Auto Świat Wiadomości Aktualności GDDKiA podpisała umowę. Jest nadzieja, że znikną korki na odcinku Szaflary — Zakopane

GDDKiA podpisała umowę. Jest nadzieja, że znikną korki na odcinku Szaflary — Zakopane

Wszyscy, którzy muszą korzystać z drogi DK47 pomiędzy Szaflarami i Zakopanem, być może wkrótce odetchną z ulgą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowę na dokumentację projektową dla tego odcinka. Celem jest jego przebudowa, a w efekcie poprawa przepustowości i wyeliminowanie korków.

GDDKiA podpisała umowę na dokumentację projektową dla odcinka DK47 Szaflary — Zakopane
GDDKiA podpisała umowę na dokumentację projektową dla odcinka DK47 Szaflary — ZakopaneGDDKiA

Tylko 11,8 km ma odcinek drogi DK47 pomiędzy Szaflarami a Zakopanem. Mimo to jest to jeden z newralgicznych fragmentów, ponieważ na długości niemal 10 km prowadzi przez obszar zabudowany, gdzie zlokalizowanych jest 186 zjazdów do posesji. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), z Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 wynika, że średnie natężenie ruchu na odcinku od Szaflar do Poronina już wtedy wynosiło 19,2 tys. pojazdów na dobę i w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosło o 41 proc.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Co prawda pomiędzy Poroninem a Zakopanem odnotowano mniejszy, bo 17-procentowy wzrost natężenia ruchu, ale i tak tym odcinkiem w ciągu doby średnio przejeżdża niemal 21 tys. pojazdów. A biorąc pod uwagę występujący okresowo wzmożony ruch turystyczny, okazuje się, że liczba aut przewyższa maksymalną przepustowość drogi, co prowadzi do korków.

Sposobem na rozwiązanie tego problemu jest modernizacja newralgicznego odcinka. GDDKiA właśnie podpisała umowę na przygotowanie planu przebudowy DK47 i poprawy jej przepustowości, co powinno zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu. Generalna dyrekcja informuje, że wykonawca planu "ustali efektywność planowanej inwestycji, przebieg tras poszczególnych wariantów oraz typy i podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych".

Na wykonawcy będzie również ciążył obowiązek opracowania analiz i prognoz ruchu oraz wariantów przebudowy i możliwości rozbudowy drogi. Na liście kolejnych zadań znajduje się także przeprowadzenie badań geologicznych, hydrologicznych oraz inwentaryzacji przyrodniczej. GDDKiA zapowiada, że powstanie także analiza wielokryterialna, umożliwiająca wybór najkorzystniejszych wariantów technicznych. Całość procesu ma zakończyć opracowanie wytycznych dla projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków