Citroen, tak jak bratni Peugeot i wiele innych marek samochodowych, opiera swój dalszy rozwój na autach typu SUV. Wytłumaczenie jest proste. Takie modele od wielu lat biją rekordy popularności. Do walki o wymagającego klienta staje nowy C5 Aircross. Z klasycznym modelem C5 w wersji sedan i kombi możemy się już chyba na dobre pożegnać. Takie czasy...
Nowy SUV Citroena wygląda awangardowo, ale jedocześnie znajomo, bowiem do najnowszej stylistyki marki można się już było przyzwyczaić za sprawą modeli C4 Cactus i nowego C3. Ponadto produkcyjna wersja C5 Aircross jest zbliżona do koncepcyjnego Aircrossa pokazanego dwa lata temu, również podczas salonu w Szanghaju. Z całą pewnością nie sposób pomylić nowego Citroena z autem innej marki.
Wnętrze wygląda elegancko i nowocześnie. Zgodnie z panującymi trendami wyposażono je w ekrany cyfrowe. Centralny o przekątnej 8 cali jest dotykowy i służy do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego. Drugi wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala jest przeznaczony dla kierowcy (zastąpił analogowe zegary).
Samochód zbudowano na modułowej platformie EMP2 koncernu PSA. Jego wymiary są następujące: 4,50 m długości, 1,84 m szerokości i 1,67 m wysokości przy rozstawie osi 2,73 m. Kabina powinna być zatem przestronna i wygodna dla pasażerów. Pojemność bagażnika wynosi 482 l.
Citroen słynie z komfortowych układów zawieszenia. C5 Aircross w ramach programu Citroën Advanced Comfort może zostać wyposażony w progresywnie działające poduszki hydrauliczne. Klasyczne zawieszenie składa się z amortyzatora, sprężyny i mechanicznego ogranicznika. System Progressive Hydraulic Cushions ma dodatkowo dwa ograniczniki hydrauliczne z obu stron, które mogą pracować w fazach lekkiego lub znacznego sprężania i rozprężania. Dzięki temu komfort jazdy ma być utrzymany na bardzo wysokim poziomie.
C5 Aircross w większości wersji będzie autem przednionapędowym. Nieco większe zdolności jazdy w trudnych warunkach drogowych ma zapewnić system Grip Control, zapobiegający poślizgowi przednich kół przy pomocy ESP (5 trybów pracy do wyboru: standardowy, jazda po piasku, terenowy, jazda po śniegu oraz tryb ESP OFF). Jego uzupełnieniem są opony typu Mud & Snow. Na rynku chińskim auto będzie oferowane z benzynowymi silnikami najnowszej generacji o mocy 165 KM i 200 KM, współpracującymi z automatyczną skrzynią biegów EAT6 e-shift.
Kombinowany napęd 4x4 otrzyma wyłącznie wariant hybrydowy Plug-In Hybrid PHEV e-AWD, w którym jeden silnik elektryczny znajduje się z przodu, a drugi - z tyłu, zapewniając napęd tylnych kół. W skład układu hybrydowego wchodzi jeszcze jednostka benzynowa. Łączna moc systemowa wynosi 300 KM, więc C5 Aircross jest najmocniejszym Citroenem w historii. Zasięg w trybie elektrycznym wynosi ok. 60 km.
Nowy Citroen C5 Aircross trafi do sprzedaży w Europie dopiero w 2018 roku. Francuska marka stawia na Azję – w Chinach nowy model będzie dostępny już w połowie tego roku.