Definicję KODO można zawrzeć w trzech słowach kluczowych: szybkość, napięcie i zauroczenie. Pierwsze oznacza, że forma auta musi budzić instynktowną chęć do prowadzenia go. Drugie, że ma powodować wrażenie napięcia typowego dla chwili, w której zaczyna się ruch przy jednoczesnym zachowaniu japońskiej prostoty. Trzecie, że jakość wykonania potwierdza swoistą więź między projektantem i produktem.
Te trzy elementy są rozwinięciem pomysłów i doświadczeń przedstawianych dotychczas w serii konceptów NAGARE, które odzwierciedlały motyw ruchu kształtami inspirowanymi pięknem natury. „Rozwijając motyw ruchu, design Mazdy koncentruje się na mocy, pięknie i ekspresji charakterystycznej dla świata zwierząt. Ten ruch jest tak pełny witalności i siły, że wzbudza emocje u osób, które go obserwują. Nazwaliśmy go KODO – dusza ruchu, a naszym celem jest wyrażenie dynamiki ruchu i prędkości w nowych projektach” – wyjaśnia Ikuo Maeda. Pierwszym modelem, który doskonale odzwierciedla tę filozofię, jest koncept Shinari, którego oficjalna premiera odbyła się podczas salonu samochodowego w Los Angeles.
Słowo „Shinari” po japońsku oznacza potężną i jednocześnie subtelną manifestację siły, którą można dostrzec w momencie wyginania przedmiotów. Opisuje także człowieka lub zwierzę tuż przed wykonaniem szybkiego ruchu. I takie wrażenie można odnieść, patrząc na sylwetkę studyjnego modelu Mazdy. Czterodrzwiowe coupé wygląda, jakby szykowało się do skoku, emanuje wręcz potężną energią i zarazem dyskretnym, ale urzekającym pięknem.
Żaden z elementów nadwozia nie jest przypadkowy. Koła, błotniki, linia dachu, trójwymiarowa osłona chłodnicy, lampy, zderzak, nawet lusterka zewnętrze – wszystkie akcentują dynamikę samochodu. Nawet kolor karoserii – metaliczny niebieski – wybrano z premedytacją, by odzwierciedlał charakter twardego metalu i jednocześnie grą światła na płaszczyznach nadwozia wzmacniał efekt wrażenia ciągłego ruchu.
Wnętrze modelu zaprojektowano zgodnie z zasadą „ergonomii dedykowanej prowadzeniu”.Kokpit zorientowany jest na kierowcę, a rozdzielenie zestawu wskaźników na dwie strefy i zastosowanie dopasowanego do ciała fotela ma pozwolić kierującemu na pełną koncentrację i czerpanie przyjemności z jazdy. Shinari wyposażono w najnowszą generację systemu HMI (Human Machine Interface) wznoszącą na nowy poziom sposób komunikacji z samochodem. Za pośrednictwem kolorowego trójwymiarowego ekranu kierowca może wybrać trzy tryby działania HMI: Business (pozwala utrzymać stałą łączność z pracą), Przyjemność (zapewnia pełny komfort jazdy i rozrywkę w relaksującej atmosferze) i Sport (aktywuje łopatki do zmiany przełożeń przy kierownicy, utwardza zawieszenie i upraszcza obsługę pokładowych urządzeń, tak by kierowca mógł całkowicie skoncentrować się na dynamicznej jeździe). Pomysły przedstawione w Shinari już wkrótce mają znaleźć zastosowanie w nowych modelach Mazdy.