• GDDKiA dostała zadanie zapewnienia odpowiedniego dojazdu do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej
  • Ogłoszony przetarg obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie drogi krajowej łączącej trasę S6 (węzeł Łęczyce) z DW213 w Choczewie
  • Inwestycja zakłada wybudowanie nie tylko wytrzymałej jezdni, ale też ścieżek dla pieszych i rowerzystów oraz przejść dla zwierząt

Ruszył przetarg na zaprojektowanie drogi krajowej, która ułatwi dojazd do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. A właściwie na plac budowy tej siłowni, bo wszystkie reaktory w Choczewie mają być gotowe dopiero w 2040 r. GDDKiA dostała zadanie zapewnienia dojazdu do zakładu energetycznego "Lubiatowo-Kopalino". Nitka ma połączyć aktualnie budowaną trasę S6 (węzeł Łęczyce) z DW213. Znamy harmonogram prac.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.

Do elektrowni jądrowej na Pomorzu doprowadzi nowa droga

Przypomnijmy: pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa powstaje na Pomorzu w gminie Choczewo. Aktualnie do Lubiatowa można dojechać tylko wąskimi lokalnymi drogami. Zapewnienie odpowiedniego połączenia komunikacyjnego to zatem jedna z kluczowych inwestycji przed wybudowaniem siłowni jądrowej.

GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie jednojezdniowej drogi o przekroju 1 x 2 w klasie GP (główna droga ruchu przyspieszonego). Inwestycja została podzielona na dwa odcinki:

  • Lubiatowo – DW213 (ok. 11 km),
  • DW213 – węzeł Łęczyce na S6 (ok. 15 km).

Dodatkowo w ramach obecnie realizowanej trasy S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie powstanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem na "esce". Na całej inwestycji skorzystają też mieszkańcy Pomorza – lokalne drogi zostaną odciążone i skróci się czas podróży z Trójmiasta do nadmorskich kwater w Choczewie.

Nowa droga krajowa połączy elektrownię jądrową z trasą S6 Foto: GDDKiA
Nowa droga krajowa połączy elektrownię jądrową z trasą S6

Droga do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce – zakres prac

GDDKiA wyjaśnia, że nowa droga krajowa musi być dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś. Zaznacza jednak, że trasa ma także poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i zmniejszyć negatywny wpływ transportu na otoczenie (redukcja hałasu, drgań i zanieczyszczeń).

Oprócz wybudowania – co jasne – wytrzymałej jezdni, inwestycja obejmuje zatem też inne elementy infrastruktury. Przede wszystkim są to bezpieczne ścieżki dla pieszych i rowerzystów, ale też kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny, przejścia oraz przepusty dla zwierząt i ekrany tłumiące hałas.

Budowa drogi na Pomorzu Foto: GDDKiA
Budowa drogi na Pomorzu

Poniżej znajdziecie harmonogram i zakres prac związanych z drogą krajową do elektrowni jądrowej:

  • Odcinek Lubiatowo – DW213. Planowane podpisanie umowy w I kwartale 2025 r., zakończenie budowy w II kwartale 2028 r. Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca).
  • Odcinek DW213 – S6. Planowane podpisanie umowy w I kwartale 2025 r., zakończenie budowy w III kwartale 2028 r. Wykonawca będzie miał 22 miesiące na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca).