.. tyle. Gdy zaczynamy drążyć temat, okazuje się, że w dalszym ciągu ma być to lekka konstrukcja, bo "więcej mocy w samochodach, które są coraz cięższe, to żadna sztuka". Czy w 2010 roku obecne Z8 otrzyma następcę, nie zostało jeszcze zadecydowane. Jednak teraz BMW przynajmniej znacznie wzmogło poszukiwania i skupiło się na jednej z koncepcji "zetki". W najważniejszych punktach konstrukcja auta ma wyglądać następująco:- silnik z przodu, napęd na koła tylne;- chowany hardtop;- lekka konstrukcja nadwozia i układu jezdnego;- ukierunkowana sportowo alternatywa dla SL-a;- produkcja od 2010 do 2017 roku (15 tys. aut rocznie);- ceny od 80 do 100 tys. euro;- możliwa również wersja M.Jednak Z8 to niejedyny nowy model, który koncern ma w planach. Skala ma się zaczynać od Z6, a kończyć na Z10. W praktyce oznacza to, że w grę wchodzą bezkompromisowe, lekkie roadstery z silnikami V6 oraz wyścigowe bolidy z centralnie umieszczonymi motorami V10. Tyle że akurat te propozycje będą musiały jeszcze trochę poczekać, bo mimo zaangażowania BMW w F1 samochody konkurencji (Mercedes SLR i Porsche GT) nie znajdują zbyt wielu chętnych. Także minimalistyczna wersja z silnikiem z przodu nie ma zbyt dużych szans na powodzenie, bo kłóci się z założeniami marki. Rodzina Z (od momentu jej utworzenia) stoi na dwóch mocnych, ale bardzo zróżnicowanych filarach. Z jednej strony "waga lekka" - od 328 poprzez Z1, Z3 i aktualne Z4, z drugiej prawdziwa, sportowa elegancja - 503, 507 i Z8. A teraz także nowe auto, które nie ma jeszcze żadnego wewnętrznego oznaczenia. Z8 ma czerpać z następcy Z4 i "piątki"Wymiary nowego pojazdu mogłyby wyglądaç następująco: - długość do 4,50 m (Mercedes SL 4,53 m);- rozstaw osi ok. 2,70 m (SL 2,56 m);- wysokość maks. 1,30 m (SL identycznie);- masa 1500 kg (SL 1750 kg).Aby nieco zaoszcz'dziç, niektóre elementy przodu pojazdu (np. struktury odpowiedzialne za bezpieczeństwo) zostaną przejęte od następcy Z4. Oczywiście nie może być mowy o żadnych rozpoznawalnych podobieństwach - w końcu Z8 ma o 30 cm większy rozstaw osi. Zresztą nie było innego wyjścia - tył auta musi być odpowiednio długi, by pomieścić hardtop bez większego wpływu na pojemność bagażnika. Przy złożonym dachu pojazd ma za to wyglądać jak rasowe coupé. Dodatkowo kufer będzie można zapakować bez wcześniejszych "prac przygotowawczych" (odpowiedniego układania elementów składanego dachu). Pokazane w Tokio w 1997 roku (jako coupé) Z8 jest od 2000 roku wytwarzane w macierzystym zakładziekoncernu w Monachium. Jednak biorąc pod uwagę założenia produkcyjne nowego modelu, firma będzie się musiała pożegnać z manufakturowym sposobem wytwarzania. Zamiast aluminiowej ramy przestrzennej planuje się w przyszłości stosowanie mieszanej konstrukcji z różnych lekkich materiałów,a elementy układu jezdnego mają zostać zapożyczone z następcy obecnej "piątki", której debiut jest planowany na 2009 rok. Zabiegi te pozwolą zmniejszyć oprócz masy także koszty. Jako sportowy "okręt" flagowy marki Z8 musi nie tylko wyglądaç, lecztakże reprezentować odpowiedni poziom techniczny. Następujące elementy są obecnie planowane:- aktywny ukł. kierowniczy;- aktywne zawieszenie ze zmienną siłą tłumienia;- aktywny rozkład siły napędowej na tylnej osi;- aktywny tempomat z funkcją hamowania;- adaptatywny system chłodzenia;- adaptatywna aerodynamika nadwozia (spoilery).Przy elektrycznie sterowanym dachu będzie testowana także wersja z panelem z fotochromatycznego szkła, które będzie zmieniało stopień przejrzystości (tak jak w Ferrari Superamerica). W przygotowaniu jest także regulowany windszot oraz dwustopniowe nawiewyogrzewania w okolicach karku kierowcy i pasażera (znane z Mercedesa SLK). Od 306 koni w góręDo napędu prawdopodobnie posłużą 4 silniki: - 3.0 Turbo/306 KM;- 4.4 V8 Turbo/408 KM;- 5.0V10 (Z8M)/507 KM;- 6,3 V12 Turbo/605 KM.Najmniej pewne są losy jednostki V12, która poza wysoką ceną ma także inną wadę - za bardzo obciąża przednią oś. Do przeniesienia napędu oprócz skrzyń manualnych i automatycznych znajdzie zastosowanie także dwusprzęgłowa przekładnia preselekcyjna (w Z8M).