Auto Świat Wiadomości Aktualności Holendrzy chcą jeździć szybciej po autostradach. My już to mamy, ale...

Holendrzy chcą jeździć szybciej po autostradach. My już to mamy, ale...

Nie przyjęło się w Holandii ograniczenie prędkości na autostradach do 100 km/h w ciągu dnia i 120 km/h wieczorem i w nocy – Holendrzy chcą powrotu do limitu 130 km/h. Z kolei polskie limity prędkości należą do najwyższych w Europie, ale od liczby wyjątków i regulacji aż głowa boli...

Holandia: limity prędkości niskie, mandaty wysokie
Auto Świat
Holandia: limity prędkości niskie, mandaty wysokie
  • Od ponad roku w Holandii obowiązują obniżone limity prędkości na autostradach, w dodatku uzależnione od pory dnia
  • Ponad połowa Holendrów nie zaakceptowała nowych ograniczeń prędkości na autostradach
  • W Polsce na drogach ekspresowych można jeździć szybciej niż w Holandii na autostradach, ale są wyjątki
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Już ponad rok – od marca 2020 r. Holendrzy mają jeździć po autostradach w ciągu dnia z prędkością nie wyższą niż 100 km/h. Po godzinie 19 mogą przyspieszyć do 120 km/h. Zmiana była uzasadniana przez rząd argumentami ekologicznymi – niższa prędkość to niższe zużycie paliwa i niższa emisja dwutlenku węgla.

Obniżone limity prędkości – Holendrzy ich nie akceptują

Najnowsze badania statystyczne przeprowadzone wśród holenderskich kierowców mówią, że większość chciałaby powrotu do dawnego limitu 130 km/h – donosi PAP. 52 proc. Holendrów jest za podniesieniem limitu prędkości na autostradach, a 40 proc. respondentów stwierdziło, że nie widzi potrzeby powrotu do starych rozwiązań. Można zatem powiedzieć, że Holendrzy zazdroszczą nam jednego z najwyższych w Europie, a właściwie także na świecie, autostradowego limitu prędkości: 140 km/h.

Na pozostałych drogach dozwolone w Polsce maksymalne prędkości są już różne, przede wszystkim jednak liczba dodatkowych ograniczeń i wyjątków okazuje się dla wielu kierowców zbyt skomplikowana. Tego niech nam Holendrzy nie zazdroszczą...

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Polskie limity prędkości - poza terenem zabudowanym do 140 km/h

W Polsce dozwolona prędkość zależy nie tylko od rodzaju drogi (autostrady, drogi ekspresowe, pozostałe), ale też w niektórych przypadkach od liczby jezdni i pasów ruchu. Co ważne, poza terenem zabudowanym ustawowo dozwolona prędkość może być ograniczona za pomocą znaków, ale nie może być w żaden sposób podniesiona. Nie ma zatem możliwości, aby nas zwykłej drodze jednojezdniowej poza miastem pojawił się znak dopuszczający jazdę z prędkością np. 100 km/h – jeśli Kodeks drogowy mówi 90 km/h, to na takiej drodze maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 90 km/h albo mniej – jeśli na jakimś odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości.

  • 140 km/h – to prędkość dozwolona na autostradzie. W przypadku autostrady sprawa jest o tyle prosta, że każda autostrada ma co najmniej dwie oddzielone od siebie jezdnie, nie ma autostrad „uproszczonych”, na których obowiązują niższe limity. Oczywiście prędkość na autostradzie może być ograniczona znakami, w niektórych przypadkach przestrzeganie ograniczeń jest egzekwowane za pomocą odcinkowych pomiarów prędkości, co wiąże się z lawiną rejestrowanych wykroczeń.
  • 120 km/h – prędkość dozwolona na drodze ekspresowej dwujezdniowej. Uwaga, należy odróżnić liczbę jezdni od liczby pasów ruchu! Ekspresówka może mieć np. dwa pasu w jednym kierunku i tylko jeden pas ruchu w drugim kierunku, ale jeśli ruch odbywa się na dwóch odseparowanych jezdniach, to droga jest dwujezdniowa.
  • 100 km/h – limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej. Droga jednojezdniowa to taka, która ma jedną wspólną powierzchnię przeznaczoną dla pojazdów jadących w przeciwnych kierunkach, a kierunki ruchu są odseparowane od siebie jedynie znakami poziomymi.
  • 100 km/h to także limit prędkości na „zwykłej” („nieekspresowej”) drodze poza obszarem zabudowanym, która ma dwie jezdnie i co najmniej dwa pasy ruchu dla każdego kierunku jazdy.
  • 100 km/h – może jechać autobus spełniający dodatkowe warunki na autostradzie i drodze ekspresowej (bez rozróżnienia na drogi jedno- czy dwujezdniowe)
  • 90 km/h – limit prędkości na pozostałych drogach poza terenem zabudowanym
  • 80 km/h – na autostradzie, ale z przyczepą – oto limit dla prędkości zespołów pojazdów. Warto brać tę kwestię pod uwagę, gdy zastanawiamy się nad wyższością przyczepy kempingowej nad kamperem: takim pojazdem o dmc do 3,5 tony możesz na autostradzie jechać niemal tyle, „ile fabryka dała”, a zwykłym samochodem z przyczepą już znacznie wolniej. Ten limit prędkości dotyczy nie tylko zespołów pojazdów, ale też wszystkich pojazdów innych niż samochód osobowy, samochód ciężarowy z dmc do 3,5 t czy motocykl.
  • 80 km/h – to także limit prędkości dla zespołów pojazdów (oraz wszystkich pojazdów innych niż samochód osobowy, samochód ciężarowy z dmc do 3,5 t czy motocykl) obowiązujący na drodze ekspresowej i drodze dwujezdniowej z co najmniej dwoma pasami ruchu w jedną stronę.
  • 70 km/h – to limit dla zespołów pojazdów i pojazdów wymienionych wyżej obowiązujący na pozostałych drogach poza obszarem zabudowanym.
  • 60 km/h – to maksymalna dozwolona prędkość podczas holowania poza obszarem zabudowanym
  • 50 km/h – obowiązujący obecnie przez całą dobę limit prędkości na obszarze zabudowanym
  • 40 km/h – limit prędkości na obszarze zabudowanym i poza nim dla motocykla, czterokołowca albo motoroweru, którym przewozi się dziecko do lat 7
  • 30 km/h – limit podczas holowania na obszarze zabudowanym
  • 30 km/h – tak szybko może jechać ciągnik rolniczy, również z przyczepą, niezależnie od rodzaju drogi
  • 20 km/h – limit dla wszystkich pojazdów w strefie zamieszkania

Limity na obszarze zabudowanym mogą być podniesione

Na obszarze zabudowanym – inaczej niż na drodze poza obszarem zabudowanym – limit prędkości może być za pomocą znaków nie tylko ograniczony, ale też podwyższony. Stąd liczne zwłaszcza na obrzeżach większych miast „siedemdziesiątki” albo osiemdziesiątki.

Droga ekspresowa w mieście - jaki obowiązuje tu limit?

Warto wiedzieć, że droga ekspresowa – nawet jeśli prowadzi obok centrum miasta – rządzi się swoimi prawami: co do zasady droga ekspresowa to droga formalnie wytyczona poza obszarem zabudowanym i obowiązują na niej limity dla „normalnej” drogi ekspresowej – do 120 km/h. Nie musimy się jednak zastanawiać nad statusem drogi – wystarczy obserwować znaki drogowe. Dlatego nie powinna nas dziwić tablica „koniec obszaru zabudowanego” znajdująca się na wjeździe na drogę ekspresową prowadzącą przez miasto i znak „początek obszaru zabudowanego” na zjeździe z takiej drogi. Ma to także znaczenie dla odpowiedzialności za przekroczenie prędkości: jeśli kierowca przekroczy prędkość o ponad 50 km/h na obszarze zabudowanym, traci na 3 miesiące prawo jazdy; jeśli przekroczy o ponad 50 km/h na „ekspresówce” prowadzącej przez miasto, to tylko dostaje mandat. Niby proste...

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków