Logo
WiadomościAktualnościWładze Zakopanego i inne samorządy nie chcą elektrycznych busów nad Morskie Oko

Władze Zakopanego i inne samorządy nie chcą elektrycznych busów nad Morskie Oko

  • Lokalnym samorządom nie podoba się to, że są wykluczone z procesu decyzyjnego dotyczącego zmian w transporcie turystów nad Morskie Oko
  • Wspólny dokument przygotowały i podpisały w tej sprawie władze Zakopanego, Bukowiny Tatrzańskiej, Poronina, Kościeliska, Białego Dunajca i powiatu Tatrzańskiego, a także Stowarzyszenie Przewoźników do Morskiego Oka
  • Wydawało się, że już niebawem konie nie będą wykorzystywane do transportu turystów nad Morskie Oko. Po sprzeciwie samorządów wszystko może się jeszcze zmienić
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Nie możemy się godzić na takie traktowanie, że bez samorządów zapada decyzja na szczeblu ministerialnym o transporcie na naszym terenie. TPN nie jest uprawniony do świadczenia przewozów pasażerskich, a do utworzenia nowych linii komunikacji potrzebna jest odpowiednia infrastruktura. Wprowadzenie takiego transportu mogłoby stworzyć niebezpieczeństwo dla turystów wędrujących tą trasą

— mówił w rozmowie z PAP starosta Tatrzański Andrzej Skupień. Ta wypowiedź jasno pokazuje, jakie jest podejście lokalnych samorządów do zastąpienia koni elektrycznymi busami.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego samorządy sprzeciwiają się elektrycznym busom?
Jakie są argumenty za utrzymaniem koni w transporcie?
Co z testami elektrycznych busów? Jakie były wyniki?
Czy istnieje możliwość kompromisu między tradycją a innowacją?

Busy nad Morskie Oko. Samorządy mówią nie

Tatrzański Park Narodowy (TPN) mierzy się z wyraźnym sprzeciwem lokalnych samorządów w kwestii wprowadzenia elektrycznych busów na trasę do Morskiego Oka. Pomimo niedawnego przetargu na zakup czterech pojazdów, złożonej oferty przez firmę MERCUS PSQ i zapewnienia Ministerstwa Klimatu i Środowiska o finansowaniu, samorządy wyraziły jednoznaczne stanowisko przeciwne takim zmianom.

Starosta tatrzański Andrzej Skupień podkreśla, że decyzja o zakupie busów została podjęta bez konsultacji z samorządami, co wywołało niezadowolenie wśród lokalnych władz. Skupień wskazuje na brak odpowiedniej infrastruktury i potencjalne zagrożenie dla turystów pieszych jako główne przeszkody. Dodatkowo, istnieje zainteresowanie testowaniem wozów konnych z elektrycznym wspomaganiem, które mogłyby stanowić kompromis między tradycją a innowacją.

Mimo to, przeprowadzone testy takich pojazdów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów – pojawiły się problemy z bateriami oraz z systemem odzyskiwania energii. Wójt gminy Bukowina Tatrzańska, Andrzej Pietrzyk, wskazuje, że konie ciągnące wozy nad Morskie Oko są w dobrej kondycji i nie ma argumentów przemawiających za rezygnacją z ich pracy.

Elektryczne już po testach. I co z tego

W maju odbyło się spotkanie z udziałem minister Pauliny Hennig-Kloski, wozaków oraz aktywistów, gdzie ustalono 12-punktowe porozumienie, w tym punkt dotyczący testów elektrycznych busów. Aktywiści walczą o wycofanie koni z trasy, argumentując, że warunki pracy są dla nich zbyt ciężkie. Z drugiej strony, wyniki badań weterynaryjno-hipologicznych przeprowadzanych co roku przed sezonem turystycznym w większości wskazują na dobrą kondycję koni.

Szef przewoźników konnych do Morskiego Oka, Władysław Nowobilski, broni tradycyjnego transportu konnego, twierdząc, że konie są pod stałą kontrolą i nie są nadwyrężane, a zarzuty aktywistów uważa za hipokryzję.

Pomimo propozycji przejścia na pojazdy elektryczne, które mogłyby nawiązywać do tradycji regionu, jak e-Fasiąg od Innovation AG, samorządy nie wykazują zainteresowania zmianą. Sytuacja wokół transportu do Morskiego Oka pozostaje napięta, a przyszłość tej popularnej trasy turystycznej jest niepewna.

Udostępnij:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium