Auto Świat Wiadomości Aktualności Już widać wpływ ceł na sprzedaż chiński marek. MG w dół, ale BYD... no właśnie

Już widać wpływ ceł na sprzedaż chiński marek. MG w dół, ale BYD... no właśnie

Cła na chińskie samochody elektryczne weszły w życie i... namieszały w rankingach sprzedaży. Coraz bardziej lubiana nad Wisłą marka odczuła je bardzo dobrze. Z kolei wiatru w żagle nabiera inny producent z Chin.

MG HS (druga generacja; od 2024 r.)
MG HS (druga generacja; od 2024 r.)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
  • Cła na chińskie samochody elektryczne powoli zaczynają działać. Widać to m.in. po coraz popularniejszej marce w Polsce MG. Bardzo wysokie cło przełożyło się na duży spadek liczby rejestracji
  • Dużo odporniejszy na cła okazał się BYD, który już jest światowym gigantem na świecie i ma ambicję zdominować także europejski rynek
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Ostatnie tygodnie przyniosły znaczące zmiany na rynku samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej, gdzie wprowadzone przez Komisję Europejską cła na import pojazdów z Chin wywołały pierwsze efekty. W listopadzie, będącym pierwszym miesiącem pełnego ich obowiązywania, zanotowano spadek rejestracji chińskich elektryków o prawie 10 proc.. Czy to początek trudności dla producentów z Państwa Środka? Na pewno czekają nas pewne przetasowania w najbliższym czasie.

Przeczytaj także: To już przesada! Samochody z PRL pokonały prawie wszystkich. Dasz radę? Wątpimy

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Cła na chińskie elektryki. Czy już widać ich wpływ? Jak najbardziej

Marka MG, dotychczas ciesząca się dużą popularnością w Polsce, odczuła wprowadzenie ceł najmocniej. Ostateczne cło na elektryczne modele MG osiąga poziom 45,3 proc., co przełożyło się na spadek rejestracji w listopadzie o szokujące 58 proc. w skali Unii Europejskiej. Z naszej perspektywy to bardzo ciekawe i ważne dane, ale... wciąż ciekawostkowe. Nie ma co się oszukiwać. MG buduje nad Wisłą swoją popularność nie za sprawą elektryków, a samochodów spalinowych. Widać to zwłaszcza po zainteresowaniu SUV-em MG HS. Wróćmy jednak do elektryków.

Przeczytaj także: Nowy spalinowy SUV z Chin będzie miał "cenę z dyskontu". Pytaliśmy o nią dwa razy. "Szok"

Tymczasem koncern BYD, światowy lider w produkcji pojazdów zelektryfikowanych, nie tylko nie obawia się wprowadzonych ceł, ale wręcz przyspiesza swoją ekspansję na europejskim rynku. Z łagodniejszym cłem w wysokości 27 proc., BYD wykazuje imponujący wzrost sprzedaży o 127 proc. w porównaniu do ubiegłego roku i wyraźnie rzuca wyzwanie Tesli.

To dość ciekawe i bardzo niepokojące dla naszego przemysłu, że BYD jako głównego rywala na Starym Kontynencie obiera nie którąś z europejskich marek, a... amerykańską Teslę. Europa ze swoją niską sprzedażą napędzanych elektrycznymi silnikami samochodów wydaje się być z tyłu.

BYD Sealion 7
BYD Sealion 7Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Wszystko rozstrzygnie się w najbliższych miesiącach

Zważywszy na determinację BYD w ekspansji europejskiej i zamknięcie rynku amerykańskiego dla chińskich marek, możemy spodziewać się interesujących zmian cenowych. Czy BYD zdoła przyciągnąć europejskich klientów atrakcyjniejszą ofertą niż Tesla? Chińczycy rozpoczęli ekspansję i nie zamierzają się zatrzymywać. W przeciwieństwie do europejskich marek gotowi są też na wiele, żeby zaoferować jak najniższe ceny, a przy tym mają ogromne wsparcie państwa, o czym nie lubią wspominać.

Choć eksport chińskich samochodów na światowych rynkach zanotował spadek o 19 proc. w listopadzie, to dopiero kolejne miesiące pokażą, czy jest to trwała tendencja, czy też jedynie chwilowe zawirowanie spowodowane nowymi regulacjami. Dla uznanych marek z Europy nadciągają trudne czasy.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków