Auto Świat Wiadomości Aktualności Paliwo 50 gr w górę z dnia na dzień? UE chce ograniczyć emisję CO2

Paliwo 50 gr w górę z dnia na dzień? UE chce ograniczyć emisję CO2

Paliwo na stacjach paliw droższe o 50 gr z dnia na dzień? Taki scenariusz jest realny, jeśli Unia Europejska wdroży nowe dyrektywy związane z ekologią, co jest w zasadzie pewne. Jak informuje "Rzeczpospolita", w efekcie dostaniemy nowy podatek podobny do akcyzy.

Paliwo E10
Paliwo E10Żródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Chodzi konkretnie o system ETS2 (ang. Emission Trading System), czyli dyrektywę Unii Europejskiej dotycząca handlu emisjami gazów cieplarnianych. W 2027 lub 2028 r. ma ona objąć również sektor transportowy i budowlany.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

"Kto emituje, ten płaci"

System ETS opiera się na zasadzie "kto emituje, ten płaci", czyli uwzględnia koszt emisji CO2 w produkcji energii lub innych produktów przemysłowych. Jest on wycelowany w przedsiębiorstwa po to, by "przestawić się" na mniej inwazyjne dla środowiska metody produkcji, czyli na zredukowanie emisji CO2. Chodzi o to, że gdy firma emituje mniej dwutlenku węgla, mniej też płaci za uprawnienia do jego emisji, które kupować musi, jeśli działa w branży objętej systemem.

System wycelowany w firmy, ale i tak to konsumenci płacą

Nietrudno jednak odgadnąć, że dodatkowe daniny są również problemem dla konsumentów, ponieważ opłaty wymagane przez UE są przenoszone na odbiorcę. W tym przypadku na osoby korzystające z paliw kopalnych, wykorzystywanych do ogrzewania domu i napędzania samochodu. "Rz" podaje, że podwyżka na stacjach może sięgnąć 50 gr na litrze.

Na razie jednak nie ma szczegółów dotyczących działania nowego prawa w Polsce, choć wiadomo, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska do czerwca bieżącego roku przedstawi projekt ustawy, który ma wprowadzić dyrektywę w życie.

Dziennik "Rzeczpospolita" informuje, że państwa członkowskie przy wprowadzaniu w życie dyrektywy mają dwie opcje do wyboru. Pierwsza to nałożenie na składy węgla, stacje paliw i dostawców gazu obowiązków takich, jakie dziś mają na fabryki czy elektrociepłownie. Drugą jest nałożenie podatku. Tak czy inaczej, dostanie się odbiorcom.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków