Jeden z nich właśnie się przedziera - biały kolor karoserii! Po wielu latach metalizowanych szarości oraz czerni biel wydaje się zyskiwać na znaczeniu. Projektanci kolorów lakierów ze światowego potentata BASF mówią wprost, że przed białymi samochodami jest świetlana przyszłość. Co ciekawe, według nich także złoty i srebrny (we wszystkich możliwych odcieniach) mają szansę na rynkowe powodzenie. Styl retro odchodzi do lamusaPrzy projektowaniu karoserii trendy nie są już tak wyraźne jak przy kolorach. "Jesteśmy teraz w fazie przejściowej. Przemysł próbuje przezwyciężyć trendy retro i zrobić krok naprzód" - mówi prof. Lutz Fügner, kierownik katedry wzornictwa przemysłowego politechniki w niemieckim Pforzheim. Prawie wszyscy wytwórcy eksperymentują z ostrymi kantami i muskularnymi formami. Wreszcie nawet małe, miejskie auta "zrzucają" lekkie, kobiece wdzianka mdłych krągłości. Klarowność wyrazistych linii przede wszystkim. W Stanach Zjednoczonych tego typu samochody nie są żadnym zaskoczeniem - "pudełkowate" Mazda Cube, Honda Element czy Scion Xb zdążyły się tam już mocno zadomowić. Zaprezentowany w tym roku w Genewie Dodge Hornet pokazuje, że także nieduże auta mogą mieć przysłowiowego zęba. Efektem ubocznym takich kształtów jest duża ilość miejsca w środku, więc czemu nie? W coraz mocniejszej reprezentacji wchodzą do gry wszelkiej maści terenówki, a pojemność silników cały czas spada. Co innego moc - ta dzięki kompresorom i turbinom rośnie. Coraz więcej przełożeń mają także skrzynie biegów (w przypadku Lexusa LS 460 "automat" ma ich aż 8).Płócienne kabriolety tylko dla bogatychPrzy kabrioletach już tylko naprawdę drogie i szlachetne samochody nie mają twardego, metalowego dachu, za to szklane dachy są coraz bardziej popularne. Ale tu zapowiada się mała zmiana - w przyszłości designerzy będą szukali rozwiązań prostszych, np. opończy mocowanych za pomocą zamka błyskawicznego (czyli prostego suwaka) czy też starej, sprawdzonej targi. Tyle że takie rozwiązanie to przecież żadna nowość... 1. Biały kolorNie ma wątpliowści - do 2009 roku biały kolor będzie najmodniejszy. Obecnie tylko niewielki procent nowych aut jest tej barwy (nie licząc popularnych u nas ciężarowych vanów), ale w ciągu najbliższych lat co 5. auto ma opuszczać fabrykę właśnie w takim kolorze. Spece od lakierów przewidują jeszcze jeden ciekawy trend: lakiery matowe2. Przesuwane drzwi w małych autachCo prawda już Voyager z 1983 roku miał przesuwane drzwi, ale nigdy nie dotyczyło to tak małych samochodów. Poza tym dziś już trudno znaleźć vana, który by takiego udogodnienia nie miał. Naszym zdaniem producenci nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.3. Wskaźniki z efektem 3DTen gadżet najpierw pojawił się w samochodach studyjnych, teraz już w wielkoseryjnej produkcji. Najważniejsze dla kierowcy informacje są przekazywane w trójwymiarze. Najlepszy przykład: nowa Honda Civic. Dzięki temu rzut oka na tablicę rozdzielczą może trwać krócej, a co za tym idzie, nie rozprasza tak kierowcy, który od razu znajdujeto, czego szuka.4. Więcej możliwości we wnętrzu samochoduNikt nie ma takiego samochodu, jak ja! W przyszłości klienci będą mogli urządzać swoje samochody tak, jak dziś projektuje się mieszkania - z dużą dozą indywidualności, bez wielkoseryjnej sztampy. Już dziś Peugeot oferuje "1007", w której elementy wykończenia wnętrza (nakładki na dysze nawiewów, części tapicerki i boczków drzwi) można zmieniać niemalże jednym ruchem ręki. System nazywa się Cameleo, bo w zależności od pory roku czy humoru właściciela (najczęściej właścicielki!) zmienia się wnętrze auta. Sceptycy powiedzą oczywiście, że można używać tylko zestawów od producenta, ale przy dzisiejszej technice zaprojektowanie jakiegoś wzoru samodzielnie nie powinno nastręczać problemów. Mini stosuje podobną zasadę w przypadku zewnętrznych poszyć auta, lecz nie można zrobić tego samemu w garażu. Motywy na dachach i lusterkach zewnętrznych zamawia się u dilerów.5. Małe jednostki o dużych mocachMała pojemność wspomagana doładowaniem z kompresora lub turbiny. Dzięki temu spada zużycie paliwa i rośnie moc. Drogę pokazują coraz ostrzejsze normy szkodliwości spalin, a także (nie ma co ukrywać) koszty produkcji, bo mały silnik jest lżejszy i tańszy. Małe jednostki napędowe mają również mniejsze wewnętrzne tarcie, a to wpływa korzystnie na ich żywotność. Przy dzisiejszych materiałach długoletnią, bezproblemową eksploatację zapewniają nie tylko jednostki o dużych pojemnościach. W przypadku silników wysokoprężnych zapowiada się dalsza ekspansja filtrów cząstek stałych. Niestety, mamy też złą wiadomość - nowoczesna technika jest kosztowna w trakcie opracowywania.Postęp będzie oznaczał więc jeszcze wyższe ceny dla klientów.6. Inteligentne oświetlenieOświetlenie oparte na diodach LED już zdążyło się zadomowić (kierunkowskazy, tylne lampy). Niedługo także na nim będą się opierały światła mijania. Zalety: można modyfikować strumień światła w zależności od warunków (zła pogoda, jazda autostradowa lub po mieście). 7. Bezkluczykowe systemyMusimy się zacząć odzwyczajać od tradycyjnych kluczyków. Już teraz zastępująje urządzenia bezdotykowe, które z odległości potrafią otworzyć auto. Do uruchomienia/wyłączenia silnika służy wtedy zazwyczaj przycisk.
Biały wraca do łask
Trendy w samochodowym świecie zawsze wchodzą tylnymi drzwiami. Najpierw muszą się przedrzeć przez chwilowe mody, potem trafiają na stałe (lub na jakiś dłuższy czas) do samochodów produkowanych w dużych seriach.