Według danych JATO w maju 2010 roku sprzedanych zostało w Europie ponad 1,15 mln nowych samochodów osobowych. Zestawienie to dotyczy 27 krajów europejskich, które należą do tej organizacji. W porównaniu z analogicznym okresem minionego roku odnotowano spadek sprzedaży o 8,6 proc. Stopniowy spadek wciąż postępuje i zbliżonych wyników można spodziewać się także i w czerwcu.
Na pozycji lidera wśród modeli utrzymał się Volkswagen Golf, którego sprzedaż przekroczyła 42 tys. egzemplarzy. Stracił Ford Fiesta, który jednak pozycję lidera utrzymał z przewagą prawie tysiąca egzemplarzy nad Volkswagenem Polo. Ten ostatni model odnotował największy wzrost z całej pierwszej dziesiątki, bo aż 16,8 proc.
Duży wzrost sprzedaży odnotowało Renault Clio, które jest pierwszym modelem spoza niemieckiej koalicji. Ostatnią pozycję w pierwszej dziesiątce zajmuje Fiat Panda, który wkrótce zastąpiony zostanie nową generacją.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie – kolejność modeli(maj 2010 r.) | |||||
Poz. | Model | 5/2010 | 5/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | VOLKSWAGEN GOLF | 42 061 | 54 754 | -23,2% | 3,65% |
2. | FORD FESTA | 31 432 | 40 412 | -22,2% | 2,72% |
3. | VOLKSWAGEN POLO | 30 477 | 26 099 | 16,8% | 2,64% |
4. | RENAULT CLIO | 28 111 | 24 398 | 15,2% | 2,44% |
5. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 26 747 | 31 301 | -14,5% | 2,32% |
6. | PEUGEOT 207 | 26 127 | 33 680 | -22,4% | 2,27% |
7. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 25 289 | 27 179 | -7,0% | 2,19% |
8. | FORD FOCUS | 22 836 | 26 449 | -13,7% | 1,98% |
9. | RENAULT MÉGANE | 21 662 | 18 579 | 16,6% | 1,88% |
10. | FIAT PANDA | 21 205 | 27 551 | -23,0% | 1,84% |
- | Razem | 1 153 486 | 1 261 417 | -8,6% | 100,00% |
Także wśród marek liderem jest producent z Wolfsburga. Dwie francuskie marki przedzielił tym razem Ford. Granicę 100 tys. egzemplarzy przekroczył tym razem jedynie Volkswagen, chociaż i tak w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku sprzedał o 11,8 proc. samochodów mniej.
Wśród dużych marek największy wzrost odnotował Renault (+10,4 proc.) oraz stosunkowo niewielkie Audi i Mercedes-Benz. Słabo wypadł Fiat, który ma aż 22,5 proc. gorsze wyniki niż przed rokiem, podobnie jak Opel/Vauxhall (-19,1 proc.) i Ford (-17,1 proc.).
Sprzedaż samochodów w Europie – kolejność marek (maj 2010 r.) | |||||
Poz. | Marka | 5/2010 | 5/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | VOLKSWAGEN | 133 939 | 151 783 | -11,8% | 11,61% |
2. | RENAULT | 95 286 | 86 334 | 10,4% | 8,26% |
3. | FORD | 92 258 | 111 250 | -17,1% | 8,00% |
4. | PEUGEOT | 85 739 | 88 908 | -3,6% | 7,43% |
5. | OPEL/VAUXHALL | 79 319 | 98 044 | -19,1% | 6,88% |
6. | CITROËN | 73 453 | 75 857 | -3,2% | 6,37% |
7. | FIAT | 72 318 | 93 254 | -22,5% | 6,27% |
8. | AUDI | 55 320 | 54 003 | 2,4% | 4,80% |
9. | MERCEDES-BENZ | 54 207 | 53 374 | 1,6% | 4,70% |
10. | BMW | 52 815 | 53 242 | -0,8% | 4,58% |
- | Razem | 1 153 486 | 1 261 417 | -8,6% | 100,00% |
W pierwszej dziesiątce tym razem nie znajdziemy żadnej marki japońskiej, co spowodowane zostało ostatnimi akcjami przywoławczymi i problemami Toyoty. Na tym skorzystały jedynie marki niemieckie, które awansowały w klasyfikacji. Warto zaznaczyć, iż tym razem Mercedes-Benz był lepszy od BMW.
W klasyfikacji poszczególnych rynków, już po zakończeniu akcji złomowania przy zakupie nowych samochodów, sprzedaż w Niemczech w porównaniu z analogicznym okresem minionego roku spadła aż o 35,1 proc., czyli prawie o 135 tys. aut. W maju 2010 roku w Niemczech sprzedano prawie 250 tys. nowych samochodów osobowych.
Druga w klasyfikacji krajowej jest Francja ze sprzedażą 186 tys. egz., trzecie Włochy – 164,5 tys., a czwarta Wielka Brytania – 153 tys. egz. Największy wzrost odnotowano w Islandii (+109,7 proc.), Irlandii (+70,7 proc.), Finlandii (+47,7 proc.) i Hiszpanii (+44,9 proc.). Natomiast wśród tych, których najwięcej stracili wymienić należy Grecję (-54,2 proc.) oraz Słowację (-45,4 proc.).
Polska zajmuje dziewiątą pozycję z nieznacznym wzrostem 1,2 proc. w porównaniu z majem 2009 roku i 2,22 proc. udziałem w całym rynku europejskim.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych w krajach (maj 2010 r.) | |||||
Poz. | Marka | 5/2010 | 5/2009 | Zmiana [%] | Podział rynku |
1. | Niemcy | 249 708 | 384 578 | -35,1% | 21,65% |
2. | Francja | 186 268 | 206 247 | -9,7% | 16,15% |
3. | Włochy | 164 474 | 190 801 | -13,8% | 14,26% |
4. | Wielka Brytania | 153 095 | 134 858 | 13,5% | 13,27% |
5. | Hiszpania | 103 033 | 71 086 | 44,9% | 8,93% |
6. | Belgia | 47 725 | 37 976 | 25,7% | 4,14% |
7. | Holandia | 37 042 | 30 684 | 20,7% | 3,21% |
8. | Austria | 29 057 | 29 732 | -2,3% | 2,52% |
9. | POLSKA | 25 639 | 25 326 | 1,2% | 2,22% |
10. | Szwecja | 24 994 | 18 215 | 37,2% | 2,17% |
11. | Szwajcaria | 24 499 | 22 941 | 6,8% | 2,12% |
12. | Portugalia | 17 356 | 13 112 | 32,4% | 1,50% |
13. | Czeska Republika | 15 885 | 14 277 | 11,3% | 1,38% |
14. | Grecja | 11 887 | 25 976 | -54,2% | 1,03% |
15. | Dania | 10 815 | 9 342 | 15,8% | 0,94% |
16. | Finlandia | 10 704 | 7 245 | 47,7% | 0,93% |
17. | Norwegia | 9 896 | 7 421 | 33,4% | 0,86% |
18. | Irlandia | 8 677 | 5 084 | 70,7% | 0,75% |
19. | Słowenia | 5 551 | 4 778 | 16,2% | 0,48% |
20. | Luksemburg | 5 158 | 4 479 | 15,2% | 0,45% |
21. | Słowacja | 5 014 | 9 184 | -45,4% | 0,43% |
22. | Węgry | 3 428 | 4 556 | -24,8% | 0,30% |
23. | Cypr | 1 141 | 1 313 | -13,1% | 0,10% |
24. | Estonia | 911 | 875 | 4,1% | 0,08% |
25. | Litwa | 658 | 698 | -5,7% | 0,06% |
26. | Łotwa | 481 | 447 | 7,6% | 0,04% |
27. | Islandia | 390 | 186 | 109,7% | 0,03% |
- | Europa razem | 1 153 486 | 1 261 417 | -8,6% | 100,00% |