- Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na problem, który pojawił się po znowelizowaniu ustawy o OSP, a związany z wydawaniem zaświadczeń dla nowych kierowców pojazdów OSP
- W związku z zaistniałą sytuacją RPO zwrócił się z prośbą do ministra infrastruktury o zmianę przepisów
- Resort potwierdził nieścisłość w przepisach i przekazał, że podjął działania, które mają doprowadzić do znowelizowania ustawy
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Jak informuje biuro Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO), "kwalifikacje osoby, która może kierować pojazdem uprzywilejowanym, zostały określone w przepisach ustawy o kierujących pojazdami. Ustawa ta określa też, kiedy członek OSP może kierować pojazdem uprzywilejowanym. Organem właściwym do wydania zezwolenia na kierowanie takim pojazdem jest starosta".
- Przeczytaj także: Zmiany w przepisach od 17 września. Co to znaczy dla kierowców?
Starostowie nie wydają zezwoleń tłumacząc się luką prawną
Problem w tym, że w przypadku kierowców OSP, oprócz podstawowych warunków, aby zezwolenie zostało wydane, konieczne jest także przedstawienie odpowiedniego zaświadczenia, że dana osoba ma kierować pojazdem OSP. A starostowie od momentu wejścia w życie ustawy nie wydają zezwoleń, tłumacząc się, że obecnie nie wiadomo, kto jest uprawnionym podmiotem do ich wydawania i twierdzą, że mamy do czynienia z luką prawną.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Problem w tym, że tylko dokument wydany przez uprawniony organ stanowi podstawę dla starosty, aby ten zwolnił członka OSP "od obowiązku dołączenia do wniosku zaświadczenia o ukończeniu kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi". Tą nietypową sprawą zajął się RPO i skierował do ministra infrastruktury prośbę o odniesienie się do problemu i rozważenie nowelizacji przepisów.
Resort infrastruktury potwierdza nieścisłości i zapowiada zmiany
Minister infrastruktury już odpowiedział na prośbę RPO i potwierdził wystąpienie opisanego przez rzecznika problemu w postaci nieścisłości w przepisach, co należy wyeliminować, zmieniając przepisy ustawy o kierujących pojazdami.
Niezależnie od tego resort wskazał, że "istnieje możliwość uzyskania takiego zaświadczenia na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego" i że jeśli "wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje swoje zadania względem OSP zarówno o charakterze majątkowym, jak i koordynacyjnym, a ponadto posiada informacje o umowie pomiędzy właściwym komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej a strażakiem ratownikiem OSP na pełnienie funkcji kierowcy w danej OSP, to ma on możliwość potwierdzenia – w formie zaświadczenia – określonych faktów".
Jak przekazał w swoim komunikacie RPO, "Ministerstwo w odpowiedzi podkreśla brak podstaw do skutecznego żądania przedłożenia staroście zaświadczenia, o którym mowa w art. 109 ust. 1b ustawy o kierujących pojazdami. Co do zasady, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może wydać zaświadczenie potwierdzające, że dana osoba ma być kierującym pojazdem OSP – na zasadzie potwierdzenia faktów lub stanu prawnego, wynikającego z danych posiadanych przez ten organ – na podstawie przepisów działu VII k.p.a. („wydawania zaświadczeń”) – na wniosek osoby zainteresowanej, o ile będzie posiadał stosowne informacje".