- GDDKiA zawarła 31 umów na budowę i modernizację dróg o łącznej długości przekraczającej 400 km i wartości blisko 15,1 mld zł
- Ostatnie kontrakty mające na celu modernizację dróg S16 i S17 to 30. i 31. umowa w tym roku
- Z 31 zawartych umów, 24 dotyczą dróg ekspresowych, a siedem obwodnic
- Więcej informacji z polskich dróg znajdziesz na stronie głównej Onetu
W bieżącym roku GDDKiA zawarła aż 31 umów na budowę i modernizację dróg o łącznej długości przekraczającej 400 km i wartości blisko 15,1 mld zł. Ostatnie kontrakty, obejmujące 27 km tras S16 i S17, wprowadzą nową jakość podróżowania w województwach warmińsko-mazurskim i lubelskim. Poznaliśmy sporo szczegółów.
To właśnie dla S16 i S17 podpisano 30. i 31. umowę w tym roku.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoS16 Olsztyn – Barczewo nabiera kształtów
Droga ekspresowa S16 dopiero nabiera kształtów. Będzie to ekspresówka położona w województwach warmińsko-mazurskim i podlaskim, a docelowo ma mieć ok. 230 km. Aktualnie kierowcy mogą skorzystać z 30 km. Największe miasto przy trasie to Olsztyn.
Pomimo przetargowych zawirowań, rusza realizacja 11-kilometrowego odcinka drogi S16, który pochłonie ponad 507 mln zł. Budimex, jako wykonawca, przystąpi do przekształcenia obecnej DK16 w standard ekspresówki. Nowe węzły drogowe i wykorzystanie materiałów z recyklingu to kluczowe elementy projektu, który zakończy się w 2028 roku. To strategiczna inwestycja dla północno-wschodniej Polski, która przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Przeczytaj także: Dokąd liczone są odległości na znakach drogowych?
S17 w kierunku wschodniej granicy również zaczyna nabierać kształtów
Kolejne 16 km drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim zostanie zrealizowane przez konsorcjum hiszpańskich firm Aldesa za niemal 810 mln zł. Nowy odcinek nie tylko poprawi lokalną infrastrukturę, ale także ułatwi międzynarodowy transport, łącząc Polskę z Ukrainą. Prace obejmą m.in. budowę estakad i węzłów drogowych, zwiększając przepustowość i bezpieczeństwo trasy.
Projekt S17 to nie tylko pojedyncze odcinki, ale kompleksowy rozwój trasy od Warszawy aż do granicy z Ukrainą. Realizacja w formule "Projektuj i buduj" obejmuje obecnie 55 km, z kolejnymi segmentami w przygotowaniu do przetargów w przyszłym roku. Kluczowe dla ruchu międzynarodowego będzie również połączenie z planowanym terminalem granicznym Hrebenne/Rawa Ruska.
W trakcie przetargu jest odcinek Krasnystaw - Izbica (18,8 km). Dwa odcinki są na etapie prac przygotowawczych (Łopiennik - Krasnystaw (9 km) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (12 km).
Ekspresówki to 24 z 31 zawartych umów. Reszta to obwodnice
Z 31 zawartych w tym roku umów, 24 dotyczą dróg ekspresowych, a siedem obwodnic. Wartość tych projektów to dowód na to, że Polska dynamicznie rozwija swoją infrastrukturę drogową, zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Przed nami kolejne umowy i przetargi, które będą kształtować krajowy krajobraz komunikacyjny na lata.