• S1 to część sieci drogowej, która połączy wybrzeże Bałtyku (wygodne połączenie z A1 na wysokości lotniska w Pyrzowicach) z naszymi południowymi sąsiadami
  • W budowie jest pięć fragmentów drogi - w fazie przetargowej znajduje się jeden odcinek pomiędzy Mysłowicami a Oświęcimiem
  • Zależnie od odcinka prace budowlane potrwają do 2021 r. (między Pyrzowicami a Podwarpiem) lub do końca 2023 roku (Dankowice – Suchy Potok)
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Zdeterminowanie rządu. Takich określeń używa minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas przedstawiania raportu o postępie prac nad jedną z kluczowych dróg na południu Polski. Mowa o drodze ekspresowej S1, która stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Niemal całą drogą powinniśmy przejechać pod koniec 2023 r.

Trasa S1 w budowie Foto: GDDKiA / GDDKiA
Trasa S1 w budowie

S1 to część sieci drogowej, która połączy wybrzeże Bałtyku (wygodne połączenie z A1 na wysokości lotniska w Pyrzowicach) z naszymi południowymi sąsiadami. Z polskiej perspektywy to także atrakcyjne połączenie w stronę słowackich kurortów (letnich i zimowych) czy popularnych turystycznych atrakcji na Węgrzech. Łatwiej będzie zatem dojechać na narty na Wielką Raczę, latem nad Balaton czy do Budapesztu.

Cała trasa S1 będzie liczyć 135 km długości. Póki co można jeździć jedynie po kilku odcinkach oddanych do ruchu. Na kolejne poczekamy kilka lat. W budowie jest bowiem pięć fragmentów. W fazie przetargowej znajduje się zaś kolejny, który połączy Mysłowice z Oświęcimiem.

Wśród budowanych odcinków najbardziej zaawansowane prace prowadzone są między Pyrzowicami a Podwarpiem. Rząd zapowiada uzyskanie przejezdności w „możliwie najkrótszym terminie”. Drogą o długości 9,72 km pojedziemy najwcześniej w drugim kwartale 2021 roku (póki co prace trwają zgodnie z harmonogramem).

Droga S1 - budowa nawet do końca 2023 r.

Na kolejne fragmenty poczekamy dłużej. W sierpniu 2023 r. powinna zostać zakończona budowa dwujezdniowej drogi (dwa pasy ruchu i rezerwa na trzeci) S1 Oświęcim – Dankowice o długości ponad 15 km. W tym samym miesiącu zaplanowano także realizację inwestycji Przybędza – Milówka (8,5 km). Na listopad 2023 r. zaplanowano zaś koniec prac na odcinku Dankowice – Suchy Potok (12 km).

Otwartą kwestią pozostaje budowa drogi S1 na odcinku Kosztowy II – Oświęcim (12,8 km). GDDKiA oczekuje na rozstrzygnięcie sprawy przez sąd (w postępowaniu wykluczono bowiem ofertę jednej z największych firm budowlanych, czyli China State Construction Engineering). Pozostaje jeszcze połączenie pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą, czyli przebudowa drogi krajowej (DK1) do standardu drogi ekspresowej. Umowę na przebudowę podpisano we wrześniu 2020 r. Według planów kierowcy pojadą nową drogą w listopadzie 2023 r.