Według danych JATO w maju 2010 roku sprzedanych zostało w Europie ponad 1,15 mln nowych samochodów osobowych. Zestawienie to dotyczy 27 krajów europejskich, które należą do tej organizacji. W porównaniu z analogicznym okresem minionego roku odnotowano spadek sprzedaży o 8,6 proc. Stopniowy spadek wciąż postępuje i zbliżonych wyników można spodziewać się także i w czerwcu.

Na pozycji lidera wśród modeli utrzymał się Volkswagen Golf, którego sprzedaż przekroczyła 42 tys. egzemplarzy. Stracił Ford Fiesta, który jednak pozycję lidera utrzymał z przewagą prawie tysiąca egzemplarzy nad Volkswagenem Polo. Ten ostatni model odnotował największy wzrost z całej pierwszej dziesiątki, bo aż 16,8 proc.

Duży wzrost sprzedaży odnotowało Renault Clio, które jest pierwszym modelem spoza niemieckiej koalicji. Ostatnią pozycję w pierwszej dziesiątce zajmuje Fiat Panda, który wkrótce zastąpiony zostanie nową generacją.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie – kolejność modeli(maj 2010 r.)
Poz. Model 5/2010 5/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. VOLKSWAGEN GOLF 42 061 54 754 -23,2% 3,65%
2. FORD FESTA 31 432 40 412 -22,2% 2,72%
3. VOLKSWAGEN POLO 30 477 26 099 16,8% 2,64%
4. RENAULT CLIO 28 111 24 398 15,2% 2,44%
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 26 747 31 301 -14,5% 2,32%
6. PEUGEOT 207 26 127 33 680 -22,4% 2,27%
7. OPEL/VAUXHALL ASTRA 25 289 27 179 -7,0% 2,19%
8. FORD FOCUS 22 836 26 449 -13,7% 1,98%
9. RENAULT MÉGANE 21 662 18 579 16,6% 1,88%
10. FIAT PANDA 21 205 27 551 -23,0% 1,84%
- Razem 1 153 486 1 261 417 -8,6% 100,00%

Także wśród marek liderem jest producent z Wolfsburga. Dwie francuskie marki przedzielił tym razem Ford. Granicę 100 tys. egzemplarzy przekroczył tym razem jedynie Volkswagen, chociaż i tak w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku sprzedał o 11,8 proc. samochodów mniej.

Wśród dużych marek największy wzrost odnotował Renault (+10,4 proc.) oraz stosunkowo niewielkie Audi i Mercedes-Benz. Słabo wypadł Fiat, który ma aż 22,5 proc. gorsze wyniki niż przed rokiem, podobnie jak Opel/Vauxhall (-19,1 proc.) i Ford (-17,1 proc.).

Sprzedaż samochodów w Europie – kolejność marek (maj 2010 r.)
Poz. Marka 5/2010 5/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. VOLKSWAGEN 133 939 151 783 -11,8% 11,61%
2. RENAULT 95 286 86 334 10,4% 8,26%
3. FORD 92 258 111 250 -17,1% 8,00%
4. PEUGEOT 85 739 88 908 -3,6% 7,43%
5. OPEL/VAUXHALL 79 319 98 044 -19,1% 6,88%
6. CITROËN 73 453 75 857 -3,2% 6,37%
7. FIAT 72 318 93 254 -22,5% 6,27%
8. AUDI 55 320 54 003 2,4% 4,80%
9. MERCEDES-BENZ 54 207 53 374 1,6% 4,70%
10. BMW 52 815 53 242 -0,8% 4,58%
- Razem 1 153 486 1 261 417 -8,6% 100,00%

W pierwszej dziesiątce tym razem nie znajdziemy żadnej marki japońskiej, co spowodowane zostało ostatnimi akcjami przywoławczymi i problemami Toyoty. Na tym skorzystały jedynie marki niemieckie, które awansowały w klasyfikacji. Warto zaznaczyć, iż tym razem Mercedes-Benz był lepszy od BMW.

W klasyfikacji poszczególnych rynków, już po zakończeniu akcji złomowania przy zakupie nowych samochodów, sprzedaż w Niemczech w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku spadła aż o 35,1 proc., czyli prawie o 135 tys. aut. W maju 2010 roku w Niemczech sprzedano prawie 250 tys. nowych samochodów osobowych.

Druga w klasyfikacji krajowej jest Francja ze sprzedażą 186 tys. egz., trzecie Włochy – 164,5 tys., a czwarta Wielka Brytania – 153 tys. egz. Największy wzrost odnotowano w Islandii (+109,7 proc.), Irlandii (+70,7 proc.), Finlandii (+47,7 proc.) i Hiszpanii (+44,9 proc.). Natomiast wśród tych, których najwięcej stracili wymienić należy Grecję (-54,2 proc.) oraz Słowację (-45,4 proc.).

Polska zajmuje dziewiątą pozycję z nieznacznym wzrostem 1,2 proc. w porównaniu z majem 2009 roku i 2,22 proc. udziałem w całym rynku europejskim.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w krajach (maj 2010 r.)
Poz. Marka 5/2010 5/2009 Zmiana [%] Podział rynku
1. Niemcy 249 708 384 578 -35,1% 21,65%
2. Francja 186 268 206 247 -9,7% 16,15%
3. Włochy 164 474 190 801 -13,8% 14,26%
4. Wielka Brytania 153 095 134 858 13,5% 13,27%
5. Hiszpania 103 033 71 086 44,9% 8,93%
6. Belgia 47 725 37 976 25,7% 4,14%
7. Holandia 37 042 30 684 20,7% 3,21%
8. Austria 29 057 29 732 -2,3% 2,52%
9. POLSKA 25 639 25 326 1,2% 2,22%
10. Szwecja 24 994 18 215 37,2% 2,17%
11. Szwajcaria 24 499 22 941 6,8% 2,12%
12. Portugalia 17 356 13 112 32,4% 1,50%
13. Czeska Republika 15 885 14 277 11,3% 1,38%
14. Grecja 11 887 25 976 -54,2% 1,03%
15. Dania 10 815 9 342 15,8% 0,94%
16. Finlandia 10 704 7 245 47,7% 0,93%
17. Norwegia 9 896 7 421 33,4% 0,86%
18. Irlandia 8 677 5 084 70,7% 0,75%
19. Słowenia 5 551 4 778 16,2% 0,48%
20. Luksemburg 5 158 4 479 15,2% 0,45%
21. Słowacja 5 014 9 184 -45,4% 0,43%
22. Węgry 3 428 4 556 -24,8% 0,30%
23. Cypr 1 141 1 313 -13,1% 0,10%
24. Estonia 911 875 4,1% 0,08%
25. Litwa 658 698 -5,7% 0,06%
26. Łotwa 481 447 7,6% 0,04%
27. Islandia 390 186 109,7% 0,03%
- Europa razem 1 153 486 1 261 417 -8,6% 100,00%