Citroën C5X – powrót do segmentu D?

Zaprezentowanie C5X było odważnym krokiem, zwłaszcza, że model ten jest pozycjonowany w segmencie D. To ten segment, którego za chwilę już w Europie nie będzie. Co ciekawe jednak nie jest to już C5 sprzed lat, bo auto ma X nie tylko w nazwie. Najprościej można by, określi ten model jako uterenowiony, bo ma nieco wyższy prześwit, mody design SUV-a, ale oferowany jest jedynie z przednim napędem.

Inni zobaczą w tym aucie nowoczesne kombi, ale każdy zdecydowanie auto wyróżniające się z tłumu podobnych. My dodajmy, że mocno opadająca linia bagażnika sprawia, że pozycjonowalibyśmy ten model wśród modnych SUV-ów coupe klasy średniej, ale gdy porównacie wymiary Citroëna C5X np. do Audi Q5 Sportback, okaże się, że jest on niższy i dłuższy od swojego niemieckiego konkurenta.

Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Spore gabaryty Citroena C5X mają swoje przełożenie na ilość miejsca w kabinie – niewiele aut tej klasy ma tak dużo miejsca na nogi pasażerów jadących z tyłu, jak Citroen C5X, ale oczywiście osoby z przodu również nie mogą narzekać na brak przestrzeni. Bardzo komfortowe są fotele, które producent wypełnił materiałami stosowanymi w materacach do spania. Citroen C5X ma także bardzo dobrą obsługę, w której nie przesadzono z liczbą funkcji dostępnych tylko z poziomu ekranu komputera (mamy tu np. klasyczny panel klimatyzacji, a nawet pokrętło do radia, które umieszczono bliżej fotela pasażera).

Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X
Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X
Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Citroën C5X – trzy wersje silników do wyboru

W podstawowej wersji Citroena C5X montowany jest trzycylindrowy benzyniak 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Motor ten łączony jest tylko z automatyczną ośmiobiegową przekładnią i tak jak w każdym Citroenie C5X napędza przednią oś. Maksymalny moment obrotowy to 230 Nm przy 1750 obr./min. Citroen z tym silnikiem potrafi rozpędzić się do 210 km/h a sprint do pierwszej "setki" zajmuje mu 10,4 s. Średnie spalanie WLTP to 6,0-6,1 l benzyny na 100 km.

Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Do końca 2022 roku w ofercie był także benzyniak 1.6 THP o mocy 181 KM, ale od stycznia 2023 roku silnik ten został wycofany.

Topowy Citroen C5X PHEV 225 e-EAT8 to hybryda plug-in. Jak sama nazwa wskazuje mamy tu do czynienia z hybrydą ładowaną z gniazdka. Łączna moc układu to 225 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi aż 360 Nm i jest osiągany przy 1650 obr./min. W trybie spalinowym auto może rozpędzić się do 233 km/h a jako elektryk do 135.

Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Sprint do 100 km/h zajmuje takiemu Citroenowi C5X 7,8 s. Średnie spalanie według WLTP to 1,3-1,4 l na 100 km. Hybryda ma nieco mniejszy zbiornik paliwa – 43 l zamiast 53, ale za to dysponuje silnikiem elektrycznym, który pozwala pokonać na samym prądzie do 63 km.

Bagażnik wersji Plug-in ma pojemność 485-1580 l, a odmiany stricte benzynowej: 545-1640.

Citroën C5X – ceny poszczególnych wersji

Najtańszy Citroen C5X kosztuje 161 350 zł i jest to wersja Feel z silnikiem 1.2 PureTech 130. Tę wersję silnikową można kupić także z wyposażeniem Feel Pack za 173 350 zł oraz Shine za 183 350 zł. Podstawowy motor nie jest oferowany w topowym Shine Pack.

Hybryda Plug-in PHEV 225 dostępna jest jako Feel Pack za 224 700 zł, Shine za 234 700 zł oraz Shine Pack w cenie 244 200 zł.

Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Citroën C5X Feel — wyposażenie:

  • asystent ruszania pod górkę
  • zawieszenie progresywne z ogranicznikami hydraulicznymi
  • wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą
  • łopatki do zmiany biegów
  • selektor trybów jazdy
  • elektryczny hamulce postojowy
  • 8 poduszek powietrznych
  • system utrzymania pasa ruchu
  • system hamowania awaryjnego
  • rozpoznawanie znaków drogowych
  • system monitorowania uwagi kierowcy
  • tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • czujniki parkingowe tył
  • elektrycznie sterowane lusterka
  • wszystkie zewnętrzne światła w technologii LED
  • automatyczne wycieraczki
  • automatyczna dwustrefowa klimatyzacja
  • cyfrowy zestaw wskaźników
  • system multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem
  • gniazdo USB-c z przodu
  • gniazdo 12V z przodu
  • system audio z 8 głośnikami
  • 17-calowe alufelgi
Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Citroën C5X Feel Pack — wyposażenie

  • aktywne zawieszenie progresywne w zależności od Trybów Jazdy (dla wersji PHEV)
  • system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
  • asystent automatycznych świateł drogowych
  • czujniki parkingowe przód
  • kamera cofania z systemem myjącym
  • chromowane elementy grilla
  • system dostępu bezkluczykowego
  • przyciemniane tylne szyby
  • elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
  • funkcja doświetlania zakrętów w światłach przeciwmgielnych LED
  • regulacja odcinka lędźwiowego fotela kierowcy
  • system multimedialny z nawigacją
  • dwa gniazda USB-c z przodu w PHEV
  • 19-calowe alufelgi
  • siedzenia Advanced Comfort
Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Citroën C5X Shine — wyposażenie

  • podgrzewana kierownica
  • adaptacyjny tempomat
  • system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu
  • system monitorowania martwego pola z dalekim zasięgiem
  • oświetlenie wewnętrzne ambiente LED
  • podgrzewana kierownica
  • wyświetlacz eHUD
  • gniazdo USB-c w drugim rzędzie
  • dwa gniazda USB— c z przodu dla benzyniaka
  • gniazdo 12V w bagażniku
  • skórzana tapicerka (ekologiczna i naturalna skóra)
Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Citroën C5X Shine Pack — wyposażenie

  • aluminiowe nakładki na pedały
  • kamery 360 st.
  • elektryczna pokrywa bagażnika
  • aluminiowy podnóżek kierowcy
  • przednie i tylne dywaniki
  • podgrzewane przednie fotele
  • elektrycznie regulowany fotel kierowcy i pasażera
  • skórzana tapicerka (naturalna skóra)
Citroën C5X Foto: Citroën
Citroën C5X

Citroën C5X – wybrane opcje wyposażenia dodatkowego:

  • relingi dachowe (dostępne w dwóch najwyższych specyfikacjach) – 800 zł
  • podgrzewana przednia szyba – 1100 zł
  • panoramiczne okno dachowe (tylko do wersji Shine Pack) – 5500 zł
  • system multimedialny z nawigacją (do Feel) – 3200 zł
  • system HiFi z 8 głośnikami, subwooferem i dodatkowym głośnikiem w desce rozdzielczej (tylko do Shine Pack) – 2200 zł
  • jednofazowa ładowarka 7,4 kW do wersji PHEV (standard to 3,7 kW) – 1800 zł
  • przewód do ładowania Mode 3 – 1500 zł
  • lakiery specjalne – od 3100 zł
  • dach w kolorze czarnym (od wersji Shine) – 1500 zł
  • siedzenia Advanced Comfort do wersji Feel – 750 zł
  • skórzana tapicerka do Shine – od 6500 zł
  • przygotowanie do montażu koła zapasowego – 190 zł
Citroen C5 X PHEV 225 Foto: Auto Bild
Citroen C5 X PHEV 225

Citroën C5X – którą wersję wybrać?

Czytaj więcej o CITROËN C5

Wiele zależy od Waszych preferencji – my, gdyby nie ograniczał nas budżet, wybralibyśmy wersję PHEV, która startuje od drugiej w cenniku wersji specyfikacji. To optymalna wersja pod względem kosztów i wyposażenia. Niestety mówimy tu już o sporej kwocie — 224 700 zł, do której trzeba doliczyć jeszcze koszt lakieru metalic. Jeśli podstawowy silnik, to również polecamy drugą wersję w cenniku, chociażby dlatego, że w podstawowej trzeba dopłacać za genialne siedzenia komfortowe, które z czystym sercem polecamy (nie jest to drogie, ale może wydłużyć proces odbioru auta).