- Ford Transit Connect - odświeżony design
- Ford Transit Connect - wnętrze
- Ford Transit Connect - bezpieczeństwo
- Ford Transit Connect - funkcje i wyposażenie
- Przeczytaj też:
- Ford Transit Connect - walory praktyczne
- Ford Transit Connect - gama silników
- Ford Transit Connect - w 50 krajach...
- Ford Transit Connect - podsumowanie
- Ford Transit Connect - dane i wymiary
Znacznie odmieniona rodzina modeli Ford Connect pojawi się nie tylko na drogach Europy, ale także - począwszy od lata 2009 roku - na rynku północnoamerykańskim. Rozpoczęcie sprzedaży w USA oznacza, że Ford Transit Connect znajdzie się w ofercie Forda w ponad 50 krajach na czterech kontynentach.
Ford Transit Connect - odświeżony design
Odnowiona rodzina Forda otrzymała linię nadwozia i wykończenie wnętrza zgodne ze stylistyką kinetic design.
– Elementy stylistyczne kinetic design w samochodach użytkowych wprowadziliśmy po raz pierwszy przy okazji prac nad nową generacją Forda Fiesta. Teraz chcieliśmy tę samą strategię wdrożyć w modelach Ford Transit Connect i Tourneo Connect i tym samym upodobnić ich wygląd do pozostałych modeli rodziny Forda. Jednocześnie dążyliśmy jednak do zachowania charakterystycznego, „solidnego” wyglądu nadwozia z zewnątrz i pogodzenia go z nowym wzornictwem wnętrza, które byłoby zbliżone do naszych najnowszych modeli osobowych – wyjaśnia Chris Bird, dyrektor Działu Projektowania Ford of Europe.
Nadwozie zyskuje świeższy wygląd także dzięki nowym kształtom przednich reflektorów i tylnych świateł zespolonych. Charakter samochodu podkreślają drobne akcenty stylistyczne, w tym boczne listwy nadwozia i nowo opracowane wzory aluminiowych obręczy kół. Uzupełnieniem jest bogatsza paleta lakierów nadwozia. Nowe kolory lakierów nawiązują do odcieni przygotowanych dla większego Forda Transita, aby ułatwić właściwy wybór użytkownikom i firmom flotowym użytkującym obok siebie samochody z jednej i drugiej rodziny.
Ford Transit Connect - wnętrze
Nowy kształt deski rozdzielczej został wyraźnie zainspirowany wzornictwem wnętrza Forda S-MAX, z kolei zestaw wskaźników i kierownica nawiązuje do wzornictwa w najnowszym Fordzie Fiesta. W efekcie, w połączeniu z fotelami o zmienionym kształcie i nową paletą kolorystyczną otrzymujemy w Fordzie Connect wygodne wnętrze, dorównujące komfortem samochodom osobowym.
Ford Transit Connect - bezpieczeństwo
Transit Connect i Tourneo Connect wprowadzają do katalogu wyposażenia dodatkowego elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), który będzie dostępny we wszystkich modelach i wersjach. Układ ESP montowany w Fordzie Transit Connect współpracuje także z układem ABS.
Całość obejmuje także hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania HBA (Hydraulic Brake Assist), funkcję aktywnej kontroli kąta znoszenia AYC (Active Yaw Control), oraz dwie funkcje ROM (Roll Over Mitigation) i RMI (Roll Movement Intervention), których zadaniem jest wykrywanie i przeciwdziałanie warunkom (przede wszystkim chodzi o przyspieszenia boczne), które zagrażają stabilności samego pojazdu i grożą jego wywróceniem się.
Układy kontrolujące funkcję ROM oraz RMI zostały zintegrowane w układzie stabilizacji toru jazdy ESP dla dalszego zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. W chwili gdy pojawia się zagrożenie stabilności samochodu, zintegrowany układ włącza z odpowiednią siłą hamulce przednich kół i jednocześnie ogranicza do zera moment obrotowy silnika.
Nowy układ elektroniczny sterujący hamulcami został poszerzony o funkcję ułatwiającą ruszanie z miejsca na wzniesieniach (HLA). Zmodyfikowano także same hamulce: z przodu wszystkie wersje Ford Transit Connect mają teraz wentylowane hamulce tarczowe, zaś z tyłu hamulce z tarczami zwykłymi. Do tej listy elementów zwiększających bezpieczeństwo należy dodać jeszcze automatyczny włącznik świateł awaryjnych.
Ford Transit Connect jest standardowo wyposażony w czołową poduszkę powietrzną kierowcy. Natomiast czołowa poduszka pasażera z przodu jest w seryjnym wyposażeniu wszystkich wersji Forda Tourneo Connect i w katalogu opcji dodatkowych dla Forda Transit Connect. We wszystkich modelach istnieje możliwość zamówienia poduszek bocznych – w wyposażeniu standardowym są w wersjach Limited.
Ford Transit Connect - funkcje i wyposażenie
Samochody użytkowe już dawno przestały być zwykłym narzędziem tylko do szybkiego przewozu towarów. Dziś samochód użytkowy jest prawdziwym miejscem pracy, a kierowcy zawodowi często spędzają w nim cały dzień pracy. Ford Transit Connect już w podstawowej wersji jest samochodem dobrze wyposażonym, a katalog elementów i funkcji dostępnych seryjnie lub na życzenie jest coraz szerszy w odmianach o wyższym standardzie. Począwszy od modelu bazowego nabywca w wyposażeniu standardowym otrzymuje elektrycznie sterowane szyby, dwuetapowe ryglowanie zamków drzwi uruchamiane pilotem oraz radioodtwarzacz CD ze sterowaniem z kolumny kierowniczej.
Przeczytaj też:
- Fordy Tourneo i Transit - nowe wersje dla poszukiwaczy przygód
- Ford Transit Custom Nugget Plus – instrukcja obsługi kampera
- Ford Transit Custom – teraz jako hybryda typu plug-in
Standardowe wyposażenie wyższej wersji Trend Transita Connect obejmuje światła przednie przeciwmgielne, elektrycznie sterowane lusterka boczne oraz ogrzewaną przednią szybę. Wygodę użytkowania zdecydowanie zwiększa również standardowo oferowana klimatyzacja. Detale wykończenia w kolorze srebrnym i niebieska tonacja kolorystyki wnętrza podkreślają wrażenie, że wnętrze pojazdu nie ustępuje standardom wykończenia dla samochodów osobowych.
Dzięki niezwykle szerokiej gamie dodatkowego wyposażenia i akcesoriów wszystkie bez wyjątku modele i wersje wyposażeniowe można dalej doposażać. Dotyczy to między innymi szerokiego katalogu urządzeń i systemów audio, wzbogaconego obecnie o nowy system nawigacji korzystający z zasobów zapisanych na płytach CD lub kartach pamięci SD i współpracujący z 5-calowym kolorowym wyświetlaczem.
Ford Transit Connect - walory praktyczne
Ford Transit Connect powstał na mocnej i wytrzymałej platformie podwoziowej, projektowanej od samego początku jako baza całej gamy samochodów użytkowych, z niezależnym zawieszeniem na kolumnach MacPhersona z przodu i solidnym tylnym mostem zawieszonym na resorach piórowych.
Zarówno Ford Transit Connect w wersji van, jak i Ford Tourneo Connect w wersji kombi są dostępne w wykonaniu z krótkim rozstawem osi i niskim dachem lub jako odmiany z długim rozstawem osi i podwyższonym dachem. Konstruktorzy starali się znaleźć optymalną wielkość przestrzeni ładunkowej bez znaczącego zwiększania długości pojazdu.
Ford Transit Connect z krótkim rozstawem osi (SWB) ma długość całkowitą zaledwie 4,275 m, ale dysponuje sporą przestrzenią ładunkową mierzącą 2,8 m3. Wersja z długim rozstawem osi (LWB) jest o 25 cm dłuższa, przy dachu podwyższonym o około 17 cm. W efekcie daje to przestrzeń ładunkową o pojemności 3,7 m3. We wszystkich wersjach szerokość podłogi między tylnymi nadkolami przekracza 1,2 m, co pozwala na łatwe umieszczanie ładunków o standardowych gabarytach, np. europalet.
W Fordzie Connect konstruktorzy przygotowali liczne warianty tylnych i bocznych drzwi załadunkowych. W wersjach SWB oferowane są zarówno unoszone klapy, jak i drzwi dwuskrzydłowe, które można łatwo zamykać. W tej drugiej wersji dostępna jest także unoszona tylna sekcja dachu pozwalająca na transport długich przedmiotów, np. drabin. Dla wersji SWB i LWB dostępne są warianty z odsuwanymi drzwiami bocznym po jednej lub po obu stronach nadwozia.
Ford Tourneo Connect, jako samochód nadający się zarówno do użytku w firmie, jak i samochód rodzinny, został z kolei zaprojektowany z myślą przede wszystkim o swobodnym decydowaniu przez użytkownika ile chce mieć przestrzeni ładunkowej i ile miejsc do przewozu osób. Drugi rząd tworzy ławka, którą można podzielić i odpowiednio złożyć. W przypadku wersji LWB Forda Tourneo Connect jest możliwość otrzymania dodatkowego trzeciego rzędu siedzeń, dzięki któremu samochód zmienia się w pojazd 8-osobowy.
Ford Transit Connect - gama silników
Wychodząc naprzeciw bardzo zróżnicowanym potrzebom odbiorców samochodów użytkowych na różnych rynkach Europy, do napędu Forda Transit Connect i Tourneo Connect przygotowano szeroką gamę silników. Wysokoprężna jednostka Duratorq TDCi o pojemności 1,8 litra jest oferowana w trzech wersjach różniących się mocą.
Podstawowa wersja tego silnika, przeznaczona dla wersji podstawowej Forda Transit Connect i wersji Trend, rozwija moc 75 KM przy 4,000 obr. / min. i dysponuje maksymalnym momentem 175 Nm przy 1,800 obr. / min. Ford Tourneo Connect napędzany tym silnikiem spala 6,3 l oleju napędowego na 100 km*, zaś średnia emisja CO2 wynosi 168 g / km.
Najmocniejszą jednostką jest silnik o mocy 110 KM przy 3,500 obr. / min. (maks. moment obrotowy 250 Nm przy 1500 - 3200 obr. / min., z możliwością chwilowego wzrostu do 280 Nm) i jest on oferowany we wszystkich wersjach. Dzięki zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny w turbosprężarce, silnik ten nie tylko dysponuje najwyższą mocą, ale jest także najoszczędniejszy w całej gamie: średnie zużycie paliwa wynosi 6,0 l / 100 km (zużycie paliwa we wszystkich jednostkach podajemy za producentem), a wartości tej odpowiada średnia emisja CO2 na poziomie 159 g / km.
Wszystkie silniki współpracują z mechaniczną skrzynią biegów.
Ford Transit Connect - w 50 krajach...
Do tej pory z taśm produkcyjnych Forda zjechało ponad 600 tysięcy egzemplarzy dostawczego Forda Transit Connect - dowiedzieliśmy się podczas konferencji prasowej. Model ten zyskał sobie bardzo mocną pozycję na europejskim rynku samochodów dostawczych. Zaraz po swojej europejskiej premierze Ford Transit Connect został wybrany Samochodem Dostawczym Roku 2003 przez jury złożone z ekspertów i dziennikarzy zajmujących się tematyką samochodów użytkowych.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że cieszący się coraz większym powodzeniem Ford Transit Connect zaczyna odgrywać kluczową rolę w strategii produktowej Forda. Ten bardzo ważny członek rodziny Forda Transit cieszy się ugruntowaną opinią samochodu trwałego i niezwykle praktycznego, i wiemy, że zalety te są także bardzo cenione przez naszych klientów w Ameryce Północnej. Jesteśmy przekonani, że Ford Transit Connect będzie doskonałym uzupełnieniem naszej, cieszącej się dużym uznaniem, oferty pojazdów użytkowych na rynku amerykańskim. Teraz, gdy Ford Transit Connect jest kupowany w ponad 50 krajach na czterech kontynentach, możemy śmiało powiedzieć, że ten popularny van otwiera przed Fordem autentycznie globalne perspektywy!
Ford Transit Connect - podsumowanie
Przejechaliśmy samochodem Ford Transit Connect zaledwie kilkaset kilometrów, a to za mało, żeby móc do końca obiektywnie go ocenić - znaleźć jego ewentualne niedostatki. Pierwsze wrażenia są bowiem bardzo pozytywne! Samochodem jedzie się wygodnie.
Samochody prowadziły się znakomicie nawet na bardzo krętych drogach, a poszczególne układy elektroniczne potwierdziły swoje skuteczne działanie. Samochód hamuje skutecznie zarówno przy zimnych, jak też mocno rozgrzanych tarczach. Silniki są dynamiczne - nawet bardzo w przypadku tych najmocniejszych, ale zupełnie wystarczające w przypadku tych o najmniejszej mocy.
Zawieszenie pracuje bez zarzutu, zarówno na autostradzie, jak i na bocznej drodze (choć znacznie równiejszej niż te w Polsce, ale i na naszych "wybojach" zapewne się doskonale sprawdzi...). Jeśli chodzi o załadunek, to - naszym zdaniem - dla średniej firmy ilość miejsca jest wystarczająca. Najważniejsze, że istnieje bardzo wiele wersji, które można dostosowywać do indywidualnych potrzeb klienta.
Ford Transit Connect - dane i wymiary
DANE SINIKÓW | |||||
Typ silnika | Duratorq TDCi 1,8 litra | Duratorq TDCi 1,8 litra | Duratorq TDCi 1,8 litra | ||
Pojemność skokowa (cm3) | 1753 | 1753 | 1753 | ||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy | ||
Średnica cylindra (mm) | 82,5 | 82,5 | 82,5 | ||
Skok tłoka (mm) | 82 | 82 | 82 | ||
Moc maksymalna (kW/KM) | 75/55 | 90/66 | 110/81 | ||
- przy obr/min | 4000 | 4000 | 3500 | ||
Maksymalny moment wg ISO (Nm)(maks. wartość chwilowa) | 175 | 220 (240) | 250 (280) | ||
- przy obr/min | 1800 | 1750 | 1500-3200 | ||
BUDOWA SILNIKÓW | |||||
Liczba i układ cylindrów | 4, rzędowy | 4, rzędowy | 4, rzędowy | ||
Głowica cylindrów | Odlewana z żeliwa | Odlewana z żeliwa | Odlewana z żeliwa | ||
Kadłub silnika | Odlewany z żeliwa | Odlewany z żeliwa | Odlewany z żeliwa | ||
Stopień sprężania | 19,4:1 | 18,5:1 | 18,5:1 | ||
Rozrząd | 2 zawory na cylinder | 2 zawory na cylinder | 2 zawory na cylinder | ||
Napęd wałka rozrządu | Pojedynczy pasek rozrządu napędzany od pompy wtryskowej | Pojedynczy pasek rozrządu napędzany od pompy wtryskowej | Pojedynczy pasek rozrządu napędzany od pompy wtryskowej | ||
Układ sterujący pracą silnika | Moduł elektroniczny Visteon PCM | Moduł elektroniczny Ford SMECU | Moduł elektroniczny Ford SMECU | ||
Układ dolotowy powietrza wymuszony | Turbosprężarka z turbiną o stałej geometrii, chłodnica powietrza doładowującego | Turbosprężarka z turbiną o stałej geometrii, chłodnica powietrza doładowującego | Turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny, chłodnica powietrza doładowującego | ||
Układ wtryskowy | Wtrysk bezpośredni common rail | Wtrysk bezpośredni common rail | Wtrysk bezpośredni common rail | ||
Układ zapłonowy | Zapłon samoczynny | Zapłon samoczynny | Zapłon samoczynny | ||
ZUŻYCIE PALIWA (litry / 100 km) | |||||
Ford Tourneo Connect W mieście Poza miastem Średnie zużycie Emisja CO2 g/km | 7,8 / 5,5 / 6,3 / 167 | 7,9 / 5,5 / 6,4 / 168 | 7,6 / 5,2 / 6,0 / 159 | ||
Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych częściach świata. | |||||
SKRZYNIA BIEGÓW | |||||
Wartości przełożeń | MTX75 5-biegowa | MTX75 5-biegowa | MTX75 5-biegowa | ||
1 bieg | 3,667 | 3,667 | 3,667 | ||
2 bieg | 2,048 | 2,048 | 2,048 | ||
3 bieg | 1,258 | 1,258 | 1,258 | ||
4 bieg | 0,921 | 0,921 | 0,921 | ||
5 bieg | 0,705 | 0,705 | 0,705 | ||
Bieg wsteczny | 3,727 | 3,727 | 3,727 | ||
Przełożenie przekładni głównej | 4,06 | 4,06 | 4,06 | ||
Sprzęgło | Jednotarczowe - średnica 238 mm | Jednotarczowe - średnica 238 mm | Jednotarczowe - średnica 238 mm |
ZAWIESZENIE | |
Przód | Zawieszenie niezależne, z kolumnami MacPhersona, amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe i stabilizator przechyłów |
Tył | Pojedyncze resory piórowe, amortyzatory gazowe, poliuretanowe ograniczniki skoku zawieszenia, stabilizator przechyłów dla wersji o zwiększonej ładowności |
HAMULCE I UKŁADY | |
Przód | Tarczowe – tarcze wentylowane 278x24 mm |
Tył | Tarczowe – tarcze zwykłe 278x11 mm |
Układy | Standardowy elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) z układem aktywnej kontroli kąta znoszenia AYC (Active Yaw Control) oraz funkcjami ROM (Roll Over Mitigation) i RMI (Roll Movement Intervention) zapobiegającymi przewróceniu pojazdu; hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania HBA, układ ABS zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania i układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach (HLA) |
Układ kierowniczy | Z przekładnią zębatą i wspomaganiem |
Koła i ogumienie | Wersja podstawowa Connect oraz Trend: Obręcze stalowe 195/65R15 lub obręcze aluminiowe jako opcja i opony 195/65R15 Limited: obręcze aluminiowe 6 ½ x 16 i opony 205/55 R16 |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 60 |
MASY I OBCIĄŻENIA | ||
Ładowność (brutto) | Ford Transit Connect | Ford Tourneo Connect |
Wersja | SWB 607 / 648 / 843 kg | SWB 625 kg |
Wersja | LWB 592 / 823 / 902 kg | LWB 763 kg |
Masa własna | SWB 1392 / 1392 / 1397 kg | SWB 1485 kg |
Masa własna | LWB 1437 / 1437 / 1438 kg | LWB 1567 kg |
Dop. masa całkowita | SWB 2040 / 2240 kg | SWB 2110 kg |
Dop. masa całkowita | LWB 2260 / 2340 kg | LWB 2330 kg |
Wszystkie wartości dotyczą wersji podstawowej z podstawowym silnikiem 75 KM (90 KM dla wersji Ford Tourneo Connect LWB), przy pełnym poziomie płynów oraz zbiorniku paliwa wypełnionym w 90%. Wszystkie wartości dotyczą wersji podstawowej z minimum wyposażenia. Możliwe są drobne odchylenia ze względu na dopuszczalne tolerancje w procesie produkcji oraz zamontowane opcje wyposażenia. Wersje Trend, Limited i Sport mają wyższą masę własną i odpowiednio do tego nieco niższą ładowność ze względu na większą ilość standardowego wyposażenia. Wybór innych opcji wyposażenia dodatkowego powoduje dalsze odpowiednie zmniejszenie ładowności pojazdu. |
Wymiary zewnętrzne Ford Transit Connect – wersja podstawowa (wartości w mm – chyba że zaznaczono inaczej) | SWB | LWB |
Wysokość całkowita – pojazd obciążony | 1739 | 1906 |
Wysokość całkowita – bez obciążenia | 1815 | 1980 |
Długość całkowita (mm) | 4275 | 4525 |
Szerokość całkowita (bez lusterek bocznych) | 1795 | 1795 |
Rozstaw osi | 2664 | 2912 |
Zwis przedni | 861 | 861 |
Zwis tylny | 749 | 749 |
Rozstaw kół przednich | 1505 | 1505 |
Rozstaw kół tylnych | 1552 | 1552 |
Średnica zawracania – minimalna (między krawężnikami) (m) | 11,0 | 11,9 |
Prześwit poprzeczny | 166 | 166 |
Kąt natarcia (stopnie) | 21 | 21 |
Kąt zejścia (stopnie) | 21,6 | 21,6 |
Przestrzeń ładunkowa | ||
Długość przestrzeni ładunkowej – w połowie wysokości (mm) | 1583 | 1830 |
Długość podłogi przestrzeni ładunkowej | 1760 | 2007 |
Maks. długość przestrzeni ładunkowej - złożony fotel pasażera | 2467 | 2714 |
Szerokość podłogi między nadkolami | 1226 | 1226 |
Maks. szerokość przestrzeni ładunkowej - w połowie wysokości, na wys. tylnych kół | 1490 | 1492 |
Wysokość przestrzeni ładunkowej – od podłogi do dachu | 1193 | 1364 |
Odległość podłogi przestrzeni ładunkowej od podłoża – pojazd obciążony | 496 | 496 |
Odległość podłogi przestrzeni ładunkowej od podłoża – bez obciążenia | 598 | 601 |
Wysokość otworu tylnych drzwi | 1145 | 1316 |
Szerokość otworu tylnych drzwi – poniżej pasa bocznego | 1293 | 1293 |
Wysokość użyteczna otworu bocznych drzwi załadunkowych | 1028 | 1184 |
Szerokość użyteczna otworu bocznych drzwi załadunkowych | 609 | 819 |
Pojemność przestrzeni ładunkowej (m3) | 2,8 | 3,7 |
Miejsce kierowcy (mm) | ||
Maks. ilość miejsca na nogi | 1008 | 1008 |
Wysokość użyteczna | 1147 | 1304 |
Szerokość na wysokości ramion | 1382 | 1382 |
Szerokość na wysokości bioder | 1284 | 1284 |