Auto Świat Wiadomości Aktualności Chińczycy o krok od podwyższenia cła na auta z Europy i USA

Chińczycy o krok od podwyższenia cła na auta z Europy i USA

USA wprowadziło cło na auta chińskie, a UE się nad tym zastanawia. Nad wprowadzeniem cła na auta amerykańskie u europejskie zastanawiają się z kolei Chiny. Czy to początek wojny handlowej między wschodem i zachodem?

Samochody na parkingu
Dominik Jedliński / Shutterstock
Samochody na parkingu

Chińskie firmy motoryzacyjne, takie jak BYD, Geely czy BAIC, coraz bardziej przejmują rynki europejskie i amerykański. Ich szybki wzrost i podejrzenie otrzymywania subsydiów od chińskiego rządu zaniepokoiło władze zachodnich regionów, które podejrzewają naruszenie zasad konkurencyjności.

Jak Kuba Bogu...

Stany Zjednoczone już wprowadziły 100-procentowe cło na chińskie auta elektryczne. Unia Europejska planuje z kolei podnieść dotychczasowe cło z 10 do 30 proc. Zarówno USA, jak i UE krytykują brak transparentności ze strony chińskich firm, które nie współpracują z władzami w zakresie przejrzystości dotyczącej subsydiów czy łańcuchów dostaw.

BAIC Beijing 5
BAIC Beijing 5Mateusz Pokorzyński / Auto Świat

...tak Bóg Kubie

W obliczu tych zarzutów Chiny zagroziły wprowadzeniem 25-procentowego cła na samochody importowane z Europy i USA. Chińska Izba Handlowa przy UE opublikowała oświadczenie, w którym odnosi się do informacji uzyskanych od "osób posiadających dostęp do poufnych informacji".

W oświadczeniu nawiązano do wywiadu z gazety chińskiej partii komunistycznej "Global Times", w którym to Liu Bin, główny ekspert Chińskiego Centrum Technologii i Badań Motoryzacyjnych, mówił, by podnieść stawkę celną na importowane samochody z silnikami o pojemności powyżej 2,5 litra.

Chiny to ogromny rynek dla europejskich producentów

W ubiegłym roku Chiny importowały takie auta, nakładając na nie 15-procentowe cło. Zasady Światowej Organizacji Handlu pozwalają jednak na zwiększenie cła do 25 proc.

Jeżeli chińskie plany zostaną zrealizowane, najbardziej ucierpią europejskie marki premium, które sprzedają w Chinach samochody z dużymi silnikami, bo tego chcą konsumenci. Jednocześnie wielu europejskich producentów już kilka lat temu otwarcie mówiło, że niektóre auta dostępne w Europie są projektowane z myślą o rynku chińskim.

BMW serii 7
BMW serii 7BMW

Ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły, ale sytuacja staje się coraz bardziej napięta, a widmo wojny celnej przybiera coraz wyraźniejszą formę.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków