Logo
WiadomościAktualnościDroga S1 coraz dłuższa - kiedy pojedziemy szybciej na południe kraju?

Droga S1 coraz dłuższa - kiedy pojedziemy szybciej na południe kraju?

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Zdeterminowanie rządu. Takich określeń używa minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas przedstawiania raportu o postępie prac nad jedną z kluczowych dróg na południu Polski. Mowa o drodze ekspresowej S1, która stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Niemal całą drogą powinniśmy przejechać pod koniec 2023 r.

Trasa S1 w budowie
Trasa S1 w budowieGDDKiA / GDDKiA

S1 to część sieci drogowej, która połączy wybrzeże Bałtyku (wygodne połączenie z A1 na wysokości lotniska w Pyrzowicach) z naszymi południowymi sąsiadami. Z polskiej perspektywy to także atrakcyjne połączenie w stronę słowackich kurortów (letnich i zimowych) czy popularnych turystycznych atrakcji na Węgrzech. Łatwiej będzie zatem dojechać na narty na Wielką Raczę, latem nad Balaton czy do Budapesztu.

Przeczytaj też:

Cała trasa S1 będzie liczyć 135 km długości. Póki co można jeździć jedynie po kilku odcinkach oddanych do ruchu. Na kolejne poczekamy kilka lat. W budowie jest bowiem pięć fragmentów. W fazie przetargowej znajduje się zaś kolejny, który połączy Mysłowice z Oświęcimiem.

Wśród budowanych odcinków najbardziej zaawansowane prace prowadzone są między Pyrzowicami a Podwarpiem. Rząd zapowiada uzyskanie przejezdności w „możliwie najkrótszym terminie”. Drogą o długości 9,72 km pojedziemy najwcześniej w drugim kwartale 2021 roku (póki co prace trwają zgodnie z harmonogramem).

Droga S1 - budowa nawet do końca 2023 r.

Na kolejne fragmenty poczekamy dłużej. W sierpniu 2023 r. powinna zostać zakończona budowa dwujezdniowej drogi (dwa pasy ruchu i rezerwa na trzeci) S1 Oświęcim – Dankowice o długości ponad 15 km. W tym samym miesiącu zaplanowano także realizację inwestycji Przybędza – Milówka (8,5 km). Na listopad 2023 r. zaplanowano zaś koniec prac na odcinku Dankowice – Suchy Potok (12 km).

Otwartą kwestią pozostaje budowa drogi S1 na odcinku Kosztowy II – Oświęcim (12,8 km). GDDKiA oczekuje na rozstrzygnięcie sprawy przez sąd (w postępowaniu wykluczono bowiem ofertę jednej z największych firm budowlanych, czyli China State Construction Engineering). Pozostaje jeszcze połączenie pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą, czyli przebudowa drogi krajowej (DK1) do standardu drogi ekspresowej. Umowę na przebudowę podpisano we wrześniu 2020 r. Według planów kierowcy pojadą nową drogą w listopadzie 2023 r.

Udostępnij:
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium