W klasyfikacji zespołów fabrycznych BP-Ford z 16-punktową przewagą nad drugim zespołem w tabeli. Zwycięzca Rajdu Szwecji, Marcus Grönholm prowadzi w klasyfikacji kierowców, wyprzedzając o 4 punkty swojego kolegę z zespołu BP-Ford, zajmującego drugie miejsce zwycięzcę Rajdu Norwegii – Mikko Hirvonena.

Baza rajdu znajduje się w León w środkowej części kraju. Meksykańska runda WRC jest najwyżej rozgrywanym rajdem w serialu. Większość OS-ów odbywa się na wysokościach przekraczających 2000 m nad poziomem morza. Podczas pierwszego etapu kierowcy będą rywalizować na górskich trasachpołożonych na wysokościach ponad 2 700 m. Daje się to we znaki samochodom. Rozrzedzone górskie powietrze nie dostarcza wystarczającej ilości tlenu i silniki dostają „zadyszki”, tracąc niekiedy nawet do 30 procent mocy.

Trasy są przeważnie szybkie i płynne. Niektóre OS-y prowadzą po drogach zbudowanych specjalnie na potrzeby rajdu. Zawodnicy będą rywalizować zarówno na twardym podłożu, jak i na luźnych, piaszczystych drogach. Mimo, że nawierzchnie nie są zbyt wymagające, trwałość ogumienia BFGoodrich w Fordach Focus RS będzie niezwykle ważna, ponieważ dystanse, jakie zawodnicy będą musieli pokonywać na jednym komplecie opon będą regularnie przekraczać 70 km, by podczas popołudniowej pętli drugiego etapu osiągnąć 81 km.

Grönholm ukończył wszystkie 3 dotychczasowe występy w Rajdzie Meksyku. Jego najlepszy rezultat to drugie miejsce w 2005 roku. „Nie ma w tym rajdzie nic niezwykłego, to dość typowa, jedna z wielu szutrowych imprez w sezonie” powiedział 39-letni Fin. „Nawierzchnie są raczej równe. Spotykamy się zarówno z szybkimi, jak i wolniejszymi sekcjami na OS-ach. Charakterystyczną cechą tego rajdu są duże wysokości, na których przebiega trasa. Powoduje to znaczącą utratę mocy silnika, a w najwyższych partiach można odnieść wrażenie, że samochód ledwo jedzie. Dotyczy to jednak wszystkich zawodników. Nic nie da się na to poradzić.”

Jako lider mistrzostw, w piątek na trasę pierwszy wyruszy Grönholm. Czeka go trudne zadanie, gdyż po zapowiadanych przelotnych deszczach drogi pokrywać może warstwa luźnego szutru.

„W zeszłym roku przecieranie trasy przed rywalami nie sprawiało nam problemów, więc nie obawiam się tego. Właściwie jestem zadowolony, że wyruszamy na trasę jako pierwsi. Oznacza to, że jesteśmy liderami mistrzostw! Odgarnianie luźnego szutru bywało trudne, ale generalnie nie było wielkim problemem. W piątek po południu powtarzamy poranne OS-y, więc nie będę już miał trudniejszych warunków niż inni zawodnicy” dodał Grönholm, który po Rajdzie Norwegii pozostał w kraju, aby wypocząć jeżdżąc z rodziną na nartach.

Hirvonen, po zwycięstwie w Rajdzie Norwegii jest pełen optymizmu przed startem w Meksyku. „Nie mogę doczekać się rajdu, ale nie wiem, czego się spodziewać” powiedział Mikko. „Po pokonaniu Marcusa i Sébastiena w Norwegii, trudno mi przewidzieć, co będzie się działo w Meksyku. Nie liczę na to, że już teraz uda mi się pokonać ich obydwu na szutrze. Myślę, że muszę poczekać jeszcze kilka rajdów, aby im dorównać, ale… mogę się mylić.

„Po bardzo długiej przerwie w jeżdżeniu po szutrze, odbyliśmy w zeszłym tygodniu testy. Poprzednie dwa rajdy odbywały się na śniegu. Taka nawierzchnia wymaga zupełnie innego stylu jazdy. Potrzeba nieco czasu, aby powrócić do rytmu jazdy optymalnego na szutrze, dlatego bardzo dobrze się stało, że mogliśmy odbyć tę sesję testową. Mam przygotowane bardzo dobre ustawienia auta na szuter, a teraz mieliśmy okazję je dopracować.”

„Rajd Meksyku nie jest najtrudniejszą z rund WRC, ale miejscami OS-y są zaskakująco nierówne. Podczas zapoznania z trasą drogi wydają się gładkie, bez kamieni, ani groźnych dziur. Jednak gdy jedziemy po nich w czasie rajdu, okazuje się, że jest inaczej” dodał 26-letni Fin.

Zespół BP-Ford używa w rajdach szutrowych opon firmy BF Goodrich typu g-Force, przeznaczonych na średnio trudne trasy. Wzór bieżnika zapewnia dużą powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią dla osiągnięcia możliwie najlepszej przyczepności i prowadzenia samochodu. W razie potrzeby istnieje możliwość wykonania dodatkowych nacięć bieżnika, jeżeli na nawierzchni będzie warstwa luźnego szutru lub błota. Opony będą dostępne w 2 twardościach mieszanki – średnie i twarde.

Zespół BP-Ford odbył przed startem w Meksyku pięciodniowe testy na północy Hiszpanii. Ich głównym celem było przetestowanie podzespołów, które znajdą się w nowej wersji Forda Focus RS WRC. Samochód zadebiutuje podczas sierpniowego Rajdu Finlandii. Dla kierowców była to pierwsza okazja do treningu na szutrze od zeszłorocznego Rajdu Wielkiej Brytanii. Przez pierwsze trzy dni auto testował Hirvonen, na ostatnie dwa dni sesji za kierownicę wsiadł Grönholm.

Do rajdu zgłoszonych zostało 49 załóg, z których, aż 9 wystartuje Fordami Focus RS WRC. Oprócz zawodników zespołów BP-Ford, Stobart VK M-Sport oraz Munchi's, na stracie pojawią się także dwa prywatnie zgłoszone Fordy Focus RS WRC prowadzone przez Irlandczyków Austina i Garetha MacHale.