Trudnościami z dostępem do nowych samochodów można tłumaczyć obecne problemy, które dotykają także rynku aut używanych. Potwierdzeniem trudnej sytuacji jest z pewnością malejący import. Jak informuje instytut Samar, w czerwcu br. Polacy sprowadzili 68 tys. 162 pojazdy osobowe i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony, co oznacza spadek o 19,5 proc. na przestrzeni roku. Od początku 2022 r. ściągnęliśmy z zagranicy 403 tys. 251 sztuk samochodów o DMC do 3,5 tony, czyli o 15 proc. mniej niż w ubiegłym roku.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Najchętniej wybieramy osobowe Volkswageny i Ople, z dostawczych - Renault i Volkswageny

Wśród dziesięciu najpopularniejszych marek aut osobowych wybieranych przez Polaków znalazły się Volkswagen, Opel, Ford, audi, BMW, Renault, Peugeot, Citroen, Mercedes i Toyota, a wśród modeli dominowały Astra, A4, Golf, seria 3, A3, Corsa, Focus, Fiesta, Polo i Passat. Praktycznie 58 proc. stanowiły samochody z jednostkami benzynowymi, blisko 42 proc. diesle, a elektryczne 0,3 proc.

Pierwszą piątkę marek importowanych aut dostawczych stanowiły Renault, Volkswagen, Fiat, Opel i Mercedes, a modeli Master, Ducato, Daily, Trafic i Transporter. Tę grupę aut zdominowały diesle (94,4 proc.). Auta z silnikami benzynowymi stanowiły tylko 5,2 proc., a elektryczne zaledwie 0,3 proc.

Sprowadzamy mniej samochodów, ale za to starszych

Niestety, malejący import nie oznacza w tym przypadku niczego dobrego, bo do Polski przywożone są coraz starsze auta. W swoim komunikacie Samar przekazał, że średni wiek sprowadzonego pojazdu po pierwszych sześciu miesiącach br. wyniósł 12,65 roku, a w samym czerwcu osiągnął rekordowy poziom 12,72 roku. Jak się okazuje, ten negatywny trend zawdzięczamy głównie sprowadzaniu coraz starszych samochodów osobowych (12,80), w szczególności tych z silnikami benzynowymi (13,66). Najmłodsze w całym przywożonym parku są auta elektryczne, przy czym średni wiek pojazdów osobowych wynosi 5,77, a dostawczych 7,22.

Niezmiennie najwięcej aut sprowadzamy z Niemiec. W 2022 r. od naszych zachodnich sąsiadów kupiliśmy 209 tys. 734 samochody używane (-24,3 proc.), co oznacza udział na poziomie 52 proc. Z Francji sprowadziliśmy 52 tys. 667 samochodów (4,6 proc.), a z Belgii 27 tys. 288 sztuk (-13,1 proc.).