Już na pierwszy rzut oka Mercedes-Benz Concept Ocean Drive przywodzi na myśl klasyczne konstrukcje aut luksusowych.

Wrażenie to opiera się przede wszystkim na dużej, zorientowanej pionowo atrapie chłodnicy oraz eleganckich, wydłużonych liniach nadwozia nowego czterodrzwiowego kabrioletu. Twórcy auta koncepcyjnego nie mieli zamiaru wziąć na siebie roli awangardzistów interpretując tematy stylistyczne marki Mercedes-Benz, woleli raczej stworzyć unikalne dzieło sztuki motoryzacyjnej łączące w sobie niewymuszoną doskonałość, prestiż, elegancję, luksus i pewne siebie zadowolenie z życia na wysokiej stopie oraz pragnienie doznawania przyjemności.

Stylistyka czterodrzwiowego kabrioletu zaskakuje i uwodzi, a przy tym konsekwentnie wpasowuje się w filozofię stylu Mercedes-Benz, gdzie hasłem jest współczesna czystość i przejrzystość. Klarowny rysunek form i duże, spokojne płaszczyzny przeplatają napięte linie, co razem tworzy fascynującą grę między spokojem a drzemiącą mocą. Efekt to wrażenie harmonii, elegancji i jakości – zwłaszcza, gdy auto prezentuje się ze złożonym dachem. Wówczas boczne okna są w pełni opuszczone, wnętrze pozostaje całkowicie otwarte, dzięki typowemu dla samochodów tej klasy brakowi słupka B czy framugi okna.

Opuszczony dach pozwala także nacieszyć oczy widokiem eleganckiego wnętrza z zastosowanymi tu materiałami najwyższej jakości oraz wieloma ciekawymi rozwiązaniami. Z zewnątrz natomiast samochód wydaje się wyjątkowo długi. Po podniesieniu miękkiego dachu, napięta krzywizna linii dachu podkreśla rasowy charakter auta.

Duża krata wlotu powietrza

Specjalnie opracowana na potrzeby omawianego auta koncepcyjnego krata wlotu powietrza stanowi element definiujący charakter przedniej części luksusowego kabrioletu. Konstrukcję oparto na znanym z limuzyn marki rozwiązaniu, jednak, jeśli chodzi o zajmowaną powierzchnię, mamy tu do czynienia z elementem odznaczającym się nowa skalą. Owa wyjątkowo imponująca konstrukcja atrapy jest niemal o jedną trzecią większa niż element zastosowany w Mercedes-Benz Klasy S.

Z czworgiem budzących respekt listew, jest także ustawiona o wiele bardziej pionowo niż w jakimkolwiek innym produkowanym obecnie modelu Mercedes-Benz; jej dominujący charakter sprawia, że urasta do rangi nieomylnego symbolu statusu.

Wrażenie to podkreśla dodatkowo przód auta w kształcie litery „V”, a także długa maska samochodu, otoczona rzucającą się w oczy linią biegnącą wzdłuż jej krawędzi. Linia ta obejmuje kratę wlotu powietrza i łączy się z elegancją typową dla aut segmentu coupé z ostro nachylonym słupkiem A.

Nietypowe reflektory

Wszystkie funkcje reflektorów spełniają diody świetlne wykonane w technologii LED, która służy także tako środek stylistyczny. Ustawione w pięć rzędów, wysokowydajne diody elektroluminescencyjne (łącznie 35) zapewniają zarówno oświetlenie drogowe, jak i funkcję świateł mijania. Każda z diod jest umieszczona we własnym, specjalnie zaprojektowanym gnieździe działającym jak dysza kierunkowa wobec pojawiającego się światła. Przezroczyste elementy z pleksiglasu podkreślają przerwy pomiędzy poszczególnymi rzędami diod LED, podczas gdy u ich szczytu reflektor posiłkuje się charakterystyczną, trójwymiarową pokrywą.

Przy włączonych światłach mijania lub drogowych światło diod tworzy wzór świetlny w kształcie litery C biegnący po zewnętrznej krawędzi reflektora, co daje charakterystyczny efekt podczas jazdy nocą. Światła do jazdy dziennej oraz światła postojowe są także oparte na technologii LED. Wyposażono je w pokrywę, dzięki której powstaje wrażenie jednorodnego rozproszenia światła. To samo dotyczy kierunkowskazów tworzących obwódkę w kształcie litery C wokół krawędzi świateł do jazdy w dzień.

Wydłużona sylwetka i napięte linie karoserii

Cechą definiującą stylistykę Concept Ocean Drive widzianego z profilu jest opływowa linia „barków”, wyrastająca „organicznie” z wnęk kół przednich, wznosząca się bardzo nieznacznie, aby następnie ponownie delikatnie obniżyć się ku tyłowi, zanim znajdzie swój logiczny koniec pośród tylnych świateł auta. Szyba przednia jest mocno pochylona, czerpiąc inspiracje z dynamicznej stylistyki aut coupé ze stajni Mercedes-Benz. Przy podniesionym dachu linia dachu tworzy łagodną, choć mocną krzywą obejmującą karoserię, podtrzymując tym samym obraz wydłużonej sylwetki samochodu.

Jedną z charakterystycznych cech stylistyki a la Mercedes jest zaskakujące wykorzystanie linii i krzywych. Znajduje to odzwierciedlenie również w tym czterodrzwiowym kabriolecie. Biegnąca wzdłuż niższej krawędzi okna linia barków buduje i wspiera nadwozie wozu, podczas gdy poniżej znajduje się kolejna linia, która tworzy podstawę bocznych elementów karoserii. Biegnie ona przez całą długość pojazdu, od czubka reflektorów do krawędzi tylnych świateł, oddzielając powierzchnie wklęsłe drzwi od powierzchni wypukłych i tworząc poczucie harmonii, równowagi. Z drugiej strony nadaje ona nadwoziu wygląd wydłużony, skutkując wrażeniem dynamiki i elegancji. Owa linia tworzy także zaskakującą linię cienia, dzięki czemu przyczynia się do wzmocnienia efektu gry światłocienia na karoserii auta.

Całości dopełniają, wzmacniając efekt, linie powstałe na wysokości obniżonych wnęk kół przednich i tylnych. Poza nimi odchodzą lekko na bok, podkreślając tym samym blask i klasyczną elegancję samochodu. Elementem zaokrąglającym konstrukcję przy dolnej krawędzi nadwozia jest fartuch boczny zaakcentowany chromowaną linią biegnącą jego środkiem.

Dwubarwny lakier i nowe farby metaliczne

Opisana wyżej linia stanowi także granicę między dwoma różnymi odcieniami wykorzystanymi w dwubarwnej koncepcji lakierniczej auta. Lśniące, zgrane ze sobą beżowo-brązowe odcienie zostały opracowane specjalnie z myślą o aucie koncepcyjnym przez specjalistów od powłoki lakierniczej zatrudnionych przez Mercedes-Benz. Górna część karoserii pojazdu, włącznie z maską i pokrywą bagażnika, są pomalowane ciemniejszym odcieniem, określanym jako szampańsko-perłowy. Niższa część to szampan Alubeam.

Specjalną cechą tego lakieru jest obecność metalicznych płatków tworzących wyjątkowy efekt światłocienia, dzięki czemu wygląd karoserii zmienia się od matu po wysoki połysk, w zależności od światła, a także perspektywy i odległości, z jakiej przyglądamy się autu. Zaawansowaną koncepcję powłoki lakierniczej podkreślają dodatkowo brązowe odcienie okien.

Dwubarwny lakier nie tylko podkreśla wysoką jakość wykonania, z jaką zbudowano studyjny kabriolet, ale sprawia przy tym, że samochód wydaje się dłuższy i bardziej elegancki, podczas gdy gra światła i cienia dodatkowo wzmacnia efekt, jaki u obserwatora wzbudzają boczne linie nadwozia.

Unikalne klamki drzwi

Po zamknięciu bocznych okien muszą one stworzyć szczelną barierę poza obszarem drzwi. Fakt ten, a także sytuacja, w której kikut słupka B utrudnia całkowite schowanie szyby spowodował, że inżynierowie byli zmuszeni opracować urządzenie chowające szybę odznaczające się specjalną geometrią i wykorzystujące skomplikowaną sekwencję ruchów umożliwiających otwarcie i zamknięcie okien. Po naciśnięciu guzika okno w drzwiach przednich przesuwa się do przodu i w dół, pod pewnym kątem. Zanim okno tylne zupełnie zniknie we wnętrzu drzwi tylnych, mechanizm najpierw przesuwa je do tyłu o parę centymetrów – przed pochyleniem ich do przodu i ku dołowi.

Starannie przemyślano także konstrukcję klamek, które wpasowują się w konstrukcję karoserii, nie zakłócając tym samym stylistycznej jedności auta. Czujniki dotykowe powodują automatyczne wysunięcie się klamek w chwili, gdy ktoś zamierza otworzyć drzwi.

Koła szprychowe

21-calowe koła, stworzone specjalnie z myślą o czterodrzwiowym modelu koncepcyjnym, dodają całości niezrównanej doskonałości. Ich wąskie szprychy, których jest 36, przywodzą na myśl szprychowe koła arystokratycznych wozów z lat dawno minionych, chociaż ich ogólny wygląd jest zdecydowanie nowoczesny.Concept Ocean Drive porusza się na szerokich, niskoprofilowanych oponach, w rozmiarze 275/35 ZR 21.

Charakterystyczny widok z tyłu

Z tyłu auta spadzista krawędź oddziela pokrywę bagażnika od karoserii pojazdu. Światła tylne, podobnie jak reflektory, w całości opierają się na technologii LED. Gdy światła są wyłączone, wąskie, poprzeczne, chromowane żebro rozdziela światła tylne od świateł hamowania ułożonych w kształt litery C, przypominających tym samym wzór reflektorów samochodu. W obu przypadkach soczewki pokrywające diody sprawiają wrażenie jednolitości, więc poszczególne diody umieszczone pod nimi nie dają się rozróżnić. Podobnie jak w przypadku reflektorów, i tu znajduje się moduł umieszczony w środkowej części litery „C”. Tutaj obejmuje on kierunkowskazy i światło cofania.

Dwie duże końcówki wydechu o przekroju trapezu, zintegrowane z tylnym zderzakiem, komunikują światu zewnętrznemu obecność potężnej 12-cylindrowej jednostki napędowej pod maską samochodu.

Miękki dach kabrioletu

Miękki dach stanowi szczególne wyzwanie dla konstruktorów, nie tylko ze względu na jego imponujące rozmiary: długi na 2182 milimetrów, tworzy kopułę 2220 mm, o powierzchni około 3,2 metra kwadratowego.

Dach otwiera się i zamyka za pośrednictwem zaawansowanego mechanizmu elektrycznego. Najpierw silnik elektryczny otwiera zacisk na ramie szyby przedniej, potem odblokowuje się tylną część dachu. Wreszcie cała konstrukcja podnosi się, a pokrywa bagażnika otwiera się do tyłu, unosząc się wraz z półką tylnego okna aby pomieścić dach w swoim wnętrzu. Mechanizm chowania dachu zastosowany wprezentowanym samochodzie koncepcyjnym to konstrukcja nowatorska w swojej formie, umożliwiająca odłączenie za pomocą zwykłego złącza poprzecznego.

