• W Polsce oznaczenie E5 obecne jest na dystrybutorach z benzyną od 2018 roku. Do tej pory nie miało ono jednak praktycznego znaczenia dla kierowców
  • Od początku 2024 r. na stacjach pojawi się benzyna z oznaczeniem E10, która w wielu wypadkach zastąpi popularną benzynę E5
  • Benzyna E5 wciąż będzie dostępna na większości stacji, ale nie jako paliwo "domyślne", tylko jako paliwo opcjonalne – "luksusowe"

Najprościej rzecz ujmując, oznaczenie E5/E10 mówi o maksymalnej zawartości biokomponentów w benzynie. W przypadku benzyny E5 maksymalna zawartość biokomponentów to 5 proc., w przypadku E10 jest to maksymalnie 10 proc. Zwróćmy przy tym uwagę na słowo: "maksymalnie". Otóż może się zdarzyć, że w benzynie E10 będzie tylko 2 czy 5 proc. biokomponentów, ale możliwe też, że benzyna z takim oznaczeniem będzie zawierać "pełne" 10 proc. biokomponentów.

Nie należy przy tym automatycznie łączyć liczby oktanowej benzyny (95/98 okt.) z zawartością biokomponentów. Teoretycznie wszystkie kombinacje są możliwe: benzyna z oznaczeniem Pb95 może mieć dodatkowe oznaczenie E5 (tak jak na większości stacji dziś), ale benzyna Pb95 może nosić też oznaczenie E10 (tak będzie w większości przypadków od stycznia 2024 r.). Jednocześnie benzyna 98 okt. (Pb98) może być zarówno paliwem E5, jak i E10, choć w praktyce od stycznia 2024 r. benzyny wysokooktanowe częściej będą paliwami E5, czyli z niższą maksymalną zawartością biokomponentów.

Nowe paliwo E10 zastąpi paliwo E5 już w styczniu

Teoretycznie stacje mogą sprzedawać benzynę E10 od dawna, jednak przepisy dotąd nakazywały, aby stacje oferowały równolegle benzynę E5. Zmiana przepisów jest jednak dość rewolucyjna: stacje będą musiały oferować benzynę E10, zachowają jednak prawo do równoległej sprzedaży E5.

Ze względów logistycznych oferowanie zwykłej benzyny E5 i zwykłej benzyny E10 nie będzie mieć jednak (dla sprzedawcy) sensu, dlatego benzyna E5 stanie się towarem luksusowym.

Po co w ogóle benzyna E10? Czy jest w czymś lepsza od E5?

Zdecydowanie nie można powiedzieć, że benzyna E5 jest lepsza od E10. Zawartość biokomponentów w paliwach to kwestia polityczna – chodzi m.in. o to, aby zorganizować zbyt na płody rolne, z których produkuje się biokomponenty. To także kwestia zmniejszenia uzależnienia kraju od importowanych produktów ropopochodnych. Jeśli zaś chodzi o niższą cenę benzyn E10, to wynika ona z niższego opodatkowania komponentów "bio".

Czy benzyna E10 "zamorduje" silniki niektórych samochodów?

Zdecydowana większość, niemal wszystkie samochody produkowane na europejski rynek od 2010 roku są w pełni dostosowane do benzyny E10. Wśród starszych samochodów większość także "przełknie" wyższy dodatek biokomponentów w paliwie, a wyjątki dotyczą niektórych starszych samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa – niektórych jednostek grupy VW z oznaczeniem TSI/TFSI, także m.in. starszych jednostek napędowych Mitsubishi z oznaczeniem GDI.

Kłopoty techniczne związane z tankowaniem paliwa o podwyższonej zawartości biokomponentów mogą dotknąć tych kierowców, którzy jeżdżą mało albo powoli zużywają benzynę, bo np. korzystają z instalacji LPG. W tym drugim przypadku dlatego, że biokomponenty są higroskopijne, chłoną wodę – takie paliwo szybciej się starzeje, chłonie wodę z otoczenia, przyspiesza procesy korozyjne, zimą łatwiej tworzą się w nim korki lodowe.

Gdzie da się zatankować benzynę E5 w 2024 roku?

Uspokajamy: dla kierowców zdeterminowanych, aby ich samochody jeździły na paliwie z niższą zawartością biokomponentów, zmiana w sprzedaży paliw nie będzie końcem świata. Benzyna E5 będzie dostępna na większości stacji. Tyle że zniknie "podstawowa" benzyna Pb95-E5. Benzyna E5 z niższą bądź zerową zawartością biokomponentów będzie oferowana jako paliwo premium, które w większości przypadków ma też podwyższoną liczbę oktanową – czyli 98.

Praktyczny wybór będzie najczęściej taki: tańsza benzyna 95-E10 i droższa 98-E5.

Nie każdemu się ten wybór spodoba, jednak nie można powiedzieć, że zmiana reguł oznacza wyrok dla starszych silników. Nic z tych rzeczy.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało specjalną stronę, na której można sprawdzić, czy nasz pojazd jest kompatybilny z benzyną E10. Wystarczy podać kilka informacji i kliknąć przycisk "Sprawdź".