Auto Świat Wiadomości Aktualności Droga S1 coraz dłuższa - kiedy pojedziemy szybciej na południe kraju?

Droga S1 coraz dłuższa - kiedy pojedziemy szybciej na południe kraju?

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Jeszcze kilka lat poczekamy na dokończenie budowy 135 kilometrów drogi ekspresowej S1. Wówczas łatwiej będzie podróżować nie tylko na narty na Słowację czy dalej nad Balaton i do Budapesztu. Z południa kraju wygodniej pojedziemy też nad polskie morze. Sprawdzamy stan budowy tej ważnej trasy w woj. śląskim.

Trasa S1 w budowie
GDDKiA / GDDKiA
Trasa S1 w budowie
  • S1 to część sieci drogowej, która połączy wybrzeże Bałtyku (wygodne połączenie z A1 na wysokości lotniska w Pyrzowicach) z naszymi południowymi sąsiadami
  • W budowie jest pięć fragmentów drogi - w fazie przetargowej znajduje się jeden odcinek pomiędzy Mysłowicami a Oświęcimiem
  • Zależnie od odcinka prace budowlane potrwają do 2021 r. (między Pyrzowicami a Podwarpiem) lub do końca 2023 roku (Dankowice – Suchy Potok)
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Zdeterminowanie rządu. Takich określeń używa minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas przedstawiania raportu o postępie prac nad jedną z kluczowych dróg na południu Polski. Mowa o drodze ekspresowej S1, która stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Niemal całą drogą powinniśmy przejechać pod koniec 2023 r.

Trasa S1 w budowie
Trasa S1 w budowieGDDKiA / GDDKiA

S1 to część sieci drogowej, która połączy wybrzeże Bałtyku (wygodne połączenie z A1 na wysokości lotniska w Pyrzowicach) z naszymi południowymi sąsiadami. Z polskiej perspektywy to także atrakcyjne połączenie w stronę słowackich kurortów (letnich i zimowych) czy popularnych turystycznych atrakcji na Węgrzech. Łatwiej będzie zatem dojechać na narty na Wielką Raczę, latem nad Balaton czy do Budapesztu.

Przeczytaj też:

Cała trasa S1 będzie liczyć 135 km długości. Póki co można jeździć jedynie po kilku odcinkach oddanych do ruchu. Na kolejne poczekamy kilka lat. W budowie jest bowiem pięć fragmentów. W fazie przetargowej znajduje się zaś kolejny, który połączy Mysłowice z Oświęcimiem.

Wśród budowanych odcinków najbardziej zaawansowane prace prowadzone są między Pyrzowicami a Podwarpiem. Rząd zapowiada uzyskanie przejezdności w „możliwie najkrótszym terminie”. Drogą o długości 9,72 km pojedziemy najwcześniej w drugim kwartale 2021 roku (póki co prace trwają zgodnie z harmonogramem).

Droga S1 - budowa nawet do końca 2023 r.

Na kolejne fragmenty poczekamy dłużej. W sierpniu 2023 r. powinna zostać zakończona budowa dwujezdniowej drogi (dwa pasy ruchu i rezerwa na trzeci) S1 Oświęcim – Dankowice o długości ponad 15 km. W tym samym miesiącu zaplanowano także realizację inwestycji Przybędza – Milówka (8,5 km). Na listopad 2023 r. zaplanowano zaś koniec prac na odcinku Dankowice – Suchy Potok (12 km).

Otwartą kwestią pozostaje budowa drogi S1 na odcinku Kosztowy II – Oświęcim (12,8 km). GDDKiA oczekuje na rozstrzygnięcie sprawy przez sąd (w postępowaniu wykluczono bowiem ofertę jednej z największych firm budowlanych, czyli China State Construction Engineering). Pozostaje jeszcze połączenie pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą, czyli przebudowa drogi krajowej (DK1) do standardu drogi ekspresowej. Umowę na przebudowę podpisano we wrześniu 2020 r. Według planów kierowcy pojadą nową drogą w listopadzie 2023 r.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków