REKLAMA
Wiadomości Aktualności Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ciesząca się dużym powodzeniem rodzina modeli Ford Transit Connect i Tourneo Connect wjeżdża na drogi w nowym wydaniu. Zmianom wyglądu zewnętrznego oraz wnętrza pojazdu, towarzyszy wzbogacenie katalogu wyposażenia i dalsza poprawa jakości

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Zobacz galerię (20)
Auto Świat
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb

Znacznie odmieniona rodzina modeli Ford Connect pojawi się nie tylko na drogach Europy, ale także - począwszy od lata 2009 roku - na rynku północnoamerykańskim. Rozpoczęcie sprzedaży w USA oznacza, że Ford Transit Connect znajdzie się w ofercie Forda w ponad 50 krajach na czterech kontynentach.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Ford Transit Connect - odświeżony design

Odnowiona rodzina Forda otrzymała linię nadwozia i wykończenie wnętrza zgodne ze stylistyką kinetic design.

Elementy stylistyczne kinetic design w samochodach użytkowych wprowadziliśmy po raz pierwszy przy okazji prac nad nową generacją Forda Fiesta. Teraz chcieliśmy tę samą strategię wdrożyć w modelach Ford Transit Connect i Tourneo Connect i tym samym upodobnić ich wygląd do pozostałych modeli rodziny Forda. Jednocześnie dążyliśmy jednak do zachowania charakterystycznego, „solidnego” wyglądu nadwozia z zewnątrz i pogodzenia go z nowym wzornictwem wnętrza, które byłoby zbliżone do naszych najnowszych modeli osobowych – wyjaśnia Chris Bird, dyrektor Działu Projektowania Ford of Europe.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Nadwozie zyskuje świeższy wygląd także dzięki nowym kształtom przednich reflektorów i tylnych świateł zespolonych. Charakter samochodu podkreślają drobne akcenty stylistyczne, w tym boczne listwy nadwozia i nowo opracowane wzory aluminiowych obręczy kół. Uzupełnieniem jest bogatsza paleta lakierów nadwozia. Nowe kolory lakierów nawiązują do odcieni przygotowanych dla większego Forda Transita, aby ułatwić właściwy wybór użytkownikom i firmom flotowym użytkującym obok siebie samochody z jednej i drugiej rodziny.

Ford Transit Connect - wnętrze

Nowy kształt deski rozdzielczej został wyraźnie zainspirowany wzornictwem wnętrza Forda S-MAX, z kolei zestaw wskaźników i kierownica nawiązuje do wzornictwa w najnowszym Fordzie Fiesta. W efekcie, w połączeniu z fotelami o zmienionym kształcie i nową paletą kolorystyczną otrzymujemy w Fordzie Connect wygodne wnętrze, dorównujące komfortem samochodom osobowym.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Ford Transit Connect - bezpieczeństwo

Transit Connect i Tourneo Connect wprowadzają do katalogu wyposażenia dodatkowego elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), który będzie dostępny we wszystkich modelach i wersjach. Układ ESP montowany w Fordzie Transit Connect współpracuje także z układem ABS.

Całość obejmuje także hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania HBA (Hydraulic Brake Assist), funkcję aktywnej kontroli kąta znoszenia AYC (Active Yaw Control), oraz dwie funkcje ROM (Roll Over Mitigation) i RMI (Roll Movement Intervention), których zadaniem jest wykrywanie i przeciwdziałanie warunkom (przede wszystkim chodzi o przyspieszenia boczne), które zagrażają stabilności samego pojazdu i grożą jego wywróceniem się.

Układy kontrolujące funkcję ROM oraz RMI zostały zintegrowane w układzie stabilizacji toru jazdy ESP dla dalszego zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. W chwili gdy pojawia się zagrożenie stabilności samochodu, zintegrowany układ włącza z odpowiednią siłą hamulce przednich kół i jednocześnie ogranicza do zera moment obrotowy silnika.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Nowy układ elektroniczny sterujący hamulcami został poszerzony o funkcję ułatwiającą ruszanie z miejsca na wzniesieniach (HLA). Zmodyfikowano także same hamulce: z przodu wszystkie wersje Ford Transit Connect mają teraz wentylowane hamulce tarczowe, zaś z tyłu hamulce z tarczami zwykłymi. Do tej listy elementów zwiększających bezpieczeństwo należy dodać jeszcze automatyczny włącznik świateł awaryjnych.

Ford Transit Connect jest standardowo wyposażony w czołową poduszkę powietrzną kierowcy. Natomiast czołowa poduszka pasażera z przodu jest w seryjnym wyposażeniu wszystkich wersji Forda Tourneo Connect i w katalogu opcji dodatkowych dla Forda Transit Connect. We wszystkich modelach istnieje możliwość zamówienia poduszek bocznych – w wyposażeniu standardowym są w wersjach Limited.

Ford Transit Connect - funkcje i wyposażenie

Samochody użytkowe już dawno przestały być zwykłym narzędziem tylko do szybkiego przewozu towarów. Dziś samochód użytkowy jest prawdziwym miejscem pracy, a kierowcy zawodowi często spędzają w nim cały dzień pracy. Ford Transit Connect już w podstawowej wersji jest samochodem dobrze wyposażonym, a katalog elementów i funkcji dostępnych seryjnie lub na życzenie jest coraz szerszy w odmianach o wyższym standardzie. Począwszy od modelu bazowego nabywca w wyposażeniu standardowym otrzymuje elektrycznie sterowane szyby, dwuetapowe ryglowanie zamków drzwi uruchamiane pilotem oraz radioodtwarzacz CD ze sterowaniem z kolumny kierowniczej.

Przeczytaj też:

Standardowe wyposażenie wyższej wersji Trend Transita Connect obejmuje światła przednie przeciwmgielne, elektrycznie sterowane lusterka boczne oraz ogrzewaną przednią szybę. Wygodę użytkowania zdecydowanie zwiększa również standardowo oferowana klimatyzacja. Detale wykończenia w kolorze srebrnym i niebieska tonacja kolorystyki wnętrza podkreślają wrażenie, że wnętrze pojazdu nie ustępuje standardom wykończenia dla samochodów osobowych.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Dzięki niezwykle szerokiej gamie dodatkowego wyposażenia i akcesoriów wszystkie bez wyjątku modele i wersje wyposażeniowe można dalej doposażać. Dotyczy to między innymi szerokiego katalogu urządzeń i systemów audio, wzbogaconego obecnie o nowy system nawigacji korzystający z zasobów zapisanych na płytach CD lub kartach pamięci SD i współpracujący z 5-calowym kolorowym wyświetlaczem.

Ford Transit Connect - walory praktyczne

Ford Transit Connect powstał na mocnej i wytrzymałej platformie podwoziowej, projektowanej od samego początku jako baza całej gamy samochodów użytkowych, z niezależnym zawieszeniem na kolumnach MacPhersona z przodu i solidnym tylnym mostem zawieszonym na resorach piórowych.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Zarówno Ford Transit Connect w wersji van, jak i Ford Tourneo Connect w wersji kombi są dostępne w wykonaniu z krótkim rozstawem osi i niskim dachem lub jako odmiany z długim rozstawem osi i podwyższonym dachem. Konstruktorzy starali się znaleźć optymalną wielkość przestrzeni ładunkowej bez znaczącego zwiększania długości pojazdu.

Ford Transit Connect z krótkim rozstawem osi (SWB) ma długość całkowitą zaledwie 4,275 m, ale dysponuje sporą przestrzenią ładunkową mierzącą 2,8 m3. Wersja z długim rozstawem osi (LWB) jest o 25 cm dłuższa, przy dachu podwyższonym o około 17 cm. W efekcie daje to przestrzeń ładunkową o pojemności 3,7 m3. We wszystkich wersjach szerokość podłogi między tylnymi nadkolami przekracza 1,2 m, co pozwala na łatwe umieszczanie ładunków o standardowych gabarytach, np. europalet.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

W Fordzie Connect konstruktorzy przygotowali liczne warianty tylnych i bocznych drzwi załadunkowych. W wersjach SWB oferowane są zarówno unoszone klapy, jak i drzwi dwuskrzydłowe, które można łatwo zamykać. W tej drugiej wersji dostępna jest także unoszona tylna sekcja dachu pozwalająca na transport długich przedmiotów, np. drabin. Dla wersji SWB i LWB dostępne są warianty z odsuwanymi drzwiami bocznym po jednej lub po obu stronach nadwozia.

Ford Tourneo Connect, jako samochód nadający się zarówno do użytku w firmie, jak i samochód rodzinny, został z kolei zaprojektowany z myślą przede wszystkim o swobodnym decydowaniu przez użytkownika ile chce mieć przestrzeni ładunkowej i ile miejsc do przewozu osób. Drugi rząd tworzy ławka, którą można podzielić i odpowiednio złożyć. W przypadku wersji LWB Forda Tourneo Connect jest możliwość otrzymania dodatkowego trzeciego rzędu siedzeń, dzięki któremu samochód zmienia się w pojazd 8-osobowy.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Ford Transit Connect - gama silników

Wychodząc naprzeciw bardzo zróżnicowanym potrzebom odbiorców samochodów użytkowych na różnych rynkach Europy, do napędu Forda Transit Connect i Tourneo Connect przygotowano szeroką gamę silników. Wysokoprężna jednostka Duratorq TDCi o pojemności 1,8 litra jest oferowana w trzech wersjach różniących się mocą.

Podstawowa wersja tego silnika, przeznaczona dla wersji podstawowej Forda Transit Connect i wersji Trend, rozwija moc 75 KM przy 4,000 obr. / min. i dysponuje maksymalnym momentem 175 Nm przy 1,800 obr. / min. Ford Tourneo Connect napędzany tym silnikiem spala 6,3 l oleju napędowego na 100 km*, zaś średnia emisja CO2 wynosi 168 g / km.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Najmocniejszą jednostką jest silnik o mocy 110 KM przy 3,500 obr. / min. (maks. moment obrotowy 250 Nm przy 1500 - 3200 obr. / min., z możliwością chwilowego wzrostu do 280 Nm) i jest on oferowany we wszystkich wersjach. Dzięki zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny w turbosprężarce, silnik ten nie tylko dysponuje najwyższą mocą, ale jest także najoszczędniejszy w całej gamie: średnie zużycie paliwa wynosi 6,0 l / 100 km (zużycie paliwa we wszystkich jednostkach podajemy za producentem), a wartości tej odpowiada średnia emisja CO2 na poziomie 159 g / km.

Wszystkie silniki współpracują z mechaniczną skrzynią biegów.

Ford Transit Connect - w 50 krajach...

Do tej pory z taśm produkcyjnych Forda zjechało ponad 600 tysięcy egzemplarzy dostawczego Forda Transit Connect - dowiedzieliśmy się podczas konferencji prasowej. Model ten zyskał sobie bardzo mocną pozycję na europejskim rynku samochodów dostawczych. Zaraz po swojej europejskiej premierze Ford Transit Connect został wybrany Samochodem Dostawczym Roku 2003 przez jury złożone z ekspertów i dziennikarzy zajmujących się tematyką samochodów użytkowych.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Jesteśmy bardzo zadowoleni, że cieszący się coraz większym powodzeniem Ford Transit Connect zaczyna odgrywać kluczową rolę w strategii produktowej Forda. Ten bardzo ważny członek rodziny Forda Transit cieszy się ugruntowaną opinią samochodu trwałego i niezwykle praktycznego, i wiemy, że zalety te są także bardzo cenione przez naszych klientów w Ameryce Północnej. Jesteśmy przekonani, że Ford Transit Connect będzie doskonałym uzupełnieniem naszej, cieszącej się dużym uznaniem, oferty pojazdów użytkowych na rynku amerykańskim. Teraz, gdy Ford Transit Connect jest kupowany w ponad 50 krajach na czterech kontynentach, możemy śmiało powiedzieć, że ten popularny van otwiera przed Fordem autentycznie globalne perspektywy!

Ford Transit Connect - podsumowanie

Przejechaliśmy samochodem Ford Transit Connect zaledwie kilkaset kilometrów, a to za mało, żeby móc do końca obiektywnie go ocenić - znaleźć jego ewentualne niedostatki. Pierwsze wrażenia są bowiem bardzo pozytywne! Samochodem jedzie się wygodnie.

Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzeb
Ford Transit Connect: odnowiony i dostosowany do potrzebŻródło: Auto Świat

Samochody prowadziły się znakomicie nawet na bardzo krętych drogach, a poszczególne układy elektroniczne potwierdziły swoje skuteczne działanie. Samochód hamuje skutecznie zarówno przy zimnych, jak też mocno rozgrzanych tarczach. Silniki są dynamiczne - nawet bardzo w przypadku tych najmocniejszych, ale zupełnie wystarczające w przypadku tych o najmniejszej mocy.

Zawieszenie pracuje bez zarzutu, zarówno na autostradzie, jak i na bocznej drodze (choć znacznie równiejszej niż te w Polsce, ale i na naszych "wybojach" zapewne się doskonale sprawdzi...). Jeśli chodzi o załadunek, to - naszym zdaniem - dla średniej firmy ilość miejsca jest wystarczająca. Najważniejsze, że istnieje bardzo wiele wersji, które można dostosowywać do indywidualnych potrzeb klienta.

Ford Transit Connect - dane i wymiary

DANE SINIKÓW
Typ silnikaDuratorq TDCi 1,8 litraDuratorq TDCi 1,8 litraDuratorq TDCi 1,8 litra
Pojemność skokowa (cm3)175317531753
Rodzaj paliwaOlej napędowyOlej napędowyOlej napędowy
Średnica cylindra (mm)82,582,582,5
Skok tłoka (mm)828282
Moc maksymalna (kW/KM)75/5590/66110/81
- przy obr/min400040003500
Maksymalny moment wg ISO (Nm)(maks. wartość chwilowa)175220 (240)250 (280)
- przy obr/min180017501500-3200
BUDOWA SILNIKÓW
Liczba i układ cylindrów4, rzędowy4, rzędowy4, rzędowy
Głowica cylindrówOdlewana z żeliwaOdlewana z żeliwaOdlewana z żeliwa
Kadłub silnikaOdlewany z żeliwaOdlewany z żeliwaOdlewany z żeliwa
Stopień sprężania19,4:118,5:118,5:1
Rozrząd2 zawory na cylinder2 zawory na cylinder2 zawory na cylinder
Napęd wałka rozrząduPojedynczy pasek rozrządu napędzany od pompy wtryskowejPojedynczy pasek rozrządu napędzany od pompy wtryskowejPojedynczy pasek rozrządu napędzany od pompy wtryskowej
Układ sterujący pracą silnikaModuł elektroniczny Visteon PCMModuł elektroniczny Ford SMECUModuł elektroniczny Ford SMECU
Układ dolotowy powietrza wymuszonyTurbosprężarka z turbiną o stałej geometrii, chłodnica powietrza doładowującegoTurbosprężarka z turbiną o stałej geometrii, chłodnica powietrza doładowującegoTurbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny, chłodnica powietrza doładowującego
Układ wtryskowyWtrysk bezpośredni common railWtrysk bezpośredni common railWtrysk bezpośredni common rail
Układ zapłonowyZapłon samoczynnyZapłon samoczynnyZapłon samoczynny
ZUŻYCIE PALIWA (litry / 100 km)
Ford Tourneo Connect W mieście Poza miastem Średnie zużycie Emisja CO2 g/km7,8 / 5,5 / 6,3 / 1677,9 / 5,5 / 6,4 / 1687,6 / 5,2 / 6,0 / 159
Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata.
SKRZYNIA BIEGÓW
Wartości przełożeńMTX75 5-biegowaMTX75 5-biegowaMTX75 5-biegowa
1 bieg3,6673,6673,667
2 bieg2,0482,0482,048
3 bieg1,2581,2581,258
4 bieg0,9210,9210,921
5 bieg0,7050,7050,705
Bieg wsteczny3,7273,7273,727
Przełożenie przekładni głównej4,064,064,06
SprzęgłoJednotarczowe - średnica 238 mmJednotarczowe - średnica 238 mmJednotarczowe - średnica 238 mm
ZAWIESZENIE
PrzódZawieszenie niezależne, z kolumnami MacPhersona, amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe i stabilizator przechyłów
TyłPojedyncze resory piórowe, amortyzatory gazowe, poliuretanowe ograniczniki skoku zawieszenia, stabilizator przechyłów dla wersji o zwiększonej ładowności
HAMULCE I UKŁADY
PrzódTarczowe – tarcze wentylowane 278x24 mm
TyłTarczowe – tarcze zwykłe 278x11 mm
UkładyStandardowy elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem aktywnej kontroli kąta znoszenia AYC (Active Yaw Control) oraz funkcjami ROM (Roll Over Mitigation) i RMI (Roll Movement Intervention) zapobiegającymi przewróceniu pojazdu; hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania HBA, układ ABS zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania i układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach (HLA)
Układ kierowniczyZ przekładnią zębatą i wspomaganiem
Koła i ogumienieWersja podstawowa Connect oraz Trend: Obręcze stalowe 195/65R15 lub obręcze aluminiowe jako opcja i opony 195/65R15 Limited: obręcze aluminiowe 6 ½ x 16 i opony 205/55 R16
Pojemność zbiornika paliwa (litry)60
MASY I OBCIĄŻENIA
Ładowność (brutto)Ford Transit ConnectFord Tourneo Connect
WersjaSWB 607 / 648 / 843 kgSWB 625 kg
WersjaLWB 592 / 823 / 902 kgLWB 763 kg
Masa własnaSWB 1392 / 1392 / 1397 kgSWB 1485 kg
Masa własnaLWB 1437 / 1437 / 1438 kgLWB 1567 kg
Dop. masa całkowitaSWB 2040 / 2240 kgSWB 2110 kg
Dop. masa całkowitaLWB 2260 / 2340 kgLWB 2330 kg
Wszystkie wartości dotyczą wersji podstawowej z podstawowym silnikiem 75 KM (90 KM dla wersji Ford Tourneo Connect LWB), przy pełnym poziomie płynów oraz zbiorniku paliwa wypełnionym w 90%. Wszystkie wartości dotyczą wersji podstawowej z minimum wyposażenia. Możliwe są drobne odchylenia ze względu na dopuszczalne tolerancje w procesie produkcji oraz zamontowane opcje wyposażenia. Wersje Trend, Limited i Sport mają wyższą masę własną i odpowiednio do tego nieco niższą ładowność ze względu na większą ilość standardowego wyposażenia. Wybór innych opcji wyposażenia dodatkowego powoduje dalsze odpowiednie zmniejszenie ładowności pojazdu.
Wymiary zewnętrzne Ford Transit Connect – wersja podstawowa (wartości w mm – chyba że zaznaczono inaczej)SWBLWB
Wysokość całkowita – pojazd obciążony17391906
Wysokość całkowita – bez obciążenia18151980
Długość całkowita (mm)42754525
Szerokość całkowita (bez lusterek bocznych)17951795
Rozstaw osi26642912
Zwis przedni861861
Zwis tylny749749
Rozstaw kół przednich15051505
Rozstaw kół tylnych15521552
Średnica zawracania – minimalna (między krawężnikami) (m)11,011,9
Prześwit poprzeczny166166
Kąt natarcia (stopnie)2121
Kąt zejścia (stopnie)21,621,6
Przestrzeń ładunkowa
Długość przestrzeni ładunkowej – w połowie wysokości (mm)15831830
Długość podłogi przestrzeni ładunkowej17602007
Maks. długość przestrzeni ładunkowej - złożony fotel pasażera24672714
Szerokość podłogi między nadkolami12261226
Maks. szerokość przestrzeni ładunkowej - w połowie wysokości, na wys. tylnych kół14901492
Wysokość przestrzeni ładunkowej – od podłogi do dachu11931364
Odległość podłogi przestrzeni ładunkowej od podłoża – pojazd obciążony496496
Odległość podłogi przestrzeni ładunkowej od podłoża – bez obciążenia598601
Wysokość otworu tylnych drzwi11451316
Szerokość otworu tylnych drzwi – poniżej pasa bocznego12931293
Wysokość użyteczna otworu bocznych drzwi załadunkowych10281184
Szerokość użyteczna otworu bocznych drzwi załadunkowych609819
Pojemność przestrzeni ładunkowej (m3)2,83,7
Miejsce kierowcy (mm)
Maks. ilość miejsca na nogi10081008
Wysokość użyteczna11471304
Szerokość na wysokości ramion13821382
Szerokość na wysokości bioder12841284
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: