Auto Świat Wiadomości Aktualności Dieselgate powraca. VW Golf 2.0 TDI o krok od unieważnienia homologacji. Producent odkupi wadliwe samochody?

Dieselgate powraca. VW Golf 2.0 TDI o krok od unieważnienia homologacji. Producent odkupi wadliwe samochody?

Gdy już wydawało się, że Volkswagen i inni producenci mogą zapomnieć o Dieselgate – największym w historii motoryzacji oszustwie polegającym na wprowadzeniu na rynek milionów pojazdów niespełniających obowiązujących przepisów, sprawa wróciła w sposób, który z punktu widzenia producentów jest opcją najgorszą z możliwych. Niemiecki sąd administracyjny cofnął homologację Volkswagena Golfa Plus 2.0 TDI z silnikiem EA 189, który miał spełniać normę emisji spalin Euro 5. Po uprawomocnieniu się tej decyzji auta te stracą prawo do poruszania się po drogach publicznych. W kolejce jest jeszcze 118 pozwów dotyczących innych modeli aut wyposażonych w silniki Diesla.

dieselgate
Volkswagen
dieselgate
  • Niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) doprowadziła do sądowego anulowania homologacji VW Golfa Plus 2.0 TDI z silnikiem o kodzie EA189
  • Jeśli wyrok utrzyma się w drugiej instancji, samochody te będą musiały zostać wycofane z eksploatacji
  • Sprawa dotyczy aut z silnikami o kodzie EA 189
  • Ta sprawa to precedens – w niemieckich DUH złożyła blisko 120 podobnych pozwów dotyczących samochodów z napędem dieslowskim różnych marek
  • Producenci mogą być zmuszeni do odkupienia starych samochodów od swoich klientów

Volkswagen – nie ma co do tego żadnych wątpliwości – odwoła się od decyzji sądu administracyjnego w Szlezwiku, ale można się spodziewać, że będzie to już tylko gra na czas. Ten czas będzie potrzebny Volkswagenowi – a potem zapewne innym producentom – do podjęcia decyzji: co robimy z autami, w których kilka lat temu z premedytacją "zaszyto" spalinowe oszustwo albo tylko zaprojektowano z niedostatecznym poszanowaniem obowiązujących norm emisji spalin? Opcje są dwie, ale realna tylko jedna. W teorii można te samochody doposażyć w urządzenia naprawdę kontrolujące poziom emisji spalin zgodnie z przepisami z dnia wydania homologacji, w praktyce jednak najłatwiej i być może najtaniej będzie odkupić je od użytkowników.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji