- Dacia ma ambitny cel. Do 2022 roku chce osiągnąć sprzedaż na poziomie 2 milionów pojazdów rocznie
- Jednym z najważniejszych modeli w historii marki jest Dacia 1300. Wielokrotnie modyfikowana konstrukcja przetrwała w produkcji od 1969 roku do 2006 roku
- Nową epokę w historii Dacia liczy od 2004 roku, czyli od przejęcia przez Renault 99,3 proc. udziałów
- Dacia Logan (i pokrewne wersje) to jeden z najbardziej znanych nowych modeli. Na świecie występuje pod takimi markami jak Łada, Nissan, Mahindra i Renault
50 lat. Tyle świętuje Dacia, która rozpoczęła produkcję samochodów w 1968 roku. W tym samym czasie w Polsce FSO osiągnęła najwyższy poziom produkcji modelu Warszawa. Jednocześnie warszawską fabrykę opuszczał już znacznie nowocześniejszy Polski Fiat 125p. Czesi zaczęli produkcję modelu 1100 MB i MBX a Rosjanie przygotowywali się do rozpoczęcia produkcji Łady 2101. Trudno dziwić się Rumunom, że mieli apetyt na własny samochód. Tak zaczyna się historia Dacii. Historia w pigułce.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRumuńskie władze uznały że najlepszym rozwiązaniem jest uruchomienie produkcji samochodów na podstawie licencji zagranicznego producenta. Nie od razu jednak zdecydowano się na Renault. Wśród potencjalnych partnerów wskazywano także takie firmy jak m.in. Alfa Romeo, Fiat czy Peugeot. Po wizycie francuskiego prezydenta (władzę wówczas sprawował Charles de Gaulle) wszystko było jasne: partnerem zostało Renault.
Fabryka powstała dość szybko. Wybudowano ją w ciągu półtora roku w Colibasi (obecnie Mioveni), by rozpocząć produkcję pierwszego modelu już w 1968 roku. Było to Renault 8 (rozważano także Renault 16), które w Rumunii oznaczono ostatecznie jako Dacię 1100. Samochód z silnikiem 1.1 l (46 KM) umieszczonym z tyłu osiągał prędkość maksymalną nieco ponad 130 km/h. Model zapisał się w historii nie tylko ze względu na markę czy osiągi, ale także z powodu znanych osobistości. Pierwszym użytkownikiem został bowiem sam przywódca Rumunii Nicolae Ceausescu.
Rok później pod marką Dacia pojawia się najważniejszy model w socjalistycznym okresie historii producenta: model 1300, czyli licencyjna wersja modelu Renault 12. Wielokrotnie modyfikowany przetrwa nawet upadek muru berlińskiego czy krwawą rewolucję zakończoną egzekucją Ceausescu. Model 1300 przetrwał nawet Poloneza, którego produkcję zakończono w 2002 roku. Już mocno zmodyfikowana Dacia 1300 (model 1310) ostatecznie zniknęła z taśm produkcyjnych dopiero w 2004 roku (pick-up dwa lata później). Na długo po tym jak Rumuni zakończyli współpracę z Renault w połowie lat 70.
Oczywiście na modelu 1300 i jego licznych modyfikacjach (1310, 1325, 1400, coupe, wersje z dieslem, dostawcze) nie poprzestano. Rumuni stworzyli także krótkie serie takich samochodów jak Dacia D6 (dostawczy oparty na Renault Estafette), używanego przez dygnitarzy i bezpiekę luksusowego modelu 2000 (Renault 20) oraz małolitrażowego modelu 500 Martin (Lastun), który może przywodzić na myśl skojarzenia z naszym rodzimym Beskidem. Jednym z ostatnich zrywów, była Dacia Nova której twórcy inspirowali się m.in. Peugeotem 309 czy Renault 11. Potem nastała już inna epoka: powróciło Renault w 1999 roku jako kluczowy udziałowiec.
Podobnie jak w przypadku Skody (Felicja) czy FSO (Daewoo Polonez) także Renault zaczęło od modernizacji istniejącego modelu. Stąd pojawia się SuperNova znana także w Polsce. Po zakończeniu prywatyzacji nastąpiła pora na kolejne zmiany czyli następną modernizację wersji SuperNova w ramach której na rynek trafił model Solenza. A wszystko to odbywało się w czasie, gdy Dacia szykowała się do produkcji zupełnie nowego samochodu, który trafił na rynki wielu państw świata: modelu Logan. Ten samochód okazał się dla Rumunów wyjątkowy: występuje bowiem pod różnymi nazwami i markami (zależnie od rynku): Nissan, Łada, Mahindra i oczywiście Renault. Pojawił się w 2004 roku – tym samym, gdy Renault przejęło 99,3 proc. udziałów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoHistoria Dacii nie kończy się oczywiście na Loganie ale od niego jest liczona na nowo. W 2008 debiutuje Sandero (w 2017 roku absolutny numer 1 pod względem sprzedaży) a dwa lata później kolejny przebój: Duster (do tej pory sprzedano ponad milion egzemplarzy). Produkcja liczona od 2004 roku przekracza w 2014 roku próg 5 milionów egzemplarzy. Firma ma przy tym bardzo ambitne plany: do 2020 roku zamierza osiągnąć sprzedaż na poziomie 2 milionów pojazdów rocznie. Czy to się uda? W zeszłym roku sprzedaż sięgnęła prawie 700 000 egzemplarzy przy stałym wzroście produkcji. Zapewne nie tylko miłośnicy marki trzymają kciuki.
Galeria zdjęć
Rumuńskie władze uznały że najlepszym rozwiązaniem jest uruchomienie produkcji samochodów na podstawie licencji zagranicznego producenta. Nie od razu jednak zdecydowano się na Renault.
Odpowiednik Renault 12 w wersji TS czyli Dacia 1301. Pod maską silnik 1.3 l o mocy 61 KM. Prędkość maksymalna 154 km/h
Wnętrze wersji 1301 z 1977 roku. Dacia 1301 była popularnym modelem wśród polskich taksówkarzy. Doceniali przestronne wnętrze ale narzekali na firmowe rumuńskie ogumienie i siadanie zawieszenie przy obciążeniu trzema pasażerami na kanapie.
Model ceniony za ogromną przestrzeń bagażową: ponad 500 litrów pojemności w nadwoziu o długości 4.4 m
Wnętrze wersji kombi z 1975 roku. Oczywiście włącznik klaksonu pod kierownicą
Jakość wykończenia nie była imponująca. Niektórzy użytkownicy narzekali też na wydajność systemu wentylacji kabiny aczkolwiek polscy dziennikarze w teście z lat 70 określili je mianem "wystarczająco skutecznego".
Zmodernizowana wersja Dacii z początku lat 80. Zmodyfikowano tylną i przednią część nadwozia oraz poprawiono wnętrze. Pod maską 1.3 l o mocy 54 KM. W 1982 roku dodano jeszcze silnik 1.4 l o mocy 64 KM.
Model 1410 czyli mocniejsza Dacia w wydaniu coupe i z nieco mniejszym rozstawem osi. Pod maską 1.4 l o mocy 64 KM . Jest też niezwykły układ szyb: z tyłu jest ta sama szyba co z przodu....
Poważna modernizacja. Zmieniono instalację elektryczną, wnętrze i zawieszenie. Niestety hatchback nie był atrakcyjny cenowo jak starsze modele. Sprzedaż była dość skromna. Według rumuńskich źródeł większość egzemplarzy trafiła w ostatnich latach do Afryki i Ameryki Południowej, gdzie pełni funkcję taksówek.
Deska rozdzielcza po modernizacji. Niestety jej jakość pozostawiała sporo do życzenia. Narzekano na niską trwałość elementów. Samochód oferowano najpierw pod oznaczeniem 1320 a następnie 1325 i Liberta. Eksperymentowano z dieslem 1.6 l.
To wciąż konstrukcja wywodząca się z Dacii 1300 czyli samochodu, którego produkcję rozpoczęto w latach 60. Pod koniec lat 90 po raz kolejny zmodyfikowano m.in. przód nadwozia oraz wnętrze.
Wnętrze wersji z 1998 roku
Prawdziwa rewolucja. Nowo skonstruowany samochód wyróżniał się znacznie nowocześniejszą karoserią w porównaniu z serią 1300. Pojawiła się instalacja wtryskowa firmy Bosch i jeden poważny problem: karoseria szybko rdzewiała. Obecnie trudno znaleźć modele Nova i jej modyfikacje w dobrym stanie.
Nazwa Nova szybko została zmieniona na SuperNova a następnie Solenza.
Modernizacja pod okiem Renault. Podobnie postąpiło Daewoo z Polonezem i Volkswagen ze Skodą Felicią. Solenza mierzy ponad 4 metry długości i 1.66 m szerokości. Rozstaw osi 2.48 m, czyli nieco więcej niż w modelu 1300.
Wygląda znajomo? Łatwo doszukać się zapożyczeń z Renault. Bardzo łatwo.
Od tego modelu Dacia na nowo liczy swoją historię: oto Logan z początku produkcji czyli 2004 roku.
Jeszcze nieco ponad dekadę temu można było kupić taką nową Dacię w Rumunii. Polonez Truck tyle nie przetrwał.
Logan w bogato wyposażonej odmianie. Jest klimatyzacja i radio CD. W Polsce nabywcy chętnie wybierali bogatszą odmianę Laureate.