• Dane o usterkach pochodzą od operatora usługi assistance, który w 2022 r. aż 3 mln 413 tys. 488 razy organizował pomoc na drodze
  • W aktualnych statystykach uwzględnione są też wezwania dotyczące aut elektrycznych i hybrydowych – było ich ok. 52 tys.
  • Najwięcej wezwań do niezdolnych do jazdy aut odnotowano w grudniu – było to nawet ok. 17,5 tys. wezwań dziennie
  • Niezmiennie od lat najczęstszą przyczyną unieruchomienia samochodu jest awaria akumulatora

Specjaliści z pomocy drogowej ADAC w ubiegłym roku dziennie udzielali pomocy średnio 9352 razy, co przekłada się na ok. 3,4 mln interwencji rocznie. Na podstawie tak niezwykle dużej liczby przypadków można się pokusić o sporządzenie wiarygodnego rankingu usterek, które najczęściej prowadziły do unieruchomienia aut na drodze lub takich, które uniemożliwiły wyruszenie w drogę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Jak czytać rankingi ADAC?

O ile rankingi ADAC dotyczące tego, jakie auta psują się najczęściej, należy traktować z pewną rezerwą, bo nie obejmują one m.in. pojazdów, do których wzywano pomoc w ramach programów assistance organizowanych przez producentów, dystrybutorów aut i ubezpieczycieli (nawet jeśli wykonawcą samej usługi była pomoc drogowa ADAC), to rankingi najczęstszych usterek dostarczają rzeczywiście wartościowych, wiarygodnych i pełnych informacji.

3,4 mln interwencji pozwala zebrać wiarygodne dane

Warto wiedzieć, że wśród niemieckich kierowców członkostwo w automobilklubie jest niezwykle popularne, więc to właśnie pomoc drogowa ADAC, nazywana tam od charakterystycznego koloru pojazdów „żółtymi aniołami”, wzywana jest najczęściej. Pod koniec 2022 r. ADAC miało 21,4 mln członków uprawnionych do korzystania z usług assistance tego operatora!

Najczęstszą przyczyną unieruchomienia samochodu od lat pozostaje niesprawność akumulatora – aż 43,2 proc. interwencji pomocy drogowej ADAC dotyczyło właśnie niesprawnych lub rozładowanych baterii. Co ciekawe, w przypadku aut elektrycznych i hybrydowych odsetek awarii, których bezpośrednią przyczyną była niesprawność akumulatora 12 V (nie mylić z akumulatorami trakcyjnymi, dostarczającymi energii do napędu auta), okazał się jeszcze wyższy i znacznie przekraczał 50 proc.!

Najczęstsze przyczyny wezwania pomocy drogowej ADAC w 2022 roku
Niesprawny akumulator 12 V 43,2 proc.
Awaria silnika, w tym usterki sterownika silnika, zapłonu, układu wtryskowego, czujników 23,8 proc.
Problemy z rozrusznikiem, alternatorem, instalacją elektryczną, oświetleniem 10,4 proc.
Uszkodzenia ogumienia i kół 8,4 proc.
Uszkodzenia kluczyków, zamków, zabezpieczeń antykradzieżowych 7,2 proc.
Pozostałe, w tym problemy ze skrzynią biegów, układem kierowniczym, hamulcami, zawieszeniem. 7 proc.

Automobilklub ADAC pracuje nad rozwojem usług assistance i dostosowaniem ich do bieżących potrzeb. W ramach programu pilotażowego testowany jest m.in. system pozwalający na zdalną diagnostykę aut, wprowadzane są też szybkie, mobilne ładowarki mające umożliwić podładowanie aut elektrycznych na drodze.