Logo
WiadomościAktualnościW Polsce przybywa mostów. To dobra wiadomość. Ale jest i zła

W Polsce przybywa mostów. To dobra wiadomość. Ale jest i zła

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Wystarczyło zaledwie kilkanaście lat, by w Polsce znacząco przybyło mostów drogowych. Od 2002 r. ich liczba zwiększyła się niemal trzykrotnie. A to spore wyzwanie dla drogowców, gdyż co roku wzrasta liczba specjalnych drogowych przeglądów. Okazuje się, że nie brak przepraw w Polsce, które wymagają poważnych napraw.

Most Rędziński na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia w ciągu A8
Zobacz galerię (10)
GDDKiA
Most Rędziński na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia w ciągu A8

Z najnowszego raportu technicznego GDDKiA wynika, że na koniec 2020 r. drogowa dyrekcja zarządzała ponad 8,9 tys. obiektów mostowych w całej Polsce. To łącznie ponad 502 km dróg, z których niemal połowę wykonano z betonu sprężonego (48 proc.). Mniej, bo 38 proc. zbudowano z betonu zbrojonego. Najmniej popularnym materiałem okazała się zaś stal. Tylko 13 proc. przepraw zarządzanych przez GDDKiA wykonano ze stali.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak wygląda statystyczna średnia w przypadku polskich mostów? To przeprawa o długości ok. 56 m, powierzchni 807 m2 i ponad 14 m szerokości. Co ważne, jest bezpieczna dla ruchu drogowego. Z raportu GDDKiA wynika, że 73 proc. obiektów jest w odpowiednim stanie technicznym (lub zadowalającym). Jedynie 24 proc. wymaga napraw i konserwacji. Szczęśliwie tylko 2 proc. jest już w takim stanie, że niezbędne są tzw. poważniejsze naprawy (choć nie sprecyzowano, co kryje się za tym terminem). Drogowcy zapewniają przy tym, że część z nich już znajduje się w trakcie prac, co dla kierowców zwykle oznacza czasową zmianę organizacji ruchu.

GDDKiA nie kryje, że co roku wzrasta liczba specjalnych przeglądów obiektów inżynierskich. Zwykle przeprowadzane są przez firmy zewnętrzne, gdyż w GDDKiA zaczyna brakować inspektorów mostowych. Stąd decyzja, by wprowadzić tzw. wzorcową umowę na wykonywanie trzech rodzajów przeglądów: podstawowych, rozszerzonych oraz szczegółowych. Bez względu jednak na rodzaj inspekcji wymagana jest dokumentacja fotograficzna, by ułatwić drobiazgową kontrolę.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Powiązane tematy:
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium