Auto Świat Wiadomości Aktualności Euro NCAP rozbiła kolejnych siedem aut. Nie wszyscy producenci mają powody do zadowolenia

Euro NCAP rozbiła kolejnych siedem aut. Nie wszyscy producenci mają powody do zadowolenia

Euro NCAP przetestowała pod kątem bezpieczeństwa kolejne siedem modeli. Wśród rozbitych aut znalazły się Alfa Romeo Tonale, najnowsza Kia Sportage, Cupra Born, Mercedesy klasy T i Citan Tourer, Toyota Aygo X oraz BMW i4. Aż pięć samochodów zasłużyło na najwyższe oceny, ale dwa mają jeszcze pole do popisu.

Alfa Romeo Tonale 2022Euro NCAP

Po przeprowadzeniu najnowszej serii testów zderzeniowych Euro NCAP podkreśla, że pomimo braku centralnych poduszek powietrznych Tonale, pierwszy całkowicie nowy SUV Alfy Romeo od czasu Stelvio spełnił wymagania, które utorowały drogę do najwyższej noty pięciu gwiazdek. Włoski SUV dobrze sobie poradził w testach unikania kolizji samochód — samochód oraz samochód — niechroniony uczestnik ruchu drogowego, a do tego wyposażony jest w system wykrywający senność kierowcy. W zakresie ochrony dorosłych Alfa Romeo Tonale uzyskała wynik na poziomie 83 proc., a ochrony dzieci oraz asystentów bezpieczeństwa nawet po 85 proc.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pięć gwiazdek otrzymała również najnowsza Kia Sportage, zbudowana na tej samej platformie co Hyundai Tucson, który w ubiegłym roku także otrzymał najwyższą notę. Dobre wyposażenie i przemyślana pod kątem bezpieczeństwa konstrukcja przełożyła się na wyniki: 87 proc. w zakresie ochrony dorosłych i 86 proc. w zakresie ochrony dzieci. Za systemy bezpieczeństwa Kia otrzymała "jedynie" 72 proc., a za zabezpieczenia stworzone z myślą o niechronionych uczestnikach ruchu 66 proc. Jeszcze lepszymi wynikami może pochwalić się Cupra Born: 93 proc. za ochronę dorosłych, 89 proc. za ochronę dzieci, 73 proc. w przypadku niechronionych uczestników i 80 proc. za systemy bezpieczeństwa.

Bliźniacze Mercedesy Citan Tourer oraz jego bardziej ekskluzywna wersja, czyli klasa T, chociaż bazują na wspólnej z Renault Kangoo platformie, to są od niego lepiej wyposażone. Mowa o centralnej poduszce powietrznej, która zapewnia dodatkową ochronę w przypadku bocznych uderzeń. Poziom ochrony dorosłych pasażerów w obu Mercedesach został oceniony na 91 proc., dzieci na 93 proc., niechronionych uczestników ruchu na 69 proc., a systemy bezpieczeństwa pozwoliły uzyskać wynik 90 proc.

Mniej powodów do zadowolenia mają Toyota ze swoim modelem Aygo X oraz BMW z i4, które otrzymały ogólną notę czterech gwiazdek. To efekt braku niektórych zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. A wyniki? Za ochronę dorosłych i dzieci Toyota uzyskała po 78 proc., a BMW po 87 proc., ale już za systemy bezpieczeństwa japoński model 81 proc., niemiecki elektryk 64 proc.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków