- Lexus LF-ZC to więcej niż koncept, to zapowiedź samochodu, który już niedługo zadebiutuje na rynku
- Lexus planuje, że najpóźniej w 2035 r. będzie na całym świecie oferować wyłącznie elektryczne samochody
- Według Lexusa elektryczny napęd to nie tylko bezemisyjna jazda, lecz także minimalizacja poszczególnych podzespołów samochodu, a to sprawi, że będą one mogły mieć inną stylistykę niż dotychczas
Podczas Toyota Kenshiki Forum 2023 w Brukseli Lexus przedstawił założenia, zgodnie z którymi do 2035 r. będzie na świecie oferować wyłącznie bateryjne auta elektryczne, a w Europie nawet już od 2030 r. Jednak firma nieco asekuruje się, podając te plany, bowiem zakłada możliwość produkcji wyłącznie elektrycznych aut, tylko wtedy, jeżeli pozwoli na to sytuacja rynkowa.
Lexus LF-ZC – takie mają być nowe elektryki
Pokazany w Europie Lexus LF-ZC (Lexus Future Zero-emission Catalyst) zapowiada limuzynę, która ma zadebiutować na rynku w 2026 r. Samochód ma smukłe nadwozie, nisko osadzony środek ciężkości oraz przestronną część pasażerską. Dzięki zmniejszeniu rozmiarów podzespołów, a jednocześnie ograniczeniu masy poszczególnych elementów kolejna generacja elektrycznych aut bateryjnych Lexusa zyska nowy design.
W pojeździe zastosowano w pełni cyfrowy, inteligentny kokpit, który ma zapewnić kierowcy błyskawiczny dostęp do ogromnej liczby funkcji auta. Obsługa najważniejszych z nich ma odbywać się za pośrednictwem dwóch ekranów umieszczonych w zasięgu ręki kierowcy.
Ekran po lewej stronie zapewnia dostęp do takich funkcji jak zmiana biegów, wybór trybu jazdy, czy ustawienia systemów bezpieczeństwa oraz wspomagania kierowcy (ADAS). Natomiast ekran po prawej stronie umożliwia kontrolę systemów poprawiających komfort jazdy, takich jak: system audio, klimatyzacja oraz udogodnienia oparte na sztucznej inteligencji.
Prototypowe auto wyposażono w cyfrowe lusterka wsteczne i boczne, a przed pasażerem umieszczono szeroki ekran, który daje dostęp do systemu multimedialnego. Prowadzenie pojazdu ma odbywać się za pomocą wolantu obsługującego układ kierowniczy One Motion Grip wykonany w technice steer-by-wire. Zdaniem inżynierów Lexusa zastosowanie tego rozwiązania w autach elektrycznych pozwoli osiągnąć bardziej intuicyjnie prowadzenie na krętych drogach.
Lexus LF-ZC – sportowe doznania i 4x4
Lexus LF-ZC wykorzystuje napęd 4x4 DIRECT4. System DIRECT4, który jest obecnie wykorzystywany w elektrycznym modelu RZ oraz w hybrydowym RX 500h, rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś, dopasowując się do obciążeń każdego koła. Dzięki temu auto ma optymalną trakcję w każdych warunkach, przyspieszenie jest płynniejsze, a poza tym lepsze jest zachowanie na zakrętach, a prowadzenie stabilniejsze.
Za sprawą nowego systemu operacyjnego Arene OS zmieni się także dynamika samochodu i odczucia kierowcy w zależności od wybranego trybu jazdy. Kierowca będzie mógł nawet zmienić rodzaj dźwięku, a także poziom wibracji, żeby zwiększyć wrażenia sensoryczne.
W elektrycznych Lexusach zastosowany będzie system operacyjny Arene OS, który da nowe możliwości pod względem łączności i rozrywki. Inteligentny asystent głosowy wykorzystujący sztuczną inteligencję (AI) będzie błyskawicznie reagował na komendy, a także sam składał spersonalizowane propozycje, pełniąc rolę osobistego concierge’a. System operacyjny będzie w stanie nauczyć się przyzwyczajeń kierowcy, preferowanych ustawień czy ulubionych aplikacji, aktywując je automatycznie bez konieczności wywoływania komendą.
Za sprawą Arene OS zmieni się także dynamika samochodu i odczucia kierowcy w zależności od wybranego trybu jazdy. Kierowca będzie mógł zmienić rodzaj dźwięku, a także poziom wibracji, żeby zwiększyć wrażenia sensoryczne.
Modułowa budowa elektryków Lexusa
Kolejne generacje bateryjnych samochodów elektrycznych Lexusa mają powstawać z wykorzystaniem modułowych platform składających się z trzech głównych części – przedniej, środkowej i tylnej. Będzie to możliwe dzięki technologii gigacastingu, czyli montażu aut z dużych elementów.
Obecnie w elementach konstrukcyjnych przodu i tyłu auta wykorzystywanych jest około 175 części. Redukcja tej liczby pozwoli skrócić czas produkcji, a także zapewni większą swobodę podczas wprowadzania różnych typów pojazdów.
- Czytaj także: Lexus RX 350h. Podstawowa wersja silnikowa tego luksusowego SUV-a w zupełności wystarczy [Test]
Moduł przedni i tylny powstanie w zaledwie dwie minuty. Modułowa architektura oznacza także większą sztywność nadwozia oraz niższą masę, co będzie miało korzystny wpływ na prowadzenie auta. Ważnym aspektem będą też koszty likwidacji szkód – niewielka stłuczka nie musi oznaczać wysokich kosztów napraw.
Lexus LF-ZC – moim zdaniem
Lexus LF-ZC to futurystycznie ukształtowany model, który zachwyca wyglądem nadwozia oraz wystrojem wnętrza. Wolant, ekrany, fotele – wszystko to świadczy o wyjątkowo nowoczesnym podejściu projektantów. Mówienie o tym, że przyszłość jest już dzisiaj, nie jest wcale przesadą.