26 stycznia 2010 roku nowym właścicielem szwedzkiej marki Saab została europejska firma Spyker Cars N.V., producent luksusowych samochodów sportowych. Wielomiesięczne, wyjątkowo trudne negocjacje, zakończyły się spektakularnym sukcesem. Saab zawdzięcza go w dużym stopniu także determinacji tysięcy miłośników i właścicieli Saabów, którzy na całym świecie organizowali specjalne konwoje i akcje poparcia pod hasłem Save Saab. Niespotykana solidarność oraz presja osób związanych z marką sprawiła, że dotychczasowy właściciel, General Motors, wycofał się z realizacji strategii likwidacji Saaba i zdecydował się na jego sprzedaż. Podczas telekonferencji, tuż po historycznej transakcji, zarząd nowego Saaba wielokrotnie dziękował za wsparcie i podkreślał wyjątkową lojalność właścicieli Saabów w tych trudnych czasach. To właśnie dzięki ludziom bezinteresownie oddanym marce Saab wkracza teraz w nową erę.

Fakty i liczby

Umowa sprzedaży Saaba przyniosła szczęśliwy finał wyczerpującej batalii o ocalenie tej rdzennie skandynawskiej marki. General Motors już od dłuższego czasu borykało się z poważnymi kłopotami finansowymi, a nadzieje na dotacje od rządu Szwecji okazały się płonne.

W lutym 2009 roku władze szwedzkiej spółki wystąpiły o ochronę przed wierzycielami i rozpoczęły procedurę reorganizacji prowadzącą do oddzielenia się od amerykańskiego właściciela. W konsekwencji, GM wystawiło firmę na sprzedaż. Choć w ciągu kilku miesięcy swoje oferty złożyło kilka światowych koncernów, m.in. Koenigsegg - szwedzki producent ekskluzywnych samochodów sportowych, żadnej z transakcji nie udało się sfinalizować.

Pod koniec roku na scenę wkroczył Spyker Cars. Jego pierwszą ofertę jednak odrzucono. Dopiero druga, złożona 21 grudnia 2009 roku, doprowadziła do zakupu, sformalizowanego ostatecznie 26 stycznia 2010. - To doskonała wiadomość dla pracowników, dealerów i poddostawców Saaba, ale także dla milionów użytkowników i miłośników tej marki oraz dla nas - swojego zadowolenia nie krył nawet John Smith, wiceprezydent General Motors.

Na mocy porozumienia Spyker Cars N.V. odkupił od General Motors 99 proc. akcji Saaba za kwotę 74 mln dolarów. Rada nadzorcza Saab Automobile AB zadecydowała o przyjęciu nowej nazwy koncernu: Saab Spyker Automobiles N.V. Obie firmy, jako siostrzane, mają funkcjonować niezależnie pod auspicjami macierzystej Spyker Cars N.V. notowanej na amsterdamskiej giełdzie Euronext (symbol SPYKR). W wyniku przejęcia Spyker Cars nabył prawa do całości firmy, wszystkich patentów i całej technologii Saaba. Produkcja samochodów odbywać się będzie w jednych z najnowocześniejszych na świecie zakładów w Trollhättan, w Szwecji. Jedynym wyjątkiem będzie model 9-4X, którego produkcja ma ruszyć już wkrótce w Meksyku.

Saab zawarł porozumienie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, na mocy którego uzyskał kredyt w wysokości 400 mln euro, którego gwarantem jest rząd Szwecji. Za Spyker Cars N.V. stoi potężny kapitał - główny inwestor to Mubadala Development Company, którego właścicielem jest rząd Abu Dhabi. Wszystko wskazuje więc na to, że o przyszłość finansowa obu marek jest zabezpieczona.

Nulla tenaci invia est via - Wytrwały pokona każdą drogę

Temu hasłu firma Spyker pozostaje wierna już od ponad 130 lat. Zaciekła walka o Saaba jest tego najlepszym dowodem. Victor R. Muller - właściciel Spyker Cars - przyznał, że wykup Saaba był wielki wyzwaniem. Parokrotna modyfikacja oferty kosztowała sporo wysiłku. Ale warto było! - Udało nam się kupić Saaba, markę-ikonę ze szwedzkimi korzeniami. Marka ma fenomenalne zasoby w firmie, fenomenalnych ludzi, świetną fabrykę, świetne produkty. Saab i Spyker Cars uzupełniają się nawzajem technologicznie. Chcemy w ciągu kilku lat stać się dochodową firmą. Fantastyczna kadra zarządzająca i pracownicy Saaba z pewnością pomogą nam odnieść sukces - mówił podczas konferencji w lutym 2010.

Jan Ake Jonsson, dyrektor zarządzający Saab Automobiles, nie pozostawał dłużny. - Przyszłość Saaba została zabezpieczona. Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi, że Saab znalazł nowego właściciela. Pragniemy kontynuować rozwój marki. Mamy wsparcie nowych właścicieli, rządu szwedzkiego, mamy silną markę, nowe samochody, świetną fabrykę i pracowników. Mamy strukturę, która umożliwi szybkie połączenie ze Spyker Cars - powiedział Jan Ake Jonsson.

Tajemniczy "wybawiciel"

Firma Spyker Cars N.V., znana chyba nielicznym, to w istocie niewielka manufaktura, sprzedająca zaledwie około 50 aut rocznie. Specjalizuje się w budowie luksusowych samochodów sportowych, wartych średnio 185-300 tys. euro za egzemplarz, ręcznie wytwarzanych na specjalne zamówienia lub sprzedawanych w małych, limitowanych seriach. Jej klienci należą do wyjątkowo wymagających - oczekują najwyższego standardu, bezkompromisowej jakości i najnowocześniejszych technologii. Spyker Cars spełnia te wymagania.

Złote początki

Wszystko zaczęło się jak w bajce, od karety... Bracia Jacobus i Handrik-Jan Spijker, założyciele Spyker Cars, w 1898 roku skonstruowali swój pierwszy pojazd - złotą karetę, która powiozła Wilhelminę - przyszłą holenderską królową - na ceremonię zaprzysiężenia. Pojazd ten jest dziś nadal używany podczas oficjalnych ceremonii w Hadze.

Spijkerowie, specjalizujący się dotychczas w produkcji dorożek, szybko jednak ulegli czarowi postępowej technologii. Wielki wyścig Amsterdam-Paryż-Amsterdam, organizowany pod koniec XIX wieku w Holandii, i fala zjeżdżających do stolicy pojazdów sprawiły, że bracia kupili swoje pierwsze auto. Niedługo później zbudowali swój pierwszy pojazd mechaniczny napędzany silnikiem Benza. W 1903 z warsztatu Spijkerów wyjechał pierwszy na świecie samochód sportowy z napędem na cztery koła, z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności niemal 9 litrów! W roku 1907 model 14/18 HP zajął prestiżowe, drugie miejsce w wyścigu Pekin-Paryż, przynosząc firmie zasłużoną sławę i uznanie.

Romans z awiacją

W czasie I wojny światowej, gdy zainteresowanie samochodami luksusowymi wyraźnie zmalało, Spyker Cars zdecydował się na współpracę z branżą lotniczą. Połączył swe siły z Holenderską Fabryką Samolotów, założoną przez Antoniego H.G. Fokkera, genialnego holenderskiego wynalazcę, konstruktora i pilota. Silniki samolotowe produkowane w tym czasie przez Spykera stanowiły prawdziwą konkurencję dla podobnych konstrukcji marki Rolls-Royce. Związek Spykera z lotnictwem, podobnie jak i Saaba, jest widoczny do dzisiaj - wystarczy uważnie przyjrzeć się choćby logo marki.

Samolotowe śmigło osadzone na kole świadczy o inspirującym związku motoryzacji i lotnictwa. Nacisk na aerodynamikę linii i precyzję przyrządów we współczesnych modelach Spykera tylko to potwierdza.

Warto przypomnieć, że Saab, tj. Svenska Aeroplan AktieBolaget powstał w 1937 roku właśnie jako producent samolotów. Dopiero po drugiej wojnie światowej, gdy na rynku lotniczym zapanował kryzys, w firmie stworzono dział motoryzacyjny - Saab Automobile AB. Fakt, iż obie firmy dzielą fascynację i czerpią ze swych lotniczych doświadczeń dobrze rokuje na przyszłość i każe spodziewać się wielu ciekawych projektów.

Bankructwo i odrodzenie

Rok 1926 nie był dla Spyker Cars zbyt pomyślny. Podobnie jak Saab jeszcze niedawno, firma zmuszona była zawiesić swoją działalność z powodów finansowych. Szczęśliwie, jej bogaty dorobek nie został zapomniany. W 1999 roku utalentowany holenderski projektant Maarten de Bruijn zaprezentował prototyp samodzielnie zbudowanego samochodu Silvestris. Dzięki zainteresowaniu i finansowemu wsparciu możnych inwestorów, de Bruijn - jako udziałowiec i szef projektu - reaktywował działalność firmy Spyker. Prawa do marki zakupił Victor R. Muller, zapoczątkowując nowy, ekscytujący etap w jej historii.

Już w 2000 roku na rynku pojawił się pierwszy produkt odrodzonego Spykera - C8 Spyder, który zdobył wyróżnienie Institute of Vehicle Engineers za swą technologiczną doskonałość. Ten model, jak i wszystkie kolejne, posiada aluminiowe nadwozie i centralnie umieszczony 4,2-litrowy silnik V8 produkowany przez Audi. Nieprzeciętne pojazdy o indywidualnym charakterze, ponadczasowej stylizacji i spektakularnych parametrach aerodynamicznych stały się odtąd wizytówką prestiżowej marki Spyker Cars. Oto kolejne podobieństwo do Saaba.

Przygoda z F1

Pewną ciekawostką, a zarazem dowodem wszechstronności działań Spykera, jest udział firmowej ekipy w zawodach Formuły 1. W 2006 roku Spyker wykupił mały zespół Midland F1 i stworzył firmowy team Spyker F1. Jednak, po jednym sezonie Spyker F1 został sprzedany, a jego nowy właściciel - multimilioner Vijay Mallya - przekształcił go w zespół Force India F1 odnoszący coraz większe sukcesy. Poza epizodem w Formule 1, Spyker z ogromną pasją i konsekwencją angażuje się w międzynarodowe wyścigi samochodowe, między innymi w wyczerpujący, 24-godzinny Le Mans.

Nowa era Saaba

Wraz z nowym właścicielem przyszłość Saaba rysuje się bardzo ciekawie. Victor Muller zapewnia, że wysiłki będą koncentrowały się na restrukturyzacji firmy i jej przekształceniu w podmiot dochodowy, o zrównoważonym rozwoju, odważnie zdobywający światowe rynki.

Bazując na dobrym biznes planie i odpowiednich funduszach firma ma tworzyć zupełnie nowe produkty dla naszych klientów. - Prawdziwych, saabowskich Saabów"  - zapewnia Victor Muller.

Jan Ake Jansson również podzielił ten optymizm snując plany na najbliższe lata. To bardzo dobrze rokuje na przyszłość. Teraz przede wszystkim zajmujemy się wdrażaniem naszego biznes planu, poczynając od wprowadzenia na rynek nowego Saaba 9-5. Nieustający entuzjazm i wiara naszych pracowników oraz partnerów biznesowych każe mi wierzyć, że odniesiemy sukces - powiedział Jan Ake Jansson.