Auto Świat Wiadomości Aktualności Golf ponownie europejskim liderem

Golf ponownie europejskim liderem

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

W maju 2010 roku największy sukces sprzedaży odnotował z nowymi modelami Volkswagen, a wśród marek francuski Renault. Niekwestionowanymi liderami w obu tych zestawieniach są produkty ze znaczkiem firmowym VW

Golf ponownie europejskim liderem
Auto Świat
Golf ponownie europejskim liderem

Według danych JATO w maju 2010 roku sprzedanych zostało w Europie ponad 1,15 mln nowych samochodów osobowych. Zestawienie to dotyczy 27 krajów europejskich, które należą do tej organizacji. W porównaniu z analogicznym okresem minionego roku odnotowano spadek sprzedaży o 8,6 proc. Stopniowy spadek wciąż postępuje i zbliżonych wyników można spodziewać się także i w czerwcu.

Na pozycji lidera wśród modeli utrzymał się Volkswagen Golf, którego sprzedaż przekroczyła 42 tys. egzemplarzy. Stracił Ford Fiesta, który jednak pozycję lidera utrzymał z przewagą prawie tysiąca egzemplarzy nad Volkswagenem Polo. Ten ostatni model odnotował największy wzrost z całej pierwszej dziesiątki, bo aż 16,8 proc.

Duży wzrost sprzedaży odnotowało Renault Clio, które jest pierwszym modelem spoza niemieckiej koalicji. Ostatnią pozycję w pierwszej dziesiątce zajmuje Fiat Panda, który wkrótce zastąpiony zostanie nową generacją.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie – kolejność modeli(maj 2010 r.)
Poz.Model5/20105/2009Zmiana [%]Udział w rynku
1.VOLKSWAGEN GOLF42 06154 754-23,2%3,65%
2.FORD FESTA31 43240 412-22,2%2,72%
3.VOLKSWAGEN POLO30 47726 09916,8%2,64%
4.RENAULT CLIO28 11124 39815,2%2,44%
5.OPEL/VAUXHALL CORSA26 74731 301-14,5%2,32%
6.PEUGEOT 20726 12733 680-22,4%2,27%
7.OPEL/VAUXHALL ASTRA25 28927 179-7,0%2,19%
8.FORD FOCUS22 83626 449-13,7%1,98%
9.RENAULT MÉGANE21 66218 57916,6%1,88%
10.FIAT PANDA21 20527 551-23,0%1,84%
-Razem1 153 4861 261 417-8,6%100,00%

Także wśród marek liderem jest producent z Wolfsburga. Dwie francuskie marki przedzielił tym razem Ford. Granicę 100 tys. egzemplarzy przekroczył tym razem jedynie Volkswagen, chociaż i tak w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku sprzedał o 11,8 proc. samochodów mniej.

Wśród dużych marek największy wzrost odnotował Renault (+10,4 proc.) oraz stosunkowo niewielkie Audi i Mercedes-Benz. Słabo wypadł Fiat, który ma aż 22,5 proc. gorsze wyniki niż przed rokiem, podobnie jak Opel/Vauxhall (-19,1 proc.) i Ford (-17,1 proc.).

Sprzedaż samochodów w Europie – kolejność marek (maj 2010 r.)
Poz.Marka5/20105/2009Zmiana [%]Udział w rynku
1.VOLKSWAGEN133 939151 783-11,8%11,61%
2.RENAULT95 28686 33410,4%8,26%
3.FORD92 258111 250-17,1%8,00%
4.PEUGEOT85 73988 908-3,6%7,43%
5.OPEL/VAUXHALL79 31998 044-19,1%6,88%
6.CITROËN73 45375 857-3,2%6,37%
7.FIAT72 31893 254-22,5%6,27%
8.AUDI55 32054 0032,4%4,80%
9.MERCEDES-BENZ54 20753 3741,6%4,70%
10.BMW52 81553 242-0,8%4,58%
-Razem1 153 4861 261 417-8,6%100,00%

W pierwszej dziesiątce tym razem nie znajdziemy żadnej marki japońskiej, co spowodowane zostało ostatnimi akcjami przywoławczymi i problemami Toyoty. Na tym skorzystały jedynie marki niemieckie, które awansowały w klasyfikacji. Warto zaznaczyć, iż tym razem Mercedes-Benz był lepszy od BMW.

W klasyfikacji poszczególnych rynków, już po zakończeniu akcji złomowania przy zakupie nowych samochodów, sprzedaż w Niemczech w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku spadła aż o 35,1 proc., czyli prawie o 135 tys. aut. W maju 2010 roku w Niemczech sprzedano prawie 250 tys. nowych samochodów osobowych.

Druga w klasyfikacji krajowej jest Francja ze sprzedażą 186 tys. egz., trzecie Włochy – 164,5 tys., a czwarta Wielka Brytania – 153 tys. egz. Największy wzrost odnotowano w Islandii (+109,7 proc.), Irlandii (+70,7 proc.), Finlandii (+47,7 proc.) i Hiszpanii (+44,9 proc.). Natomiast wśród tych, których najwięcej stracili wymienić należy Grecję (-54,2 proc.) oraz Słowację (-45,4 proc.).

Polska zajmuje dziewiątą pozycję z nieznacznym wzrostem 1,2 proc. w porównaniu z majem 2009 roku i 2,22 proc. udziałem w całym rynku europejskim.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w krajach (maj 2010 r.)
Poz.Marka5/20105/2009Zmiana [%]Podział rynku
1.Niemcy249 708384 578-35,1%21,65%
2.Francja186 268206 247-9,7%16,15%
3.Włochy164 474190 801-13,8%14,26%
4.Wielka Brytania153 095134 85813,5%13,27%
5.Hiszpania103 03371 08644,9%8,93%
6.Belgia47 72537 97625,7%4,14%
7.Holandia37 04230 68420,7%3,21%
8.Austria29 05729 732-2,3%2,52%
9.POLSKA25 63925 3261,2%2,22%
10.Szwecja24 99418 21537,2%2,17%
11.Szwajcaria24 49922 9416,8%2,12%
12.Portugalia17 35613 11232,4%1,50%
13.Czeska Republika15 88514 27711,3%1,38%
14.Grecja11 88725 976-54,2%1,03%
15.Dania10 8159 34215,8%0,94%
16.Finlandia10 7047 24547,7%0,93%
17.Norwegia9 8967 42133,4%0,86%
18.Irlandia8 6775 08470,7%0,75%
19.Słowenia5 5514 77816,2%0,48%
20.Luksemburg5 1584 47915,2%0,45%
21.Słowacja5 0149 184-45,4%0,43%
22.Węgry3 4284 556-24,8%0,30%
23.Cypr1 1411 313-13,1%0,10%
24.Estonia9118754,1%0,08%
25.Litwa658698-5,7%0,06%
26.Łotwa4814477,6%0,04%
27.Islandia390186109,7%0,03%
-Europa razem1 153 4861 261 417-8,6%100,00%
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków