- W ciągu niemal dwóch dekad liczba obiektów mostowych w Polsce znacząco się zwiększyła. W 2002 r. zarządzano 3,3 tys. obiektów. Pod koniec 2021 r. liczba obiektów zwiększyła się do 9,2 tys.
- Większość mostów drogowych w Polsce wykonano z betonu. Pod względem powierzchni to aż 60 proc. przepraw
- Jedynie 2 proc. przepraw w kraju zarządzanych przez GDDKiA wymaga poważnych napraw. Większość (73 proc). jest w odpowiednim stanie technicznym
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Z najnowszego raportu technicznego GDDKiA wynika, że na koniec 2020 r. drogowa dyrekcja zarządzała ponad 8,9 tys. obiektów mostowych w całej Polsce. To łącznie ponad 502 km dróg, z których niemal połowę wykonano z betonu sprężonego (48 proc.). Mniej, bo 38 proc. zbudowano z betonu zbrojonego. Najmniej popularnym materiałem okazała się zaś stal. Tylko 13 proc. przepraw zarządzanych przez GDDKiA wykonano ze stali.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Jak wygląda statystyczna średnia w przypadku polskich mostów? To przeprawa o długości ok. 56 m, powierzchni 807 m2 i ponad 14 m szerokości. Co ważne, jest bezpieczna dla ruchu drogowego. Z raportu GDDKiA wynika, że 73 proc. obiektów jest w odpowiednim stanie technicznym (lub zadowalającym). Jedynie 24 proc. wymaga napraw i konserwacji. Szczęśliwie tylko 2 proc. jest już w takim stanie, że niezbędne są tzw. poważniejsze naprawy (choć nie sprecyzowano, co kryje się za tym terminem). Drogowcy zapewniają przy tym, że część z nich już znajduje się w trakcie prac, co dla kierowców zwykle oznacza czasową zmianę organizacji ruchu.
GDDKiA nie kryje, że co roku wzrasta liczba specjalnych przeglądów obiektów inżynierskich. Zwykle przeprowadzane są przez firmy zewnętrzne, gdyż w GDDKiA zaczyna brakować inspektorów mostowych. Stąd decyzja, by wprowadzić tzw. wzorcową umowę na wykonywanie trzech rodzajów przeglądów: podstawowych, rozszerzonych oraz szczegółowych. Bez względu jednak na rodzaj inspekcji wymagana jest dokumentacja fotograficzna, by ułatwić drobiazgową kontrolę.