• W aucie wielkości średniego busa zmieszczono dwa łóżka, umywalkę, zlewozmywak, lodówkę, dwupalnikową kuchenkę i WC
  • Obsługa wyposażenia kampera staje się banalnie prosta najpóźniej trzeciego dnia wakacji
  • Własnych „zasobów” – wody do mycia, energii elektrycznej itp. w aucie jest maksymalnie na 3-4 dni – najpóźniej po tym czasie trzeba zatrzymać się na cywilizowanym kempingu, by uzupełnić zapasy

Tak naprawdę o jakości zabudowy nie decyduje doświadczenie producenta samochodu, bo za zabudowę z reguły odpowiadają firmy praktykujące przerabianie busów i furgonów na kampery od dziesięcioleci – m.in. właśnie Westfalia. Co do Nuggeta, to po raz pierwszy pokazano go w 2012 roku (wersja jeszcze na bazie starszej wersji Transita). W Europie ten model to rzadki widok, ale ma się to zmienić za sprawą aktualnej wersji pojazdu.

Komponenty użyte do stworzenia zabudowy w Nuggecie są typowe dla tego rodzaju aut – można je spotkać, w różnych wersjach i konfiguracjach, w wielu „mobilnych apartamentach”. Wiele osób, które kamperem nigdy nie podróżowały, zabudowę kamperową – minikuchenki, toalety, szafki oraz systemy zarządzania wodą i energią – zna dobrze... z jachtów. Bo kamper ma klimat właśnie trochę... jachtowy, tyle że porusza się na kołach.

Ford Nugget Plus - jak się w nim zmieścić?

Jak łatwo się zorientować, ten samochód nie ma bagażnika na walizki, wielkie torby itp. duże przedmioty. To cecha większości kamperów. Jeśli na wakacje wybierasz się z wielką torbą, to... nie będzie wygodnie. Wypakowana torba turystyczna walająca się po samochodzie będzie zawsze i wszystkim przeszkadzać i nigdy nie będzie na nią dobrego miejsca. Optymalne rozwiązanie to podzielenie się szafkami, a są one – wbrew pozorom – całkiem pojemne. I jest ich dużo. Należy bardzo starannie podzielić przestrzeń bagażową na wspólną i prywatną. We wspólnej mieszczą się garnki, naczynia do jedzenia, cała kuchnia z wyposażeniem – i to musi być dostępne dla osoby, która przygotowuje obiad. Do części wspólnej należą też np. zapasy wody butelkowanej, apteczka, worki na śmieci, narzędzia – ich miejsce to np. szafka umiejscowiona z tyłu. Na ekwipunek kempingowy (korba do markizy, kabel do zasilania kampera na postoju, wąż do napełniania zbiornika wody, postojowe zasłony przednich szyb) – jest miejsce pod kanapą. Dla pasażerów jest tyle miejsca, ile w szafkach – i trzeba się w nich zmieścić.

Ford Nugget Plus – gdzie się w nim śpi?

Ford Nugget występuje zasadniczo w dwóch wersjach – niskiej (z dachem podwyższanym na postoju) i wysokiej – ze sztywną „budką” na dachu. Niezależnie od wersji podstawowe miejsce do spania mieści się na pięterku, przy czym wersja sztywna jest wygodniejsza za sprawą lepszej izolacji termicznej. Łóżko na górze to łóżko podstawowe – rozkłada się je w pięciu krokach w ciągu minuty, bez wysiłku. Łóżko na dole jest łóżkiem awaryjnym – dla dzieci (nawet dla trójki), dla gości... najwygodniej jednak kamperem na bazie busa podróżuje się w dwie osoby. O ile rozstawione łóżko górne nie wyklucza korzystania z „salonu”, to już dolne – tak; ono właśnie wynika z zamiany salonu w łóżko, a w dodatku rozkłada się je mniej przyjemnie – kanapa wraz ze schowkiem na ekwipunek kempingowy jest potwornie ciężka, a trzeba ją przesunąć, potem otworzyć i rozłożyć jak wersalkę, a jeszcze jedną „ćwiartkę” łóżka unieść i umocować. Chwaloną na kempingach cechą Nuggeta jest to, że łóżko w salonie nie wyklucza korzystania z kuchni – wciąż można zagotować sobie kawę.

Standardowa rzecz w kamperach to osłony szyb i zasłonki: o ile w dzień ciemne szyby zapewniają wystarczającą prywatność, to w nocy przy zapalonym wewnątrz świetle jesteśmy na widoku. Osłony szyb przedniej i przednich bocznych dodatkowo w dzień chronią przed ciepłem, odbijając światło.

Ford Nugget Plus – gdzie się je?

Pod dachem Nuggeta mamy miejsce przy stole dla pięciu osób. Powstaje ono przez rozłożenie wąskiego, ale długiego stolika oraz obrócenie przednich foteli (kierowcy i pasażera). To rozwiązanie typowe dla kamperów – żadna przestrzeń czy rzecz nie może marnować się na postoju, na pewno nie fotele. Jednak na kempingu rzeczą nie mniej istotną niż stolik wewnętrzny jest rolowana markiza z dwiema podpórkami, która daje dodatkowe, osłonięte od słońca i opadu atmosferycznego kilka metrów powierzchni poza autem. Do wewnętrznej części tylnej klapy auta umocowany jest składany stolik (wyjmujemy i stawiamy poza samochodem), także w tylnej części, może nieszczególnie szczęśliwie, przypięte są też dwa składane fotele. Chcesz więcej miejsc?Zmieszczą się obok składanych foteli kempingowych jeszcze trzy składane, metalowo-materiałowe stołki.

Ford Nugget Plus – gdzie się jedzie?

Rzecz nieoczywista to pięć miejsc siedzących, na które składają się fotele kierowcy i pasażera oraz 3-osobowa ławeczka-kanapa. W tego typu autach częściej spotyka się tylko cztery miejsca. Warto jednak mieć świadomość, że podróżowanie w trzy osoby na kanapie-ławeczce jest umiarkowanie wygodne, chyba że mamy na myśli dzieci. Ważne: podczas jazdy stolik powinien być złożony ze względów bezpieczeństwa!

Ford Nugget Plus – instalacja elektryczna

Rasowy kamper wyposażony jest w dwa akumulatory: jeden rozruchowy i jeden (lub dwa) obsługujący wewnętrzne wyposażenie, odporny na głębokie rozładowania. Największym na pokładzie pożeraczem prądu jest lodówka (lodówka jest „prawdziwa”, czyli ze sprężarką, w upalny dzień, jeśli ustawimy zbyt mocne chłodzenie, z łatwością zamrozi piwo), oprócz tego mamy do dyspozycji oświetlenie, gniazdka USB do ładowania telefonów i gniazda 230 V. Te ostatnie w testowym Nuggecie działają tylko wtedy, gdy na kempingu podłączymy auto do prądu, ale to nie musi tak być – można zamontować sobie przetwornicę, która jedno gniazdko zasili stale – tyle że wtedy, nadużywając elektryczności, łatwo wyładować akumulator nadspodziewanie szybko. A tak pokładowy akumulator spokojnie wystarczy na zasilania lodówki przez 3 dni, przy jednoczesnym wykorzystaniu oświetlenia i ładowaniu telefonów czy laptopa. Akumulator pokładowy można naładować, podłączając samochód na postoju, albo naładuje się on też podczas jazdy.

Ford Nugget Plus – jak się tu gotuje?

Dwupalnikowa kuchenka gazowa – podobna do kuchenek jachtowych z zastrzeżeniem, że kuchenki na jachtach morskich mają system korekcji przechyłu, a tu kuchenka zabudowana jest na stale – i tak gotuje się wyłącznie na postoju. Musisz tylko wiedzieć, gdzie jest zawór bezpieczeństwa (na noc zamykamy) i jeszcze sama butla – na niej jest jeszcze jeden zawór, który, by kuchenka działała, musi być otwarty. W Nuggecie butla umieszczona jest po prostu pod kuchnią, ale w dodatkowym opakowaniu, które nie wygląda na „gazowe”. W razie czego, musicie szukać butli metodą „po nitce do kłębka”, śledząc drogę przewodów gazowych. Za sprawą dodatkowej obudowy butli, która jest niezłą „zmyłką”, szukałem nie mniej niż 10 minut...

Ford Nugget Plus – jak działa kran z wodą?

Tak samo jak na jachcie: napełniasz zbiornik, wkładając w zamykany na klucz otwór wąż z wodą, w zbiorniku mieści się kilkadziesiąt litrów. Te kilkadziesiąt litrów ma wystarczyć do awaryjnego zmywania, ma wystarczyć na awaryjny prysznic, do umycia zębów na odludziu. Woda jednak nie spływa do kranu grawitacyjnie – jest pompowana elektryczną (w starszych autach zdarzają się też nożne) pompką. A spływa... do zbiornika na brudną wodą albo na ziemię (jeśli na zewnątrz auta bierzesz prysznic). Do systemu należy też grzałka elektryczna.

Poziom wody czystej i brudnej można sprawdzić w każdej chwili – jest to jedna z funkcji modułu obsługi wewnętrznego wyposażenia (lodówki, ogrzewania wnętrza, akumulatora, itp.). A co się dzieje z wodą, która spływa do zbiornika na brudną wodę? Trzeba ją wylać! W okolicach kuchni, w dolnej części, są specjalne zawory – gdy je odkręcimy, woda zacznie wypływać spod auta. Należy to robić np. na myjni samoobsługowej – wprawdzie zwykle w zbiorniku nie ma chemii innej niż płyn do mucia naczyń, ale i tak – po co truć?

Ford Nugget Plus – jak działa toaleta?

Toaleta chemiczna to rzecz, z której korzystanie na niedługich wyjazdach w przypadku każdego kampera powinna być ostatecznością. Składa się z dwóch modułów: rezerwuaru i pojemnika na ścieki. Do górnego pojemnika (rezerwuar) nalewamy stosowną chemię i wodę. Do drugiego – chemię neutralizującą nieczystości i też trochę wody. Gdy zabraknie cieczy do spłukiwania to znak, że czas opróżnić toaletę. I tu są dwie szkoły: jedna mówi, że chemiczne WC można opróżnić po prostu do toalety podłączonej do kanalizacji; druga mówi, że chemiczne WC opróżnia się tylko w specjalnych miejscach na kempingach (albo w każdym porcie jachtowym). Jest z tym trochę zabawy, mogą pojawić się nieprzyjemne zapachy – nie musisz, nie korzystaj!

Ford Nugget Plus – moduł sterowania wyposażeniem

W miejscu umieszczonym niewygodnie dla kierowcy, ale dostępnym z wnętrza na postoju, znajduje się moduł sterowniczy – urządzenie wielkości radia samochodowego wyposażone w wyświetlacz. Tym urządzeniem włączamy lodówkę i ustawiamy poziom chłodzenia, ogrzewanie wnętrza, sprawdzamy poziom wody i stan akumulatora. Obsługi trzeba się nauczyć, nie ma wyjścia, na szczęście system jest maksymalnie uproszczony. Musisz też wiedzieć, gdzie są pochowane bezpieczniki od poszczególnych urządzeń – ta wiedza może się przydać w najmniej spodziewanym momencie.

Ford Nugget Plus – jak ogrzać wnętrze?

Ogrzać łatwiej niż schłodzić! Auto wyposażone jest w system ogrzewania spalinowego uruchamianego wspomnianym programatorem wspólnym dla wszystkich urządzeń elektrycznych (m.in. lodówki). Ogrzewanie można po prostu włączyć albo zaprogramować, by włączyło się np. na pół godziny nad ranem, gdy robi się zimno. Niestety, wnętrza samochodu nie można schłodzić inaczej niż włączając silnik i klimatyzację – w przeciwieństwie do ogrzewania, chłodzenie wnętrz przy wyłączonym silniku nie działa.

Reasumując...

...potrzeba mniej więcej doby, by poznać wszystkie, a przynajmniej większość funkcji kampera. Ze wszystkim musimy się zaznajomić najpóźniej wtedy, gdy jest to potrzebne, a w ciągu doby na kempingu wszystko (no... może poza ogrzewaniem latem podczas upałów) będzie potrzebne przynajmniej raz na dobę. Wszystko jest bardzo proste w obsłudze i musi być solidne, w końcu warunki pracy poszczególnych urządzeń nie są komfortowe. Kamper wydaje się skomplikowanym pojazdem, ale że jest mały, po trzech dniach na kempingu znamy go jak własną kieszeń. Ford Nugget Plus w każdym razie jest łatwy w obsłudze, a przy okazji zaprojektowany niezwykle ergonomicznie.