Rozpocznij quiz
Czy jest zgodne z prawem używanie na przednich kołach samochodu opon zimowych, a na tylnych kołach opon letnich (lub odwrotnie)?
Poprawna odpowiedź: Tak
Opony muszą mieć identyczne parametry na kołach tej samej osi, jednak opony na poszczególnych osiach auta mogą się różnić, tylne opony nie muszą być takie same jak przednie. Nie ma w przepisach nakazu stosowania na wszystkich kołach samochodu takich samych opon, w tym także zimowych albo letnich. Taka kombinacja, choć prawnie dopuszczalna, może jednak w pewnych warunkach być niebezpieczna!
Czy indeks prędkości opon całorocznych zawsze musi być dostosowany do maksymalnej prędkości samochodu?
Poprawna odpowiedź: Nie
Przepisy robią wyjątek dla opon zimowych: dopuszcza się stosowanie opon zimowych niedostosowanych do maksymalnej prędkości pojazdu, przy czym muszą one mieć indeks co najmniej Q (160 km/h). Warunkiem jest umieszczenie w zasięgu wzroku kierowcy informacji o maksymalnej prędkości opon. Ponieważ opony całoroczne co do zasady mają homologację "zimową", ich też dotyczy ten przepis.
Minimalna głębokość bieżnika opony to:
Poprawna odpowiedź: 1,6 mm, a jeśli opona ma wskaźnik zużycia, wskaźnik tej wskazuje minimalną wysokość bieżnika
Zasada, że minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm dotyczy tylko opon, które nie mają wskaźnika zużycia. W przypadku większości opon wyposażonych we wskaźniki zużycia minimalna głębokość bieżnika to (w praktyce) ok. 3 mm.
Rozcięcia bocznej ścianki opony powodujące utratę powietrza:
Poprawna odpowiedź: Nie naprawia się – w każdym przypadku taka opona nadaje się do wyrzucenia
Drobne nacięcia kosmetyczne boku opony można zbagatelizować, jednak każde uszkodzenie boku opony, które prowadzi do utraty powietrza, kwalifikuje oponę do wymiany
Czy koła wyposażone w opony kierunkowe można rotować (zamieniać miejscami) na aucie bez ograniczeń?
Poprawna odpowiedź: Nie, wybrane koło może być wykorzystywane tylko po lewej albo tylko po prawej stronie pojazdu
Koło wyposażone w oponę kierunkową jest dostosowane do pracy albo po lewej, albo po prawej stronie samochodu. Przełożone z lewej strony na prawą lub odwrotnie będzie kręcić się w niewłaściwym kierunku. Jeśli chcielibyśmy oponę umieszczoną na prawym tylnym kole wykorzystać np. z przodu po lewej stronie auta, taką oponę trzeba by przemontować na feldze, aby kręciła się w drugą stronę.
System kontroli ciśnienia (TPMS) w kołach auta:
Poprawna odpowiedź: Informuje o niebezpiecznej utracie ciśnienia w poszczególnych kołach
System TPMS informuje o granicznej utracie ciśnienie powietrza w kole, z reguły uaktywnia się dopiero przy znaczącym ubytku ciśnienia, który może oznaczać usterkę
Czy oponę o średnicy osadzenia 16 cali można założyć na obręcz o średnicy 15 cali?
Poprawna odpowiedź: Nie
Średnica osadzenia opony musi być zgodna ze średnicą obręczy – na obręcz 16 calową można założyć tylko oponę o średnicy osadzenia 16 cali. Ważne jest też prawidłowe dobranie szerokości opony do szerokości felgi, jednak w tym przypadku dopuszczalne są jednak spore odchylenia
Opony typu runflat
Poprawna odpowiedź: Pozwalają na awaryjne przejechanie ograniczonego dystansu rzędu 80 km do warsztatu w przypadku uszkodzenia opony i utraty powietrza
Opona Runflat umożliwia jazdę bez powietrza, ale tyko na ograniczonym dystansie i z ograniczoną prędkością. Nagła utrata ciśnienia może być początkowo niezauważalna dla kierowcy, dlatego opony runflat można montować tylko w samochodach wyposażonych w system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS). Po przejechaniu kilkudziesięciu km bez powietrza opona runflat wymaga wymiany na nową.
Opona z wkładką Seal to opona:
Poprawna odpowiedź: zabezpieczona przed przebiciem bieżnika – wyposażona w wewnętrzną warstwę uszczelniacza, który natychmiast zakleja niewielkie przebicia czoła bieżnika
Oponę z wkładką Seal można uszkodzić, np. przebijając/rozrywając jej boczną ściankę, natomiast nie są dla niej groźne niewielkie przebicia czoła bieżnika za pomocą np gwoździa – takie niewielkie przebicia są natychmiast i trwale wulkanizowane przez wkładkę uszczelniającą
Symbol "XL" na boku opony umieszczony obok oznaczenia rozmiaru oznacza:
Poprawna odpowiedź: oponę wzmocnioną, dostosowaną do zwiększonego obciążenia; takie opony stosowane są często w samochodach o dużej masie, m.in. w autach elektrycznych
Jest to opona o zwiększonej nośności, dostosowana do zwiększonego obciążenia