Auto Świat Wiadomości Aktualności Marka o ponad 100-letniej historii znika z rynku

Marka o ponad 100-letniej historii znika z rynku

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Z motoryzacyjnej mapy świata znika jedna z najstarszych firm produkujących samochody. Jej auta oferowano w 190 krajach świata, a sprzedaż liczono w milionach egzemplarzy. Produkcję ostatniego modelu w gamie zakończono pod koniec kwietnia w indyjskich zakładach w Chennai.

Datsun GO-cross ConceptŻródło: Auto Świat

Pora pożegnać się z jedną z najstarszych japońskich marek. Mimo imponującej i długiej historii (korzenie firmy sięgają 1911 r.) Datsun na dobre znika z rynku. Decyzję o zaprzestaniu produkcji ostatniego dostępnego modelu podjęły władze Nissana (koncern kontroluje Datsuna od lat). Nie jest bowiem tajemnicą, że Datsun i Nissan mają wspólne korzenie i wiele wspólnych modeli, choćby słynny Bluebird (zależnie od rynku używano nawet niekiedy oznaczeń "Datsun by Nissan").

Znamienne, że z Datsunem żegnamy się po raz drugi. Konsekwentne wycofywanie marki z rynku (logo Datsuna zastąpiono znaczkiem firmowym Nissana) rozpoczęło się już na początku lat 80. i to, mimo że na jednym z kluczowych rynków (USA) Datsun był lepiej rozpoznawalny od Nissana. O marce jednak nie zapomniano. Datsuna wskrzeszono bowiem po kilkudziesięciu latach, nie kryjąc nadziei na podbój tzw. rynków wschodzących. W 2012 r. Carlos Ghosn chwalił się nowym logo i planami inwestycji. Miejsce premiery wybrano nieprzypadkowo, czyli Indonezję, którą oceniano wówczas jako jeden z najbardziej perspektywicznych rynków świata.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Datsun jako tania marka wyróżniła się dość niezwykłymi konstrukcjami. Najlepszym przykładem okazała się działalność w Rosji, gdzie na bazie dwóch modeli Łady stworzono Datsuny on-Do (Łada Granta) i mi-DO (Łada Kalina). W Indiach zaś oferowano znacznie nowocześniejszy redi-GO, który był spokrewniony z Renault Kwid (platforma Renault-Nissan CMF i układ napędowy z modelu Kwid).

Dlaczego ponownie żegnamy się z Datsunem? Nissan nie kryje, że kluczowym elementem strategii jest produkcja samochodów z tych segmentów, które przynoszą największe profity. Najwyraźniej Datsun nie był w stanie wygenerować tak pożądanych zysków jak pierwotnie oczekiwano. Cudów nie ma. Nawet najbardziej imponująca historia na niewiele się zda, gdy w firmowej kasie pusto.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków