Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje 18 tys. km dróg. W stanie pogotowia jest 2400 pługów i 1300 solarek, a także cięższy sprzęt, jak np. pługi wirnikowe (144 szt.).
W razie zagrożenia gołoledzią na drogi wylewana jest solanka obniżająca temperaturę zamarzania wody. W całym kraju GDDKiA ma 257 magazynów soli, w których zgromadzone jest ok. 330 tys. ton tego środka.
Nowoczesne pługi do odśnieżania używane na autostradach i drogach ekspresowych mają szerokość 4,5 metra, a ciężarowe pojazdy, do których są one przymocowane, mogą poruszać się z prędkością do 65 km/h – starszy sprzęt poruszał się o dwa razy wolniej.
Sterowanie pługiem odbywa się automatycznie z kabiny kierowcy – na środkowym fotelu jest umieszczony panel sterowania, małym dżojstikiem ustawia się wysokość pługa, jego kierunek i kąt natarcia. Przy pomocy tego samego panelu kierowca steruje solarką.
Pojemność pojemnika solarki to 6,4 metra sześciennego, dawkowanie soli można regulować od 10 gram na metr kwadratowy. Jeden pojemnik wystarcza na posypanie solą odcinka drogi o długości 60 km.
Specjaliści z GDDKiA radzą, aby w okresie zimowym, kiedy pogoda potrafi zmieniać się szybko, korzystać z serwisu internetowego www.gddkia.gov.pl – zakładka „Serwis dla kierowców" oraz z całodobowego telefonu informacji drogowej 19111.
Galeria zdjęć
Pług do odśnieżania z solarką
Pług śnieżny z piaskarką
Magazyn soli w Proszkowie
Zabytkowy pług wirnikowy na rdzieckim ZIL-e. Pojazd z 1988 r, odrestaurowany w 2008 r.
Zabytkowy pług wirnikowy na rdzieckim ZIL-e. Pojazd z 1988 r, odrestaurowany w 2008 r.