Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Chcesz kupić używane auto? W 65 proc. przypadków sprzedający cię oszuka

Chcesz kupić używane auto? W 65 proc. przypadków sprzedający cię oszuka

Samochody to dziś coraz bardziej deficytowy towar. Choć ofert aut używanych nadal jest sporo, to popyt przewyższa podaż. Z tego względu samochody raczej nie czekają długo na swojego nowego właściciela. To rodzi obawę o zafałszowania historii auta. Jak wygląda polski rynek aut używanych na tle Europy?

Komis Zobacz galerię (3)
KomisŹródło: Auto Świat
  • Choć w Polsce kupno używanego samochodu jest skomplikowanym zadaniem, to są miejsca, gdzie jest gorzej. Raport z 23 krajów pokazuje jednak, że mamy co poprawiać
  • Wbrew powszechnej opinii cofanie liczników w naszym kraju jest poniżej średniej na tle innych rynków. Cały czas jednak istnieje
  • Niestety Polska wiedzie prym w oszukiwaniu na temat szkodowości samochodu - jesteśmy najgorsi w Europie
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

O analizę rynku samochodów używanych pokusili się eksperci z platformy carVertical. Dane, na których został oparty raport, pochodzą od maja 2021 do maja 2022 r. i dotyczą 23 rynków (Europa i USA).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Najwięcej importowanych aut w Ukrainie

Z raportu możemy się więc dowiedzieć, że najwięcej używanych aut jest importowanych do Ukrainy (80,23 proc. wszystkich ofert sprzedaży), następnie pojawia się Belgia (78,47 proc.), a trzecia jest Estonia (76,12 proc.). Polska zajmuje tutaj dziewiąte miejsce z wynikiem 67,19 proc., natomiast średnia dla wszystkich badanych rynków to 63,91 proc.

Jeśli chodzi o średni wiek pojazdu, Polska znajduje się na piątym miejscu z wynikiem 10,18 lat, natomiast średnia z raportu wynosi 9,55 roku. Co może zaskakiwać, najstarsze samochody według carVertical sprowadzane są do Finlandii (12,07 lat), a najmłodsze znajdziemy w Słowenii — tam ich średni wiek wynosi 6,07 lat.

Kraje uszeregowane według średniego wieku samochodu
Kraje uszeregowane według średniego wieku samochoduŹródło: carVertical

Wcale nie cofamy tak dużo liczników

Eksperci sprawdzili również, gdzie najczęściej cofany jest przebieg przed wystawieniem pojazdu na sprzedaż. Choć w Polsce bardzo wiele mówi się o fałszowaniu stanu licznika, okazuje się, że jesteśmy w środku stawki. W kraju nad Wisłą oszustwa polegające na cofaniu liczników to 11,08 proc., przy czym średnia dla wszystkich rynków wynosi 15,21 proc. Najwięcej liczników cofa się na Łotwie (aż 23,6 proc.), a najmniej w Belgii (9,01 proc.)

Kraje uszeregowane według procentu sfałszowanego przebiegu
Kraje uszeregowane według procentu sfałszowanego przebieguŹródło: carVertical

Jeśli już licznik jest cofany, to, o ile kilometrów? Najniższa średnia jest w Wielkiej Brytanii, to w przeliczeniu na kilometry 29 tys. 555. Co ciekawe, najmocniej cofają Szwedzi, bo średnio aż o 67 tys. 859 km. W Polsce to 43 tys. 746 km, co jest wynikiem zbliżonym do mediany (46 tys. 933 km).

Kraje uszeregowane według średniego przebiegu w kilometrach
Kraje uszeregowane według średniego przebiegu w kilometrachŹródło: carVertical

Polacy najczęściej ukrywają szkody

Sprawdzono również, gdzie najczęściej ukrywana jest historia szkodowa samochodu. Tu niestety nie ma dobrej informacji, bo właśnie polscy handlarze wiodą prym w "zapominaniu" o tym, że sprzedawany samochód był w przeszłości naprawiany. Pomimo deklaracji sprzedającego o bezwypadkowości w 65,70 proc. była to nieprawda. O lojalność w tej kwestii najłatwiej we Włoszech — tam 16,62 proc. sprzedających ukrywało historię szkodową sprzedawanego auta. Średnia jednak też nie jest najlepsza, to 52,36 proc. dla wszystkich sprawdzanych rynków.

Kraje uszeregowane według procentu samochodów uszkodzonych
Kraje uszeregowane według procentu samochodów uszkodzonychŹródło: carVertical

Sprzedający wyraźnie boją się, że szkoda na samochodzie odstraszy potencjalnego kupca, jednak istotną kwestią jest też wartość szkody. Średnia dla wszystkich krajów wyniosła 3574 euro, a najwyżej wyceniano je w Belgii (12 tys. 265 euro), z kolei najniżej na Węgrzech (2638 euro). Polska znów jest tutaj w środku stawki - 4298 euro.

Jak powiedział Matas Buzelis, Automotive Ekspert w carVertical, największy poziom zaufania do sprzedającego jest w Wielkiej Brytanii, Finlandii, Słowenii i w Niemczech. Najgorzej jest za to w Bułgarii, na Litwie i Węgrzech.

Narzekamy na to, jakie samochody używane są sprzedawane w Polsce, i dobrze. Cały czas musimy gonić zachodnie kraje pod względem zaufania i jakości sprzedawanych pojazdów. Wyniki pokazują, że może nie jesteśmy najgorsi, ale daleko nam do najlepszych, a szczególnie należy sprawdzać szkodowość aut. Czy jest jakaś dobra informacja? Okazuje się, że wszędzie oszukują, nie tylko w Polsce.

Kraje uszeregowane według transparentności ich rynków samochodów używanych
Kraje uszeregowane według transparentności ich rynków samochodów używanychŹródło: carVertical
Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków