Auto Świat Wiadomości Aktualności Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback – jeszcze więcej mocy

Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback – jeszcze więcej mocy

Audi Q3 karierę rynkową rozpoczęło w 2011 roku. Dwa lata później zadebiutowała rasowa odmiana RS Q3. Sportowe aspiracje zostały poparte agresywnym wyglądem oraz mocnym silnikiem. Fani auta mogą mieć powody do radości, bo w obecnej generacji Q3 również będzie oferowana odmiana RS. Co ważne, będzie miała znacznie mocniejszy silnik od poprzednika.

Audi RS Q3 – jeszcze więcej mocy
Zobacz galerię (17)
Audi
Audi RS Q3 – jeszcze więcej mocy

Audi RS Q3 anno Domini 2013 kusiło kierowców 2,5-litrowym, 5-cylindrowym benzyniakiem o mocy 310 KM. To pozwalało na rozpędzenie auta do setki po 5,5 s. Rok 2015 przyniósł poprawę osiągów, bowiem dzięki jednostce generującej 340 KM 100 km/h uzyskiwało się po 4,8 s. Wreszcie w 2016 roku pojawiła się odmiana RS Q3 Performance, której silnik o mocy 367 KM katapultował auto do setki w 4,4 s.

Teraz przyszedł czas na Audi RS Q3 zbudowane na drugiej generacji niemieckiego SUV-a. Auto występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – jako RS Q3 oraz RS Q3 Sportback. Agresywna stylistyka pojazdu to zasługa błyszczącego, czarnego grilla z wypełnieniem o trójwymiarowej strukturze plastra miodu. W porównaniu ze słabszymi odmianami inaczej wygląda również zderzak, który po bokach ma duże wloty powietrza. Nie zabrakło również dolnych spoilerów w kształcie bumerangów.

Audi RS Q3 Sportback ma wysokość 1557 mm, a zatem jest o 45 mm niższe niż RS Q3. Auto prezentuje się jeszcze bardziej sportowo, a to dlatego, że jego charakterystyczną cechą jest obniżająca się ku tyłowi linia dachy – niczym w modelu coupe. Auto ma także inaczej poprowadzone słupki, a dzięki temu ma się wrażenie obniżenia środka ciężkości, a tym samym Sportback sprawia bardziej muskularne wrażenie. Natomiast niezależnie od wybranej wersji nadwoziowej Audi RS Q3 ma o 10 mm poszerzone nadkola – to także przyczynia się do podkreślenia sportowych aspiracji pojazdu.

Audi RS Q3 – z tyłu też sportowo

Zakończenie Audi RS Q3 jest nie mniej efektowne niż jego przód. Tutaj na pierwszy plan wybijają się dwie końcówki układu wydechowego. Całość wkomponowana została w zderzak RS z dyfuzorem i z poziomymi, błyszczącymi czernią nakładkami. Opcjonalnie dyfuzor oraz nakładki dostępne będą w kolorze matowego aluminium. Do tego na zamówienie można mieć lakier Kyalamigrün (nazwany na cześć toru wyścigowego) oraz czarne, aluminiowe felgi.

Audi RS Q3 ma wnętrze również wykończone w stylu adekwatnym do charakteru tej wersji. To oznacza m.in. sportowe siedzenia ze świetnym bocznym podparciem, wykończone pikowaną skórą, aluminiowe akcenty na desce rozdzielczej czy spłaszczoną u dołu kierownicę.

Sportowa stylistyka nadwozia oraz efektowne wykończenie wnętrza nie przeszkodziło w zachowaniu praktyczności pojazdu. W obu rzędach siedzeń jest na tyle dużo przestrzeni żeby dorosłe osoby czuły się swobodnie. Jedynie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak przestrzeni nad głowami z tyłu wersji Sportback – to oczywiście wina obniżającego się dachu. Zaletą samochodu jest również pojemny bagażnik – w wersji RS Q3 jego pojemność to 530-1525 l, a w Sportbacku maksymalna objętość wynosi 1400 l.

Audi RS Q3 – 400 żwawych koni mechanicznych

Jednak to, co najistotniejsze, nie jest widoczne. Tradycyjnie pod maską pracuje 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik, który teraz generuje aż 400 KM. W porównaniu z poprzednikiem udało się zmniejszyć jego masę o 26 kg. Było to możliwe dzięki zastosowaniu aluminiowego bloku (to ograniczyło ciężar o 18 kg), nawiercanego wału korbowego (1 kg mniej) i o 6 mm mniejszych łożysk.

Dzięki dużej mocy oraz niższej masie zarówno RS Q3, jak i wersja coupé – RS Q3 Sportback – osiągają „setkę” już po 4,5 s. To jeszcze nie koniec wartości robiących duże wrażenie, bowiem samochód rozpędza się aż do 280 km/h.

Za sprawne przyspieszanie odpowiada również 7-stopniowa przekładnia S Tronic, która dystrybuuje moment obrotowy do napędzanych na stałe czterech kół.

Na funkcjonowanie napędu na cztery koła quattro oraz takich podzespołów jak układ kierowniczy, zawieszenie, skrzynia biegów S tronic, charakterystyka silnika oraz jego dźwięk wpływa System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. W zależności od wersji wyposażenia, system ten posiada pięć lub sześć trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual bądź alternatywnie do ustawienia individual dwa nowe tryby RS: RS1 i RS2.

Za standardowymi 20-calowymi kołami lub opcjonalnymi kołami 21-calowymi, pracuje całkowicie nowy, stalowy, sześciotłoczkowy układ hamulcowy RS z wentylowanymi, perforowanymi tarczami o średnicy 375 mm z przodu i 310 mm z tyłu. Zaciski standardowo polakierowane są na czarno, a opcjonalnie dostępne są w kolorze czerwonym. Natomiast zaciski zupełnie nowego, opcjonalnego układu hamulcowego RS z ceramicznymi tarczami mogą być na życzenie szare, czerwone lub niebieskie. Wówczas z przodu są tarcze o średnicy 380 mm a z tyłu o średnicy 310 mm.

Audi Q3 RS – nasza opinia

Audi RS Q3 jest samochodem, który kusi sportowym charakterem i zapewnia kierowcy fenomenalne osiągi. Do tego dochodzi jeszcze rasowy dźwięk. Jednak w dalszym ciągu jest to wystarczająco praktyczne auto, którym może podróżować również rodzina. Możemy się spodziewać, że będzie chętnie wybieraną wersją w palecie Q3.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków