Konferencja była kolejną z cyklu Building Competitive Advantage, organizowanych przez Amerykańską Izbę Handlową, we współpracy z Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury. Głównymi tematami dyskusji były propozycje zmian, zmierzających do przyśpieszenia tempa realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce oraz wypracowania modelu finansowania infrastruktury, z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego.

"Zadanie, które polega na budowaniu dróg, nowych linii kolejowych, modernizacji infrastruktury, to zadanie dla optymistów, bo tylko optymiści mogą przełamać biurokratyczne bariery, które wciąż odkrywamy" - powiedział podczas konferencji Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, który zachowuje optymizm i wciąż wierzy w realizację Programu Budowy Dróg do 2012 roku. Program przyjęty został przez rząd we wrześniu ubiegłego roku i według decyzji Ministra Infrastruktury miał być realizowany bez zmian, zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Teraz Minister podtrzymuje tą decyzję. Pomimo napiętej sytuacji, Program ten będzie kontynuowany.

Odnosząc się do opracowanego na zlecenie Amerykańskiej Izby Handlowej raportu Drogi na Euro 2012, analiza infrastruktury drogowej w Polsce - stan faktyczny i szanse rozwoju, Minister Grabarczyk zauważył, że jest to doskonały materiał do dyskusji. Z opracowania tego można wyciągnąć wnioski, które jeżeli zostaną uwzględnione i wdrożone, mogą przyśpieszyć realizacje projektów infrastrukturalnych. Organizacja Euro 2012 powinna być dodatkowym czynnikiem mobilizującym rząd, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, samorządy i sektor prywatny realizujące projekty w Polsce. Drogi są potrzebne gospodarce, jest to czynnik niezbędny, warunkujący szybszy rozwój gospodarczy gmin, powiatów, regionów i całego.

W czasie tego półrocza Ministerstwo Infrastruktury wystąpiło z projektem nowelizacji prawa zamówień publicznych. Nowy projekt eliminuje wiele barier, uelastycznia znaczną część przepisów, eliminuje prawne absurdy. Druga ważna ustawa, którą opracowano, to ustawa o koncesjach na usługi i roboty budowlane. Trzecia to nowelizacja specustawy drogowej. Spowoduje ona, że okres przygotowawczy dla inwestycji drogowych zostanie skrócony przynajmniej o połowę. Będzie również zmieniane prawo ochrony środowiska, Minister Środowiska przygotował nowelizację, która eliminuje żmudną administracyjną procedurę.

Cezary Grabarczyk ustosunkował się także do koncepcji partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Już Premier Donald Tusk w swoim expose zapowiedział, że rząd zmieni podejście do systemu PPP. Partnerstwo publiczno-prywatne ma być równorzędne z budżetowym i unijnym systemem finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Wznowiono negocjacje z koncesjonariuszem (firma Gdańsk Transport Company) na autostradzie A-1, któremu poprzedni rząd próbował odebrać koncesję na realizację odcinka miedzy Nowymi Marzami a Toruniem. Podjęto również negocjacje z Autostradą Wielkopolską, która być może będzie realizować odcinek autostrady A-2. Nowe koncesje mają być także udzielone na autostradę A-1, odcinek ze Strykowa do Pyrzowic oraz na odcinek autostrady A-2 ze Strykowa do Konotopy.