Logo
WiadomościAktualnościMasz diesla? Nie spiesz się z tankowaniem – wkrótce będzie trochę taniej

Masz diesla? Nie spiesz się z tankowaniem – wkrótce będzie trochę taniej

Promocje to jedno, a spadek cen ropy i cen paliw w hurcie – to drugie. Z pewnym opóźnieniem w stosunku do sytuacji na rynku surowców polskie rafinerie obniżają hurtowe ceny benzyny i oleju napędowego. Szczególnie istotne są obniżki cen paliwa dieslowskiego, które znów w hurcie jest tańsze od benzyny 95.

Tankowanie paliwa (zdj. ilustracyjne)
Piotr Czypionka / Auto Świat
Tankowanie paliwa (zdj. ilustracyjne)

W ciągu dwóch tygodni hurtowa cena 1000 litrów benzyny 95 spadła z 7304 zł do 7108 zł, co przy założeniu, że cena w hurcie bezpośrednio przekłada się na cenę na stacji, oznacza 22 groszy obniżki na litrze paliwa. Olej napędowy staniał nawet bardziej: 10 dni temu za tysiąc litrów stacje płaciły w Orlenie 7378 zł, dzisiejsza cena to 7044 zł. Są to ceny bez VAT, a zatem obniżka cen na stacjach mogłaby sięgnąć 36 groszy na litrze. Tyle że, jak zwykle, ceny paliw rosną szybko, a spadają powoli. Na efekty niższych cen hurtowych trzeba będzie jeszcze poczekać.

Promocje mogą "zjeść" część spadków cen paliw

Nie należy też wykluczyć, że zmuszone przez PKN Orlen do ogłoszenia promocji stacje będą próbowały ratować marże, pozostawiając nieco wyższe "wyjściowe" ceny paliw. Do promocji Orlenu dołączyła bowiem w miniony czwartek "konkurencja" w postaci sieci stacji Lotos oraz prawdziwa konkurencja – sieć stacji BP. Na wszystkich wymienionych stacjach kierowcy korzystający z programu lojalnościowego mogą liczyć na zniżkę 30 litrów na każdym litrze paliwa, przy czym na stacjach Orlen i Lotos limit jednorazowego tańszego tankowania wynosi 50 litrów.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakich obniżek należy się spodziewać?

Na razie hurtowe ceny paliw sugerują, iż można liczyć na średni spadek cen oleju napędowego na poziomie 10-15 groszy i kilku groszy w przypadku benzyny 95. Jednak możliwe są dalsze spadki hurtowej ceny oleju napędowego. Przyczyny? Gospodarka zwalnia, a ostatni "rajd cenowy" spowodował, że znów nie opłaca się wytwarzanie energii elektrycznej w elektrowniach dieslowskich.

Inna rzecz, że w obecnej sytuacji do prognoz na okres dłuższy niż tydzień lepiej się nadmiernie nie przywiązywać.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium