Kuga to bez wątpienia jeden z najważniejszych modeli w ofercie amerykańskiej marki. Poprzednie dwa wcielenia cieszyły się na rynku zasłużoną popularnością, a trzecie, którego sprzedaż wystartowała oficjalnie wiosną tego roku dysponuje wszelkimi atutami do umocnienia pozycji marki w tym bardzo konkurencyjnym segmencie rynkowym. Ford podkreśla, że nowa Kuga została zaprojektowana w ścisłej współpracy z klientami.

FORD KUGA ST-LINE PHEV Foto: Ford / Auto Świat
FORD KUGA ST-LINE PHEV

Przejmuje najlepsze cechy poprzedników a przy tym oferuje najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki który korzystanie z auta na co dzień dla wszystkich osób na pokładzie może stanowić źródło prawdziwej przyjemności. Jak mówi Stuart Rowley, prezes Ford of Europe „Kuga ma charakterystyczny styl, bezprecedensowy wybór układów napędowych, najwyższy komfort i zaawansowane rozwiązania techniczne, które ułatwiają właścicielowi działanie w kabinie i poza samochodem”.

Ford Kuga – kompaktowy i z charakterem

Rzeczywiście sylwetka nowej generacji modelu zwraca uwagę młodzieńczym, dynamicznym charakterem i świetnymi proporcjami. Długa maska, opływowe kształty paneli karoserii, mocno pochylona przednia szyba i niżej prowadzona linia dachu sugerują sportową zadziorność, a wysunięte w rogi nadwozia koła wzorowe właściwości jezdne.

Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid

Auto zostało zaprojektowane na nowej platformie C2 znanej m.in. z ostatniej generacji Focusa, która zapewnia nie tylko wyższy poziom bezpieczeństwa lecz także o 10 proc. większą sztywność skrętną, co oczywiście pozytywnie wpływa na dynamikę jazdy. W porównaniu z poprzednią generacją nowa jest też o 89 mm dłuższa, 44 mm szersza i o 6 mm niższa. O 20 mm większy jest rozstaw osi.

Wnętrze zapewnia komfortowe warunki podróżowania dla pięciu pasażerów i ich bagażu. Przydatnym rozwiązaniem jest możliwość wzdłużnego przesuwania tylnej kanapy w zakresie 15 cm, co w zależności od potrzeb pozwala na zwiększanie pojemności bagażnika z 475 l do nawet 645 l (w wersji plug-in hybrid z uwagi na umieszczone pod podłogą akumulatory odpowiednio 441 i 561 l). Oparcie kanapy dzielone jest w stosunku 2/3:1/3, a maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej po złożeniu tylnych siedzeń dochodzi do 1534 l (1481 w hybrydzie). Tylna klapa może być podnoszona elektrycznie – wystarczy wcisnąć przycisk lub wykonać ruch stopą pod zderzakiem.

Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid

Dostępne cztery podstawowe linie stylistyczne: Trend, Titanium, ST-Line i Vignale różnią się detalami wykończenia, dzięki którym każda ma wyjątkowy charakter odzwierciedlający różne osobowości klientów. I tak np. wersja ST-Line inspirowana jest modelami Ford Performance, a wyróżniają ją zderzaki i listwy boczne w sportowej stylistyce, w połączeniu z przednim wlotem powietrza i osłoną pod zderzakiem, tylnym dyfuzorem i relingami dachowymi wykończonymi w kolorze czarnym. Do tego dochodzą: duży tylny spojler, seryjne 18-calowe lub opcjonalne 19-calowe alufelgi i podwójny sportowy wydech.

Kuga Vignale EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga Vignale EcoBlue Hybrid

Z kolei odmiana Vignale to propozycja dla klientów ceniących prestiż i ekskluzywne wykończenie. To absolutnie topowa wersja Kugi, która zwraca uwagę m.in. wykończeniem relingów dachowych, zderzaków i nakładek progowych w kolorze satynowanego aluminium, chromowaną kratką grilla oraz kołami, które mogą mieć rozmiar 18 (standard), 19 lub nawet 20 cali (opcja).

Nowy Ford Kuga dostępny jest w 12 kolorach nadwozia, w tym w metalizowanych Diffused Silver i Sedona Orange.

Ford Kuga – wnętrze z klasą

Komfort na pokładzie był jednym z priorytetów podczas projektowania nowej Kugi. Zarówno jeśli chodzi o sama wygodę jazdy jak i przyjemność przebywania w aucie. Stąd znajdziemy tu materiały wykończeniowe wysokiej jakości i wyposażenie zapewniające dobre samopoczucie i bezpieczeństwo pasażerom. Również amatorzy multimedialnych gadżetów będą usatysfakcjonowani, auto może być bowiem wyposażone w wirtualne, konfigurowalne zegary o przekątnej 12,3 cala, 8-calowy dotykowy ekran na konsoli środkowej, wyświetlacz head-up, bezprzewodową ładowarkę indukcyjną dla telefonów komórkowych, a także system audio B&O o mocy 575 watów z 10 głośnikami i zewnętrznym subwooferem. Multimedia oczywiście wspołpracują z Apple CarPlay i Android Auto.

Kuga Vignale EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga Vignale EcoBlue Hybrid

Przydatnym rozwiązaniem jest system FordPass Connect z modemem pokładowym, który pozwala na zdalną kontrolę wybranych funkcji pojazdu. Wystarczy zainstalować w telefonie aplikację FordPass by za jej pomocą otwierać i zamykać auto, lokalizować miejsce jego postoju, sprawdzić poziom paliwa, naładowania baterii, stan alarmu, ciśnienie w oponach, przebieg do wymiany oleju i inne parametry, a nawet zdalnie uruchomić silnik (w wersji z 8-biegowym „automatem”) i klimatyzację, by schłodzić wnętrze przed rozpoczęciem podróży. Jeszcze więcej możliwości mają właściciele Kugi Plug-In hybrid, którzy za pomocą aplikacji mogą sprawdzać stan naładowania akumulatora i zasięg jazdy w trybie elektrycznym, wyszukiwać stacje ładowania czy monitorować swoją jazdę pod kątem zużycia paliwa i energii.

 FORD KUGA LANE CENTERING ASSIST Foto: Ford / Auto Świat
FORD KUGA LANE CENTERING ASSIST

Nad bezpieczeństwem czuwa cała armia elektronicznych asystentów. W zależności od wersji mogą to być m.in.:

  • tempomat adaptacyjny (ACC) z systemem Stop & Go,
  • system wspomagający parkowanie,
  • system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości (SSR) i utrzymania na pasie ruchu (LC),
  • reflektory adaptacyjne z systemem doświetlania przewidywanych zakrętów oraz dostosowania oświetlenia do znaków,
  • inteligentny system oświetlenia,
  • czujnik zmierzchowy świateł,
  • system monitorowania martwego pola widzenia w lusterku (BLIS),
  • system monitorowania ruchu poprzecznego,
  • wykrywanie odległości do pojazdu poprzedzającego,
  • system monitorowania koncentracji kierowcy,
  • wspomaganie hamowania awaryjnego,
  • system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody,
  • system ostrzegający o kolizji czołowej z hamowaniem awaryjnym
  • czujniki parkowania przednie i tylne,
  • szerokokątna kamera przednia,
  • szerokokątna kamera cofania
  • wspomaganie ruszania pod górę, 
  • inteligentny tempomat, 
  • system utrzymania na wybranym pasie ruchu z funkcją wykrywaniem skraju jezdnim,
  • system wczesnego informowania o niebezpieczeństwie na drodze,
  • awaryjne wspomaganie hamowania, 
  • układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu, jeśli samochód skręcając przecina drogę nadjeżdżających pojazdów,
  • system ostrzegania przed jazdą pod prąd.

Warto podkreślić, że w testach zderzeniowych EuroNCAP nowa Kuga uzyskała maksymalną ocenę 5 gwiazdek.

Ford Kuga – SUV pozytywnie naładowany

Nowa generacja Kugi jest pierwszym modelem Forda dostępnym z systemem miękkiej hybrydy, z pełnym hybrydowym zespołem napędowym oraz systemem hybrydy ładowanej z gniazdka. Ta ostatnia to obecnie topowy wariant napędowy nowej Kugi. Składa się z benzynowego silnika o pojemności 2,5 l (moc 152 KM i momennt obrotowy 210 Nm), motoru elektrycznego (moc 102 KM, moment 235 Nm), bezstopniowej skrzyni eCVT i litowo-jonowego akumulatora o pojemności 14,4 kWh. Łączna moc układu – 225 KM – pozwala na dynamiczną jazdę, w trybie elektrycznym z prędkością do 130 km/h i bezszelestne poruszanie się na dystansie do 56 km (w cyklu WLTP). Akumulator może być ładowany ze zwykłego gniazdka 230V, jest też automatycznie doładowywany w czasie jazdy dzięki rekuperacji. Pełne naładowanie z sieci 230 V zajmie około 6 godzin. Kierowca ma też do wyboru cztery tryby jazdy, które pozwalają na doładowanie do 80 proc. akumulatorów przy wykorzystaniu silnika spalinowego (EV Charge) lub oszczędzanie energii do późniejszego wykorzystania, np. w strefie zerowej emisji spalin (EV Later), jazdę tylko „na prądzie” (EV Now) czy tryb automatyczny EV Auto.

Kuga ST-Line X Plug-In Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line X Plug-In Hybrid

Kolejna zelektryfikowana wersja Kugi to EcoBlue Hybrid z tzw. miękkim układem hybrydowym 48 V. W tym przypadku jego sercem jest 2-litrowy turbodoładowany diesel o mocy 150 KM, wspierany przez rozrusznik-generator pozwalający na odzyskiwanie energii podczas hamowania i wykorzystywanie jej do ładowania akumulatorów lub wspomagania momentu obrotowego czy zasilania elektrycznego osprzętu samochodu. Największą zaletą miękkiej hybrydy jest obniżenie emisji spalin i zużycia paliwa – średnia w cyklu WLTP to tylko 5,0 l/100 km.

Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid

Pod koniec tego roku a dołączy do oferty dołączy jeszcze jedna hybryda z benzynowym silnikiem 2.5, motorem elektrycznym i z automatycznym ładowaniem regeneracyjnym, która ma spalać średnio 5,6 l/100 km. Co ważne, Kuga w wersji Hybrid będzie dostępna zarówno z napędem na przód jak i obie osie.

FORD KUGA ST-LINE PHEV Foto: Ford / Auto Świat
FORD KUGA ST-LINE PHEV
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid

Oczywiście poza zelektryfikowanymi wersjami trzecia generacja Kugi oferowana jest także w odmianach z klasycznym, spalinowym napędem. Do wyboru klienci mają trzycylindrowe benzyniaki EcoBoost w wariantach 120 i 150 KM oraz diesle: 1.5/120 KM i 2.0/190 KM. Ten ostatni z seryjny napędem na obydwie osie i automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów.

Silniki benzynowe Moc KM Prędkość maksymalna km/h 0-100 km/h sek.
1.5-litra EcoBoost 6-biegowa skrzynia manualna 120 184 116
1.5-litra EcoBoost 6-biegowa skrzynia manualna 150 195 9,7
Silniki Diesla
1.5-litra EcoBlue 6-biegowa skrzynia manualna 120 180 11,7
1.5-litra EcoBlue 8-biegowa automatyczna 120 177 12
2.0-litra EcoBlue 8-biegowa automatyczna 190 208 8.7
Napędy hybrydowe 
2.0-litra EcoBlue Hybrid 6-biegowa manualna 150 194 9,6
2,5-litra benzynowy Plug-In Hybrid 225 200 9,2

Ford Kuga – dopasowany do potrzeb

Aktualna paleta wersji wyposażeniowych modelu obejmuje odmiany: Trend, Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X oraz Vignale. Już w bazowej standard obejmuje takie elementy jak m.in.: 17-calowe stalowe obręcze kół z kołpakami, reflektory halogenowe, projekcyjne ze światłami do jazdy dziennej LED, reflektory automatyczne, przednie światła przeciwmgielne, przednia górna krata wlotu powietrza z czarną siatką, chromowanym obramowaniem, szyby boczne - obramowanie w kolorze chromu, elektrycznie sterowane, składane, lusterka boczne, czujniki wspomagające parkowanie przodem i tyłem, klimatyzacja manualna, system nawigacji satelitarnej SYNC 3.2 z DAB+, 8-calowym ekranem dotykowym i zestawem głośnomówiącym Bluetooth®, 4.2-calowy kolorowy wyświetlacz na tablicy zegarów, FordPass Connect z modemem GSM, system wyboru trybu jazdy, elektrycznie sterowane szyby p/t, fotele sportowe z tapicerką materiałową ZAHA, fotel kierowcy z ręczną regulacją położenia w 6. kierunkach, komputer pokładowy, przycisk rozrusznika Ford Power, kierownica i uchwyt dźwigni zmiany biegów pokryte skórą i ładowarka bezprzewodowa.

Cennik:

Ford Kuga – cennik Foto: Ford / Auto Świat
Ford Kuga – cennik
Kuga ST-Line X Plug-In Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line X Plug-In Hybrid
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line-X EcoBlue Hybrid
FORD KUGA TITANIUM ECOBLUE Foto: Ford / Auto Świat
FORD KUGA TITANIUM ECOBLUE
FORD KUGA TITANIUM ECOBLUE Foto: Ford / Auto Świat
FORD KUGA TITANIUM ECOBLUE
Kuga ST-Line X Plug-In Hybrid Foto: Ford / Auto Świat
Kuga ST-Line X Plug-In Hybrid