Auto Świat Wiadomości Aktualności Paliwo HVO100 może uratować silniki przed unijną gilotyną. Nasi sąsiedzi już je mają

Paliwo HVO100 może uratować silniki przed unijną gilotyną. Nasi sąsiedzi już je mają

Tylko w ostatnich miesiącach pojawiło się w Austrii, Czechach i na Słowacji, ale spotkamy je też już w wielu innych państwach UE. Paliwo HVO100 to odnawialny olej napędowy, który może zrewolucjonizować transport szybciej i taniej od pojazdów elektrycznych czy zasilanych wodorem. Z czego powstaje to paliwo i dlaczego nie ma go jeszcze w Polsce?

Tankowanie samochodu
Tankowanie samochoduShutterstock/Lena_karpi / Auto Świat
  • Paliwo HVO100 zyskuje popularność w krajach UE, ale nie jest jeszcze dostępne w Polsce
  • HVO100 ma właściwości chemiczne takie jak zwykły diesel i w większości nowych aut można go tankować bez adaptacji silnika
  • Orlen uzyskał już certyfikację produkcji ekologicznego diesla i zacznie wytwarzać go w tym roku w Polsce

Paliwo HVO100 szturmem podbija kolejne europejskie państwa, a w Polsce mało kto w ogóle o nim słyszał. Najbliższy punkt, gdzie można je zatankować, znajduje się ok. 150 km od naszej granicy – to niedawno otwarta samoobsługowa stacja paliw Eurowag w pobliżu czeskiej Igławy.

Nowe paliwo zawdzięcza popularność temu, że choć pochodzi ze źródeł odnawialnych i zmniejsza emisję CO2 o 50-90 proc. (w zależności od metodologii), to ma właściwości chemiczne takie jak zwykły diesel. W dodatku do spalania HVO100 nie trzeba przystosowywać współczesnych jednostek wysokoprężnych, a do jego dystrybucji można wykorzystać istniejącą już infrastrukturę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jadasz w restauracjach? Przyczyniasz się do produkcji paliwa HVO100

Jak powstaje HVO? Poprzez proces uwodornienia przepracowanych olejów spożywczych (UCO) dostarczanych przez branżę gastronomiczno-hotelarską, ale także zwykłych olejów roślinnych. Takie odnawialne paliwo można wytworzyć też z innych bioodpadów, czyli np. resztek warzyw czy owoców. To się nazywa recykling!

W przeciwieństwie do typowych biopaliw HVO100 nie zawiera elementów, które mogą zaszkodzić układowi paliwowemu w pojeździe, a w porównaniu z klasycznym olejem napędowym ma niższą emisję tlenków azotu i cząstek stałych. Ekologiczny diesel może zatem być ważnym elementem w dążeniu do niskoemisyjnej przyszłości transportu.

Nie jest to jednak idealnie czyste paliwo – ani dosłownie (produktami ubocznymi wytwarzania oprócz wody są też propan i tlenek oraz dwutlenek węgla), ani w przenośni, czyli etycznie (możliwe negatywne konsekwencje dla środowiska związane z masowym pozyskiwaniem surowca).

Paliwo HVO100, jak każde, ma wady i zalety
Paliwo HVO100, jak każde, ma wady i zaletyŻródło: Auto Świat

Ze względu na odpowiednie właściwości chemiczne powstały w ten sposób hydrorafinowany olej roślinny (to dosłownie oznacza po angielsku skrót HVO) może sam w sobie stanowić paliwo. Ma wyższą wartość energetyczną, lepszą stabilność termiczną (mętnieje dopiero poniżej -40 st. C) i większą odporność na przechowywanie niż biodiesel wytworzony w procesie estryfikacji olejów roślinnych z metanolem. Alternatywnie można go stosować jako dodatek do konwencjonalnych paliw.

Nowe paliwo HVO100 rozgaszcza się w Europie. A co z Polską?

Prekursorem ekologicznego diesla była fińska firma rafineryjna Neste. W 2011 r. w Europie zaczęto masowo wytwarzać paliwo HVO i od tego czasu do obrotu handlowego dopuściły je już nie tylko otwarte na paliwa odnawialne kraje nordyckie, ale też Austria, Belgia, Estonia, Hiszpania, Holandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Słowacja, Węgry i Włochy. Niedawno na liście pojawiły się także Czechy.

Stacja paliw Eurowag oferująca HVO100 w Czechach
Stacja paliw Eurowag oferująca HVO100 w CzechachEurowag

W Polsce nie ma go ze względu na ograniczenia prawne, ale niebawem może się to zmienić. Organizacja Transport i Logistyka Polska zwróciła się z apelem w tej sprawie do resortów klimatu i infrastruktury. Dopuszczenie tego paliwa do sprzedaży miałoby uchronić Polskę przed spadnięciem ze stołka lidera branży transportowej w UE. Klienci coraz częściej naciskają bowiem na redukcję emisji CO2 w trakcie przewozu.

Prędzej czy później zobaczymy HVO100 na polskich stacjach paliw także dlatego, że rozpowszechnienia tego paliwa w transporcie chce Orlen. Polski koncern uzyskał w 2022 r. certyfikację ekologicznego diesla w czeskim zakładzie Orlen Unipetrol, gdzie wytwarza go na potrzeby produkcji petrochemicznej. Jeszcze w tym roku HVO ma zacząć powstawać także w Polsce. W Płocku finalizowana jest budowa nowej jednostki, która będzie produkować 300 tys. ton HVO rocznie.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków