Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Ironia losu? GM składuje swoje nieukończone auta w byłej fabryce... półprzewodników

Ironia losu? GM składuje swoje nieukończone auta w byłej fabryce... półprzewodników

Brak półprzewodników sparaliżował i nadal paraliżuje branże motoryzacyjną. Można by z tego stworzyć niezły scenariusz na film z teorią spiskową w tle, a jego idealnym zakończeniem mógł być widok tysięcy pickupów czekających na półprzewodniki na terenie byłej fabryki... mikroczipów.

Amerykańska fabryka General Motors
Amerykańska fabryka General MotorsŹródło: General Motors

Optymalizacja, szukanie tańszych rozwiązań i wyższej marży doprowadziły europejskie i amerykańskie firmy motoryzacyjne pod ścianę. Brak półprzewodników sprawił, że firmy albo zatrzymują swoje taśmy produkcyjne albo, jak to robią amerykańscy producenci, montują auta z pominięciem półprzewodników, a następnie składują je na wielkich placach w oczekiwaniu na brakujące części. Problem z dostępnością elementów elektroniki przeciąga się znacznie dłużej niż przewidywano, w konsekwencji po prostu kończy się już miejsce do przechowywania pojazdów.

Niedokończone auta trafiają w coraz dziwniejsze miejsca. Ford dla swoich F-250 wynajął cały parking pod stadionem, gdzie rozgrywane są zawody NASCAR w Kentucky. Teraz dodatkowego miejsca dla „wybrakowanych” pickupów szukał General Motors.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W tym przypadku jednak znaleziono jeszcze bardziej symboliczne miejsce składowania. Według I-Team 8, od 5 do 7 tys. niedokończonych pickupów trafiło an teren fabryki w Kokomo w stanie Indiana. Teren został ogrodzony i przekształcony w wielki parking. Nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w tych zakładach produkowano kiedyś... mikroczipy, właśnie na potrzeby GM.

„Po prostu nie mogę uwierzyć, że zaparkowali wszystkie te pojazdy, którym brakuje mikrochipów w dawnej fabryce mikrochipów” – powiedział lokalnym mediom były pracownik fabryki Kokomo Ryan Brassard.

Przeczytaj też:

Według lokalnych mediów aut wcale nie ubywa. Co prawda codziennie GM zabiera z parkingu auta z powrotem do fabryki w Fort Wayne, ale w ich miejsce trafiają nowe z brakującymi półprzewodnikami.

Jak duży kłopot ściągnął na siebie producent, rezygnując z produkcji swoich mikroczipów i decydując na dostawy z tańszych Chin? Przewiduje się, że w wyniku braków podzespołów GM wyprodukuje w tym roku 800 tys. pojazdów mniej. Eksperci Detroit Free Press przewidują też, że niedobór mikroprocesorów będzie kosztował światowy przemysł motoryzacyjny nawet 210 mld dolarów utraconych przychodów, a światowa produkcja skurczy się o 7,7 mln sztuk samochodów.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków