- Rozpoczyna się budowa kolejnego odcinka drogi ekspresowej S19 Jawornik — Lutcza w woj. podkarpackim
- Trasa powstaje w ramach międzynarodowego szlaku Via Carpatia
- Koszt 5,2-kilometrowego odcinka będzie bardzo wysoki i skomplikowany, to przez charakterystykę podkarpackiego terenu
Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa docelowo będzie miała ok. 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki ekspresowych S61, S16 i S19, przebiegających przez teren pięciu województw:
- podlaskiego,
- warmińsko-mazurskiego,
- mazowieckiego,
- lubelskiego,
- podkarpackiego.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zajmuje się budową kolejnego odcinka wchodzącego w skład Via Carpatii. Jest to odcinek S19 Jawornik – Lutcza, zlokalizowany w woj. podkarpackim. Drogowcy wybrali już wykonawcę tej drogi, który wycenił swoją pracę na 1 mld 849 mln 563 tys. 300 zł i ma wykonać odcinek w 59 miesięcy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Droga S19 Jawornik — Lutcza. Bardzo trudna budowa
Cały odcinek będzie miał 5,2 km o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Na trasie powstanie m.in. estakada nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Po estakadzie kierowcy wjadą w tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w województwie podkarpackim na S19.
- Przeczytaj także: Uważaj na znaki A-32 i A-15. Kary są znacznie gorsze niż mandaty
W ciągu trasy wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt, a także Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka.
Cena budowy wydaje się bardzo wysoka, biorąc pod uwagę niewielką długość odcinka. To właśnie z powodu budoway mostu i tunelu, co jest wymuszone przez skomplikowaną budowę geologiczną tego obszaru. Ukształtowanie terenu jest bardzo zróżnicowane, dlatego występują obszary osuwiskowe. Podczas prac budowlanych konieczne więc będzie zabezpieczenie tych niebezpiecznych terenów.
Via Carpatia w woj. podkarpackim. Ponad 80 km do finału
Docelowo S19 w woj. podkarpackim będzie miała długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Mieszkańcy Podkarpacia mają do dyspozycji szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4.
W trakcie realizacji jest z kolei 72,9 km trasy Via Carpatia, a pozostałe 11,6 km, na które składają się dwa odcinki, jest w przetargu.
Stan realizacji szlaku Via Carpatia w woj. podkarpackim
- 81,8 km – oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 72,9 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, na etapie opracowywania dokumentacji do ZRID: Domaradz – Krosno oraz na etapie uzyskiwania ZRID: Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka),
- 11,6 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).