- Drewno nie odeszło jeszcze do lamusa. W motoryzacji jest wciąż bardzo popularne i chętnie wykorzystywane przez producentów pojazdów specjalnych
- W przeciętnym samochodzie osobowym trudno znaleźć elementy wykonane z tego surowca. Należy ich szukać w autach klasy premium i... dostawczakach
- Po sklejkę sięgają też często producenci samochodów i przyczep kempingowych albo amatorzy karawaningu, którzy sami budują swoje kampery
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Pomysł na wykonanie szkieletu nadwozia z drewna brzmi egzotycznie w czasach powszechnego wykorzystywania nie tylko stali, ale też aluminium i włókna węglowego. I rzeczywiście – po zajrzeniu do laboratoriów i warsztatów producentów samochodów okaże się, że na taki zabieg decyduje się dziś już tylko awangardowy Morgan (platformę ma za to współczesną, czyli wykonaną z aluminium). Ale ten materiał ma jeszcze inne zastosowania.
Drewno w kabinie i pojazdach dostawczych
Marki z segmentu premium chętnie sięgają po ten materiał, przyozdabiając wnętrza swoich samochodów. Drewno na desce rozdzielczej wygląda o niebo lepiej od plastikowych elementów, a jednocześnie jest bardziej szlachetne niż włókno węglowe – nie do każdego modelu pasuje karbon wprowadzający sportową atmosferę do kabiny.
Drewna nie porzuciły też firmy związane z branżą transportową i karawaningiem, choć wykorzystują je w różny sposób. Kompozyty drewnopochodne są często stosowane w pojazdach dostawczych i naczepach. Dlaczego? Z dwóch powodów – niskiej wagi i dużej wytrzymałości.
Nawet stosunkowo cienka warstwa sklejki potrafi odpowiednio zabezpieczyć inne elementy samochodu. W najbardziej surowej formie trafia na ściany przestrzeni ładunkowej. Co więcej, może służyć też jako podłoga, ale tego nie widać na pierwszy rzut oka, bo jest pokryta dodatkową warstwą antypoślizgową.
"Dzięki naklejeniu folii fenolowej, z odciśniętym wzorem siatki, sklejka ta nadaje się do zastosowania w miejscach, gdzie wymagany jest zwiększony współczynnik tarcia. Dodatkowo powierzchnia foliowana podwyższa odporność sklejki na uszkodzenia mechaniczne oraz ścieranie" – wyjaśnia Iza Jarosik, ekspertka z JAF Polska.
Drewno w samochodach kempingowych i food truckach
Gdzie jeszcze znajdziemy ten surowiec? W samochodach i przyczepach kempingowych! Poczynając od najmniejszych mikrokamperów (kombivany ze specjalnymi boksami i rozkładanym stelażem ze sklejki), a kończąc na dużych pojazdach z luksusowymi meblami z egzotycznego drewna.
W autach o takim przeznaczeniu najczęściej liczy się każdy kilogram (nie można przekroczyć dmc), dlatego wielu producentów pojazdów kempingowych decyduje się na plastik oklejony folią przypominającą fornir. Inna droga? Meble z cienkiej i lekkiej sklejki pokrytej naturalnym fornirem – decyzja zależy od zasobności portfela klienta.
Z drewna powstają też tworzone na zamówienie zabudowy specjalistyczne do food trucków (sklejka ogniotrwała) i mobilnych gabinetów diagnostyki medycznej (płyty pokryte powłoką melaminową). Warto o tym pamiętać, kiedy myśli się o samochodach. Drewno wciąż ma swoje miejsce w motoryzacji. Po prostu w ciągu kilkudziesięciu lat zmieniła się jego funkcja.