- Mechanik - do 9 tys. zł. Elektryk - do 10 tys. zł. A operator wózka widłowego? A dyrektor zakładu produkcyjnego? O tym, ile zarabia się w branży motoryzacyjnej przeczytamy w najnowszym raporcie Grafton Recruitment
- W sektorze automotive i produkcji urządzeń odnotowano najwyższy średni wzrost wynagrodzeń
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Autorzy raportu zwracają uwagę, że dobry dla przemysłu motoryzacyjnego 2023 rok był również zapowiedzią spadków — w 2024 można zaobserwować niższą dynamikę zatrudnienia. Przed całą branżą stoi wiele wyzwań, m.in. rosnąca konkurencja z krajów o niższych kosztach pracy czy wzrost kosztów produkcji i cen materiałów.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Koniec kłótni o lewy kierunkowskaz na rondzie. Zapadł wyrok sądu
- Branża motoryzacyjna nadal odczuwa skutki spowolnienia gospodarczego na kluczowych rynkach zbytu, co przekłada się na mniejszy popyt. Wyzwaniem jest również niedobór wykwalifikowanych pracowników, w tym specjalizujących się w nowych technologiach oraz konieczność dalszej transformacji branży i zmiany profilu produkcji na pojazdy elektryczne. Jednocześnie rosnąca konkurencja i wynikająca z niej większa presja na produktywność są źródłem niepewności wśród pracowników – powiedziała Katarzyna Kloc-Pawlik, ekspert ds. rekrutacji w Grafton Recruitment.
Są jednak obszary, w których powstają nowe miejsca pracy, np. w usługach posprzedażowych, serwisowych czy obsłudze klienta. Największe zapotrzebowanie na wyspecjalizowane kadry występuje jednak w sektorze zrównoważonego rozwoju produkcji.
Branża motoryzacyjna przechodzi ponadto transformację w kierunku elektromobilności, która staje się priorytetowa dla gospodarki. Jedna duża inwestycja może wpłynąć na szereg mniejszych. Najlepszym przykładem jest zakład LG Energy Solution w podwrocławskich Kobierzycach. Od 2016 r. produkowane są tam akumulatory do samochodów elektrycznych.
- Powiązane projekty poddostawców LG osiągnęły wartość prawie 3,2 mld euro, dorównując wartości pierwotnego projektu inwestycyjnego. Skorzystały na tym również polskie przedsiębiorstwa, które nawiązały współpracę z nowymi przedstawicielami sektora – dodał Wojciech Rydel, Manager Direct Investments Dapartment w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
- Przeczytaj także: Szef designu Rolls-Royce'a zamordowany. Sprawca dźgnął go nożem
Zarobki w branży motoryzacyjnej
Z "Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym" wynika, że w sektorze automotive i produkcji urządzeń odnotowano najwyższy średni wzrost wynagrodzeń – o 7,6 proc. (9 proc. rok wcześniej). Poniżej zarobki na wybranych stanowiskach.
- Dyrektor zakładu: do 38 tys. zł;
- kierownik produkcji: do 22 tys. zł;
- inżynier produkcji: do 14 tys. zł;
- kierownik utrzymania ruchu: do 19 tys. zł;
- mechanik: do 9 000 zł;
- elektryk: do 10 tys. zł;
- operator CNC: do 8 tys. zł,
- operator produkcji: do 7 tys. zł;
- pracownikowi linii montażowej: do 6 tys. 500 zł;
- operator wózka widłowego: do 6 tys. 500 zł;
- kontroler jakości: do 6 tys. zł.
Ile zarabia pracownik stacji benzynowej
Niedawno na łamach "Auto Świata" przytaczaliśmy historię pracownicy jednej ze stacji benzynowych, która pochwaliła się swoimi zarobkami. Marta pracuje na umowę zlecenie już od ponad półtora roku. Jak sama twierdzi, praca jest łatwa i przyjemna, a zarobki — jak na osobę jeszcze studiującą — są "super". Wszystko zależy od premii i ilości przepracowanych zmian. Konkretne kwoty przytoczyliśmy w tym artykule: Marta pracuje na stacji. Powiedziała, ile zarabia. "Nie wierzę"