- Mandaty za przekraczanie dopuszczalnej prędkości w 2025 r. wahają się od 50 do 2500 zł. No chyba, że... nie. Są kierowcy, którzy kwalifikują się do tzw. systemu podwójnych kar. Piraci-recydywiście zapłacą za prędkość nawet pięć tys. zł
- Politycy zapowiadali mandatową rewolucję i kolejne podniesienie kar za przekraczanie prędkości, ale na słowach się skończyło. Do żadnych zmian nie doszło, choć padły konkretne kwoty. Temat zapewne w 2025 r. jeszcze wróci
- Tak samo jak rozszerzenie przepisu o zabieraniu prawa jazdy za zbyt szybką jazdę o 50 km na godz. Teraz ten przepis obowiązuje w terenie zabudowanym. Są pomysły, żeby działał także poza nim
- W 2025 r. uruchamiane będą kolejne odcinkowe pomiary prędkości, fotoradary i urządzenia monitorujące przejazd na czerwonym świetle. Poznaliśmy ich liczbę
- Mandaty za prędkość w 2025 r. Od 50 do 2500 zł. No chyba, że...
- Kiedy kierowca płaci podwójnie? Mandat 5000 zł za prędkość w 2025 r.
- Utrata prawa jazdy za prędkość w 2025 r. Tylko w terenie zabudowanym?
- Czy mandaty za prędkość zostaną w 2025 r. jeszcze podniesione?
- W 2025 r. będzie znacznie łatwiej o mandat za prędkość. Kolejne odcinkowe pomiary prędkości i fotoradary
Po serii głośnych i bulwersujących wypadków w zeszłym roku w Polsce znowu toczyła się dyskusja o zaostrzeniu taryfikatora mandatów dla kierowców. Jedną z największych zmian miało być ponowne podniesienie mandatów za przekraczanie prędkości. Politycy nawet głośno mówili o pięciu tys. zł kary za przekraczanie prędkości o 30 km na godz. Mówili, ale za ich słowami nie poszły czyny. W 2025 r. wjechaliśmy z takim samym taryfikatorem, który obowiązywał już w 2024 r. To oznacza, że kary są dotkliwe, a niektórzy zapłacą je podwójnie.
Mandaty za prędkość w 2025 r. Od 50 do 2500 zł. No chyba, że...
Co do zasady mandaty za prędkość w 2025 r. wahają się od 50 do 2500 zł. Nieważne, czy mandat wystawia policjant, czy dostajemy go na bazie zdjęcia z fotoradaru lub pomiaru z odcinkowego pomiaru prędkości. Rozpiska jest zawsze taka sama. I nie zmieniła się od zeszłego roku. Tak wyglądają mandaty za przekraczanie prędkości za przekroczenie prędkości w 2025 r.:
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
- o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
- o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
- o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
- o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
- o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.
Przeczytaj także: Oblał egzamin na prawo jazdy z "rozsądku i bezpieczeństwa". Zadziałała zasada kąta prostego
Kiedy kierowca płaci podwójnie? Mandat 5000 zł za prędkość w 2025 r.
Już od dłuższego czasu w Polsce obowiązuje tzw. system podwójnych kar. Zarezerwowany jest dla najpoważniejszych wykroczeń. Także przekraczania prędkości. W przypadku prędkości można więc dostać mandat w wysokości nawet pięciu tys. zł. Podwajane są tylko kary w złotówkach. Punkty karne zostają bez zmian. Podwójne kary zaczynają się od przekraczana
Kiedy kierowca staje się w świetle prawa recydywistą i płaci podwójnie? Jeśli w ciągu dwóch lat kierowca zostanie złapany na popełnieniu tego samego wykroczenia (dotyczy to wybranych wykroczeń uznawanych za poważne), dostaje mandat w podwójnej wysokości. Tak prezentują się mandaty za prędkość 2025 r. dla kierowców-recydywistów.
- Przekroczenie prędkości o 31–40 km na godz. – mandat 1600 zł i 9 punktów karnych,
- o 41–50 km na godz. – mandat 2000 zł i 11 punktów karnych,
- o 51–60 km na godz. – mandat 3000 zł i 13 punktów karnych,
- o 61–70 km na godz.– mandat 4000 zł i 14 punktów karnych,
- o 71 km na godz. i więcej – mandat 5000 zł i 15 punktów karnych.
Utrata prawa jazdy za prędkość w 2025 r. Tylko w terenie zabudowanym?
Jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość o ponad 50 km na godz. w terenie zabudowanym i zostanie na tym przyłapany, to z automatu traci prawo jazdy na trzy miesięcy. Ten przepis działa od dawna i w 2025 r. wciąż kierowcy z jego tytułu tracą prawa jazdy.
Zapowiedziano jakiś czas temu, że zostanie rozszerzony także o teren niezabudowany, ale tutaj również nie doszło jeszcze do żadnych konkretów. Nie wiemy, kiedy i czy w ogóle przepis o zabieraniu kierowcom prawa jazdy poza terenem zabudowanym zostanie w 2025 r. wprowadzony. Politycy to zapowiadają, ale jeszcze nic się w tej kwestii nie zadziało. Nie wiemy nawet, jaki miałby być ostateczny kształt przepisu. Pojawiały się informacje, że miałby dotyczyć tylko dróg krajowych, a na drogach szybkiego ruchu nie działać. Było jednak wiele apeli o to, żeby przepis rozszerzyć na wszystkie drogi. Co z tego wyjdzie, jeszcze zobaczymy.
Czy mandaty za prędkość zostaną w 2025 r. jeszcze podniesione?
Tego też nie wiemy. Politycy to zapowiadali, padały wspomniane już w artykule konkretne kwoty, a o potrzebie zmian otwarcie mówili nawet przedstawiciele ministerstwa sprawiedliwości. Za szumnymi zapowiedziami nie poszły jednak żadne kroki prawne. Prawdopodobnie temat jeszcze powróci, ponieważ walka z piratami drogowymi to jeden z priorytetów rządzących, ale dobrze wiemy, z jak dużym oporem społecznym może się wiązać zaostrzenie taryfikatora mandatów.
W 2025 r. czeka nas więc pewnie kolejna gorąca dyskusja o potrzebie zmian i ostrzejszego karania kierowców. Ale czy w końcu pójdą za tym czyny? Zobaczymy. Choć wydaje się, że przed wyborami prezydenckimi tak poważnych zmian nie ma co się spodziewać.
W 2025 r. będzie znacznie łatwiej o mandat za prędkość. Kolejne odcinkowe pomiary prędkości i fotoradary
43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości obejmą nadzorem blisko 400 km dróg ekspresowych i autostrad. To kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy, CANARD będzie prowadził pomiary prędkości przy pomocy 114 takich urządzeń. Pierwsze nowe systemy opp zostaną zamontowane w połowie tego roku
- poinformowała Inspekcja Transportu Drogowego w oficjalnym komunikacie na początku stycznia. Wiemy, że oprócz odcinkowych pomiarów prędkości planowanych jest jeszcze 70 fotoradarów i 15 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle. Wszystkie mają zostać zamontowane do czerwca 2026 r., a to oznacza, że wiele z nich zacznie działać już w 2025 r.
Dowiedz się więcej: Urządzenia do kontroli kierowców zaleją Polskę. Tylko OPP na niemal 400 km szybkich dróg [LISTA MIEJSC]