Po tym, jak 26 maja 2023 r. Sejm przegłosował projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, oraz niektórych innych ustaw, wszyscy czekali na opublikowanie nowych szczegółów dotyczących zmian prawnych. A czasu jest niewiele, bo nowe przepisy mają zacząć obowiązywać już 1 lipca br.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

O ile w przypadku zniesienia opłat za autostrady dla kierowców pojazdów o dmc do 3,5 t praktycznie jedyną niewiadomą pozostaje to, czy faktycznie znikną one już od początku lipca br., o tyle w przypadku przepisów mających na celu wyeliminowanie tzw. "wyścigów słoni", a w konsekwencji poprawę bezpieczeństwa na drogach szybkiego ruchu, wciąż brakowało informacji, z jaką karą będą musieli liczyć się kierowcy pojazdów ciężarowych.

Teraz rząd wreszcie rzucił więcej światła na tę kwestię. Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego przewiduje 8 punktów karnych za złamanie zakazu wyprzedzania na autostradach i drogach ekspresowych przez kierujących samochodami ciężarowymi kategorii N2 (dmc przekraczająca 3,5, ale nieprzekraczająca 12 t) i N3 (dmc przekraczająca 12 t).

Z kolei 6 punktów karnych dostawaliby kierowcy pojazdów kategorii N2 i N3, którzy na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech i więcej pasach ruchu zajmowaliby inny niż jeden z dwóch pasów położonych najbliżej prawej krawędzi jezdni prowadzącej w danym kierunku. Nadal nie wiadomo jednak, czy kierujący ciężarówkami, którzy będą jechali niewłaściwym pasem lub złamią zakaz wyprzedzania, zostaną ukarani mandatem, a jeżeli tak, to w jakiej kwocie.