IX generacja Civica w wersji pięciodrzwiowej jest oferowana od 2011 roku. Dwa lata później gama powiększyła się o wersję kombi o nazwie Tourer. W 2014 roku model poddano liftingowi. Przekonajmy się czym wyróżnia się najnowsza odsłona Hondy Civic.

Nietuzinkowy wygląd

Japońskie auto wygląda zadziornie, zdecydowanie ma własny styl. Ciężko pomylić Civica z którymś z modeli konkurencji. Kompakt Hondy charakteryzuje się dynamiczną stylizacją. Ostre linie czy brak tylnych klamek (schowane z słupkach) mogą się podobać. Jeszcze więcej emocji zapewnia nowa wersja X Edition, wyposażona w pakiet akcesoriów stylistycznych bez dodatkowych kosztów. Nadkola, przedni zderzak oraz listwa tylnego zderzaka są wykończone w kolorze nadwozia. Auto w tym wydaniu wyróżnia się także 17-calowymi, pięcioramiennymi obręczami kół z lekkich stopów we wzorze Argon. Ponadto dostępny jest nowy kolor lakieru Brilliant Sporty Blue.

Funkcjonalne wnętrze

Wygląd to nie wszystko, więc konstruktorzy Civica zadbali także o to, by auto było praktyczne. Wnętrze prezentuje się futurystycznie, ale przy bliższym poznaniu okazuje się przemyślan. Kokpit jest ukierunkowany na kierowcę, wręcz go otacza, więc wszystkie przyrządy są pod ręką i w zasięgu wzroku. Przy okazji modernizacji poprawiono materiały wykończeniowe. Od 2015 roku Civic dostępy jest z nowym systemem multimedialnym Honda Connect z siedmiocalowym ekranem dotykowym. Umożliwia on łatwiejszą obsługę i większe możliwości komunikacyjne przy pomocy Bluetooth, dostępu do Internetu i zainstalowanych aplikacji. Ponadto do dyspozycji są opcjonalna nawigacja Garmin oraz kamera cofania ułatwiająca parkowanie.

Kabina samochodu zaskakuje przestronnością. Żaden z pasażerów nie powinien narzekać na brak miejsca, jednak główny punkt programu stanowi system Magic Seats. Dzięki centralnemu umieszczeniu zbiornika paliwa, siedziska tylnej kanapy można w łatwy sposób unieść otrzymując dodatkową przestrzeń do przewozu nietypowych przedmiotów. Pomysłowe, prawda? To rozwiązanie można znaleźć w większości obecnych modeli Hondy. Bagażnik Civica w wersji hatchback w standardowym ustawieniu ma pojemność aż 477 litrów (po złożeniu oparć – 1378 litrów). Dzięki podwójnej podłodze (schowek liczy 75 litrów) można w bezpieczny sposób wykorzystywać przestrzeń bagażową.

Sprawdzony silnik

Pod maską pracuje wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra i mocy 142 KM. To znana i ceniona jednostka, która idealnie pasuje do napędu kompaktowego Civica (przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 9,4 s). Silnik z układem zmiennych faz rozrządu i-VTEC lubi wysokie obroty - 174 Nm maksymalnego momentu obrotowego osiągane są przy 4300 obr./min. Dopiero wtedy pokazuje na co go stać w akompaniamencie charakterystycznego dźwięku, który jednak nie jest męczący. Za to lubimy Hondy. Na niższych obrotach jednostki niemal zupełnie nie słychać.

W dodatku motor 1.8 nie jest łakomy na paliwo. Średnie zużycie paliwa wynosi ok. 8 l/100 km. Dla bardzo oszczędnych przygotowano nowego turbodiesla 1.6 i-DTEC (120 KM i 300 Nm), a w niższych wersjach wyposażenia dostępny jest nastawiony na ekonomikę jazdy silnik benzynowy 1.4 i-VTEC, generujący 100 KM mocy i 127 Nm momentu obrotowego.

Hondą Civic jeździ się bardzo przyjemnie. Zawieszenie zapewnia wysoki komfort jazdy, ale jest odpowiednio sztywne, żeby można było pojechać dynamiczniej. Do pracy ręcznej skrzyni nie można mieć zastrzeżeń. Biegi włączane są precyzyjnie, dzięki krótkiemu skokowi lewarka. Dla silnika benzynowego oferowana jest przekładnia automatyczna.

Bezpieczeństwo priorytetem

W dzisiejszych czasach samochody pozwalają kierowcy na więcej, ale też więcej wybaczają. Nad zapewnieniem bezpieczeństwa czuwa cała armia elektronicznych systemów bezpieczeństwa, w które można wyposażyć Civica. W razie niezachowania ostrożności, system CTBA załagodzi skutki lub nawet zapobiegnie kolizji, samodzielnie hamując pojazd (działa do 30 km/h). Systemy potrafią również ostrzec o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), o innym pojeździe znajdującym się w tzw. martwym polu widzenia (BSI) oraz o zbliżającym się aucie w czasie cofania podczas wyjazdu z miejsca parkingowego na ulicę (CTM). W trasie prowadzący może korzystać z automatycznych świateł drogowych (TSR) i adaptacyjnego tempomatu (ACC). Kompakt Hondy posiada to nie tylko inteligentne systemy, ale również ma bezpieczną konstrukcję, która otrzymała pięciogwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Honda Civic z pakietem X Edition i silnikiem 1.8 i-VTEC jest dostępna od 72 800 zł. Dodatkowe wyposażenie w niższej cenie to atrakcyjna oferta, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę niską awaryjność i niewielką utratę wartości tego modelu.

Honda Civic X Edition – naszym zdaniem

Japoński kompakt to bardzo ciekawa propozycja dla kierowcy, który lubi się wyróżnić, ale nie kosztem ograniczonej funkcjonalności. Samochód jest wygodny i dobrze się go prowadzi. Nic dziwnego, że Civic to najpopularniejszy model Hondy.