Logo
WiadomościAktualnościCiężarówki w Polsce jeżdżą na nowym paliwie HVO. To sposób na ograniczenie emisji

Ciężarówki w Polsce jeżdżą na nowym paliwie HVO. To sposób na ograniczenie emisji

Elektryfikacja transportu — dużych ciężarówek czy statków — jest dużo większym wyzwaniem niż samochodów osobowych. W tym przypadku szybszym i prostszym sposobem na obniżenie emisji gazów cieplarnianych jest stosowanie alternatywnego paliwa, które nie wymaga specjalnej infrastruktury i inwestycji we flotę pojazdów. W coraz większej liczbie krajów zaczyna być dostępne syntetyczne paliwo do silników Diesla.

Tankowanie paliwa HVO
AsstrA
Tankowanie paliwa HVO
  • HVO może być skutecznym narzędziem na drodze do dekarbonizacji transportu
  • Syntetyczny diesel powstaje z surowców odnawialnych i obniża emisję CO2
  • W Polsce oferuje je obecnie tylko jedna stacja, jednak wkrótce nowe paliwo może szybko się upowszechnić
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

HVO (używa się też nazwy HVO 100) to skrót od Hydrotreated Vegetable Oil. To hydrorafinowany olej roślinny produkowany z surowców odnawialnych, takich jak oleje roślinne i przepracowane tłuszcze spożywcze (odzyskiwane oleje posmażalnicze UCO). Stanowi skuteczne narzędzie w minimalizacji śladu węglowego pochodzącego z transportu.

Nowe paliwo zyskuje na znaczeniu

Syntetyczne paliwo do silników Diesla może znacznie obniżyć emisję gazów cieplarnianych, w tym CO2. Według niektórych źródeł nawet o 90 proc. w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym ON B0 (dotyczy całego cyklu "życia" paliwa – od produkcji przez transport po spalanie).

- Paliwo HVO to efektywne rozwiązanie, które pozwala na redukcję emisji śladu węglowego bez potrzeby inwestowania w nową flotę czy jej modyfikację. Stanowi ono praktyczną i dostępną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, dzięki której nasi partnerzy mogą bez przeszkód realizować swoje cele środowiskowe – podkreśla Wojciech Iwulski, Climate Solutions Director w Unimot S.A.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są zalety używania paliwa HVO w transporcie ciężarowym?
Gdzie w Polsce można zatankować paliwo HVO?
Jaki jest koszt litra paliwa HVO w Polsce?
Kto jest wyłącznym dystrybutorem paliwa HVO100 w Polsce?

Opisywanym paliwem zaczynają być już napędzane ciężarówki jeżdżące po Polsce. Do codziennych operacji transportowych HVO wdraża je firma logistyczna i transportowa AsstrA-Associated Traffic AG.

Na początku stycznia br. przeprowadzono testy na jedynej do tej pory stacji z paliwem HVO100 w Polsce — Avia w Myszęcinie znajdującej się w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina (woj. lubuskie). Roślinny olej napędowy tankowano do ciężarówki Renault T Diesel z technologią Turbo Compound.

– Stawiamy na innowacje, które realnie przyczyniają się do redukcji śladu węglowego naszych klientów. Korzystając z nowego ekologicznego paliwa, nie tylko minimalizujemy zanieczyszczenie środowiska, ale również wspieramy transformację branży logistycznej – powiedział Dmitri Krõlov, Sustainable Development Manager w AsstrA.

Przed użyciem nowego paliwa należy upewnić się, że pojazd jest do tego przystosowany. Wielu producentów wydawało komunikaty o kompatybilności silników z nowym paliwem, np. koncern Stellantis.

HVO raczej przeznaczone dla firm

Paliwo HVO jest oferowane w wielu europejskich krajach, np. w Niemczech, Czechach czy na Słowacji. W Polsce wyłącznym jego dystrybutorem jest obecnie Grupa Unimot, zarządzająca marką Avia. Litr HVO100 paliwa kosztuje 8,99 zł, to znacznie więcej od standardowego oleju napędowego. Spółka podkreśla, że oferta jest skierowana głównie na rynek hurtowy, do dużych przedsiębiorstw. Zainteresowaniem wśród klientów indywidualnych jest śladowe.

Do wprowadzenia tego paliwa na polski rynek szykuje się Orlen. Polski koncern wyjaśnia, że będzie to możliwe po zakończeniu trwających prac legislacyjnych dotyczących wymagań jakościowych. W październiku br. rozpoczął sprzedaż tego paliwa na dwóch stacjach w Niemczech. W rafinerii w Płocku mocno zaawansowana jest budowa instalacji do produkcji HVO.

Tankowanie paliwa HVO
Tankowanie paliwa HVOAsstrA
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium