Jak zmiejszyć zużycie paliwa o 20 procent!

Auto Świat
Powiedzmy to otwarcie: największe rezerwy pozwalające oszczędzać paliwo tkwią nie w superenergooszczędnych olejach, nie w lepszej jakości benzynach, nie w "turbinkach Kowalskiego", magnetyzerach czy innych "wynalazkach" nabijających kieszenie producentów, nawet nie w montowanych w autach coraz bardziej ekologicznych silnikach. Prawdziwe rezerwy tkwią w... stylu jazdy! Jeśli jeździmy dla przyjemności, wkręcamy silnik na wysokie obroty, tuż przed skrzyżowaniem hamujemy do zera i ostro przyspieszamy, możemy z dnia na dzień zacząć spalać o 20-30 proc. mniej! Warto sobie uświadomić, że każde hamowanie oznacza zamianę energii kinetycznej uzyskanej ze spalania paliwa w energię cieplną, która bardzo sprawnie jest odprowadzana do otoczenia. A więc płynniejsza jazda to nie tylko oszczędność okładzin hamulcowych - to także zmniejszenie zużycia paliwa.Działanie każdego elementu wyposażenia samochodu powoduje wzrost spalania. Nie ma znaczenia, czy urządzenie jest elektryczne czy napędzane paskiem czy wałkiem wprost z silnika. Przyczyna jest jasna: prąd elektryczny w samochodzie jest(w sposób bardzo nieekonomiczny) uzyskiwany z benzyny lub oleju napędowego. Rezerwy tkwią też w usuwaniu usterek: często dopiero przy okazji większego przeglądu dowiadujemy się, że zapieczony tłoczek w zacisku hamulcowym cały czas ocierał o tarczę, powodując opory i wzrost zużycia paliwa. Podobnie warto raz na jakiś czas skontrolować geometrię kółi ciśnienie w oponach. Przy tych cenach paliwa to się opłaca!7 zasad oszczędnej jazdy Jakkolwiek zdjęcie nogi z gazu przy włączonym biegu - czyli tzw. hamowanie silnikiem - w większości samochodów powoduje odcięcie wtrysku paliwa (w takim momencie silnik nie spala w ogóle paliwa), jednak ten styl jazdy nie jest wcale oszczędny. Sekret w tym, że auto na biegu dość szybko hamuje, wytracając energię kinetyczną. Oszczędniej jest na luzie dotaczać się do skrzyżowania - choć silnik pobiera małe ilości paliwa na podtrzymanie obrotów - to jednak stosunek przejechanych metrów do spalonego paliwa jest bardzo korzystny. Warto wiedzieć, że odcięcie wtrysku przestaje działać, gdy obroty spadają poniżej 1500-1700/min. Hamowanie silnikiem ma sens dla oszczędzania tylko wtedy, gdy i tak sytuacja drogowa zmusza nas do zatrzymania się na krótkim dystansie. Przyspieszając autem z silnikiem benzynowym, najmniej spalimy, otwierając całkiem przepustnicę, czyli wciskając gaz do oporu (tak, to nie pomyłka!). Otwarta przepustnica to więcej powietrza dla silnika i najwyższa wydajność. Warunek: nie pozwalamy silnikowi wkręcić się na zbyt wysokie obroty, w porę zmieniając bieg na wyższy. W dieslach przyspieszanie z gazem wciśniętym do oporu nie jest ekonomiczne! Sekret tkwiw tym, że diesle nie mają przepustnicy i wciśnięcie gazu nie wiąże się z dostarczeniem większej ilości powietrza do silnika, tylko ze wzbogaceniem mieszanki i... dymieniem z rury wydechowej. Nie powoduje oszczędności stosowanie benzyny o wyższej liczbie oktanowej niż minimalna dozwolona w danym samochodzie. Koszt droższej benzyny nie rekompensuje minimalnego (jeśliw ogóle) zmniejszenia spalania. Jazda na krótkich dystansach powoduje w każdym samochodzie wzrost średniego spalania. Im krótszy dystans, tym gorsze wyniki. Dzieje się tak dlatego, że po pierwsze, zimny silnik potrzebuje bogatszej mieszanki paliwowej, a po drugie, do momentu osiągnięcia temperatury roboczej nie działają systemy mające oszczędzać paliwo i minimalizować emisję substancji toksycznych. Nie powoduje oszczędności stosowanie benzyny o wyższej liczbe oktanowej niż minimalna dozwolona w danym samochodzie. Koszt droższej benzyny nie rekompensuje minimalnego (jeśliw ogóle) zmniejszenia spalania. Aby zmniejszyć spalanie, należy podczas jazdy zamykać okna (opór aerodynamiczny), zdjąćz samochodu nieużywane bagażniki i belki dachowe, wyjąć z kufra zbędne obciążenie. Na wzrost zużycia paliwa wpływa także włączanie odbiorników prądu. Niestety bardzo energochłonna jest klimatyzacja, napędzana przez silnik samochodu.

Katalog Samochodów Auto Świat