- Oszuści wykorzystują kolejny sposób wyłudzenia pieniędzy
- Najnowsze oszustwo dotyczy kierowców robiących zakupy online
- Otrzymują oni SMS-y z prośbą o aktualizację nieprawidłowego adresu dostawy
- W SMS-ach znajduje się link do fałszywej strony Poczty Polskiej, gdzie oszuści proszą o podanie danych adresowych i karty kredytowej
Jeśli otrzymasz taką wiadomość, nie podawaj swoich danych osobowych ani nie klikaj w linki. Pamiętaj, żeby zawsze sprawdzać, czy adres strony internetowej, na której robisz zakupy, jest poprawny i czy ma certyfikat SSL.
Kierowcy dostają SMS-y. To sprawka oszustów
W wiadomości tekstowej, którą otrzymujemy, znajduje się link do strony, która przypomina serwis internetowy Poczty Polskiej. Oszuści proszą nas o podanie danych adresowych oraz danych karty kredytowej, aby "dokonać opłaty za przekierowanie paczki".
Przeczytaj też: Już się zaczęło. Policjanci zaglądają do bagażników i wlepiają po 500 zł mandatu
Jeśli oczekujemy na przesyłkę, nie powinniśmy klikać w linki z takich wiadomości. Redakcja niebezpiecznik.pl wyjaśnia, że oszuści wysyłają takie wiadomości losowo, licząc na to, że w okresie wzmożonych zakupów wielu ludzi rzeczywiście oczekuje na jakąś przesyłkę. Choć to nie jest najbardziej błyskotliwa forma cyberataku, klienci często tracą czujność i dają się nabrać na tanie sztuczki. Podanie danych karty kredytowej to najszybszy sposób, by stracić oszczędności z naszego konta.
Niestety, wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy i decyduje się dopłacić wskazaną w formularzu kwotę, która z reguły nie przekracza 2-4 zł, aby nie wzbudzać podejrzeń.
Jak chronić się przed oszustami w sieci
Jest jednak pocieszająca informacja - mechanizm oszustwa jest prosty. Samo odczytanie wiadomości nie jest niebezpieczne. Co niezwykle istotne - samo otwarcie załączonego linka nie spowoduje wgrania na telefon oprogramowania szpiegowskiego. Chodzi jedynie o wyłudzenie danych do karty kredytowej.
Najlepszą obroną przed wyłudzeniem naszych danych jest zwyczajne zachowanie czujności. Nie polegajmy wyłącznie na SMS-ach - o wszelkich problemach z przesyłką dowiemy się w panelu użytkownika na platformie, na której dokonywaliśmy zakupów. Jeśli zrobiliśmy je bez zakładania konta, wszelkie zmiany dotyczące przesyłki należy potwierdzić bezpośrednio ze sprzedającym lub podczas połączenia z biurem obsługi klienta.