- HVO może być skutecznym narzędziem na drodze do dekarbonizacji transportu
- Syntetyczny diesel powstaje z surowców odnawialnych i obniża emisję CO2
- W Polsce oferuje je obecnie tylko jedna stacja, jednak wkrótce nowe paliwo może szybko się upowszechnić
HVO (używa się też nazwy HVO 100) to skrót od Hydrotreated Vegetable Oil. To hydrorafinowany olej roślinny produkowany z surowców odnawialnych, takich jak oleje roślinne i przepracowane tłuszcze spożywcze (odzyskiwane oleje posmażalnicze UCO). Stanowi skuteczne narzędzie w minimalizacji śladu węglowego pochodzącego z transportu.
Nowe paliwo zyskuje na znaczeniu
Syntetyczne paliwo do silników Diesla może znacznie obniżyć emisję gazów cieplarnianych, w tym CO2. Według niektórych źródeł nawet o 90 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym ON B0 (dotyczy całego cyklu "życia" paliwa – od produkcji przez transport po spalanie).
- Paliwo HVO to efektywne rozwiązanie, które pozwala na redukcję emisji śladu węglowego bez potrzeby inwestowania w nową flotę czy jej modyfikację. Stanowi ono praktyczną i dostępną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, dzięki której nasi partnerzy mogą bez przeszkód realizować swoje cele środowiskowe – podkreśla Wojciech Iwulski, Climate Solutions Director w Unimot S.A.
Opisywanym paliwem zaczynają być już napędzane ciężarówki jeżdżące po Polsce. Do codziennych operacji transportowych HVO wdraża je firma logistyczna i transportowa AsstrA-Associated Traffic AG.
Na początku stycznia br. przeprowadzono testy na jedynej do tej pory stacji z paliwem HVO100 w Polsce — Avia w Myszęcinie znajdującej się w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina (woj. lubuskie). Roślinny olej napędowy tankowano do ciężarówki Renault T Diesel z technologią Turbo Compound.
– Stawiamy na innowacje, które realnie przyczyniają się do redukcji śladu węglowego naszych klientów. Korzystając z nowego ekologicznego paliwa, nie tylko minimalizujemy zanieczyszczenie środowiska, ale również wspieramy transformację branży logistycznej – powiedział Dmitri Krõlov, Sustainable Development Manager w AsstrA.
Przed użyciem nowego paliwa należy upewnić się, że pojazd jest do tego przystosowany. Wielu producentów wydawało komunikaty o kompatybilności silników z nowym paliwem, np. koncern Stellantis.
HVO raczej przeznaczone dla firm
Paliwo HVO jest oferowane w wielu europejskich krajach, np. w Niemczech, Czechach czy na Słowacji. W Polsce wyłącznym jego dystrybutorem jest obecnie Grupa Unimot, zarządzająca marką Avia. Litr HVO100 paliwa kosztuje 8,99 zł, to znacznie więcej od standardowego oleju napędowego. Spółka podkreśla, że oferta jest skierowana głównie na rynek hurtowy, do dużych przedsiębiorstw. Zainteresowaniem wśród klientów indywidualnych jest śladowe.
Do wprowadzenia tego paliwa na polski rynek szykuje się Orlen. Polski koncern wyjaśnia, że będzie to możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych dotyczących wymagań jakościowych. W październiku br. rozpoczął sprzedaż tego paliwa na dwóch stacjach w Niemczech. W rafinerii w Płocku mocno zaawansowana jest budowa instalacji do produkcji HVO.