeszcze rasowy dźwięk. Jednak w dalszym ciągu jest to wystarczająco praktyczne auto, którym może podróżować również rodzina. Możemy się spodziewać, że będzie chętnie wybieraną wersją w palecie Q3.