Skomplikowana sekwencja ruchów odbywa się za pomocą zmiennego układu hydraulicznego. Układ zapewnia siłę napędową umożliwiającą przeprowadzenie czynności otwierających i zamykających dach, podczas gdy kontrolę i koordynację całości po raz pierwszy zapewnia układ zaworów proporcjonalnych, rozwiązanie unikalne na skalę światową. W przeciwieństwie do zaworów stosowanych dotychczas, które wykonywały różne operacje kolejno, jedna po drugiej i przy tej samej prędkości, zawory proporcjonalne wykorzystują bardziej inteligentną strategię kontroli wykonywania czynności, gdzie różne fazy zamykania i otwierania mogą odbywać się przy różnych prędkościach i równolegle.

Oznacza to, że różne ruchy mogą być wykonywane bardziej płynnie i z większą elegancją, nie wspominając o wydajności całego procesu. Sześć oddzielnie kontrolowanych zaworów proporcjonalnych wykorzystywanych w luksusowym kabriolecie Mercedes-Benz umożliwia otwarcie dachu w bardzo krótkim czasie około 20 sekund – zdumiewająco szybko jak na miękki dach tych rozmiarów.

Jeśli chodzi o materiał, z którego wykonano dach, tu zdecydowano się na unikalną tkaninę wysokiej jakości. Ponieważ osnowa i wątek nici są w ciemniejszych i jaśniejszych odcieniach, powstaje efekt naprzemiennego matu/połysku, który nawiązuje do powłoki lakierniczej i dopełnia ją dając, połyskliwy efekt przywodzący na myśl strukturę drewna.

Dach wyposażono 30-milimetrową warstwę izolacyjnej wyściółki oraz podsufitkę w jasnym kolorze zapewniającym atmosferę przestronności wnętrza, nawet przy dachu zamkniętym. Polerowany pasek metalu biegnie wzdłuż krawędzi między zamkniętym dachem a karoserią auta.

Elegancja i wyrafinowanie wnętrza

Przy otwartym dachu ciągłość pomiędzy zewnętrzem a wnętrzem luksusowego kabrioletu daje się zauważyć o wiele łatwiej, niż byłoby to możliwe w przypadku pojazdu o zamkniętej karoserii. Kolor lakieru niezauważalnie przechodzi w barwę drewnianych wykończeń – w kolorze antracytu zaprawionego delikatnym beżem – hojnie zastosowanych na wysokości barków na całej długości auta. Drewniane wstawki wywołują ten sam co w przypadku zewnętrznej powłoki lakierniczej efekt przechodzenia jednej barwy w drugą wraz ze zmianą światła.

Nawet dużych rozmiarów pokrywa schowka na dach, pod którym dach chowa się po jego otwarciu, została w całości pokryta klonem srebrzystym, jednym z najdroższych gatunków drewna, tak wysoko cenionym ze względu na niezwykły, choć przy tym nienachalny, szary wzór. Warto zauważyć jedną rzecz: przy zamkniętym dachu pokrywa luku kryjącego dach spełnia dodatkowo funkcję półki tylnego okna.

We wnętrzu konceptu kierowcę i pasażerów otacza cały szereg odwołujących się do zmysłów szczegółów: w momencie, gdy podróżujący zajmą już swoje miejsca, ich wzrok przykuwają atrakcyjne, zachowujące doskonałe proporcje, harmonijnie zbalansowane formy i linie, a także jasne, ciepłe barwy. Ręce pieszczą elementy wykładzinowe z drewna klonu srebrzystego, zaś opuszki palców dotykają miękkiej skóry i doskonałych materiałów wykładzin. Oto luksus i wygoda w typowym dla Mercedes-Benz wydaniu.

Ciekawa kolorystyka

Wnętrze zaaranżowano horyzontalnie i dopasowano do potrzeb czworga podróżujących. Poniżej tablicy rozdzielczej oraz słupków A, w obu przypadkach obwiedzionych ciemnobrązową skórą w celu zapobieżenia powstawaniu odblasków, biegnie duży panel z drewna klonu srebrzystego. Jest pochylony ku górze, tworząc również konsolę centralną.

Poniżej warstwy drewna znajduje się inna warstwa materiału w barwie kości słoniowej, którego splot daje wrażenie, zarówno wzrokowe jak i dotykowe, trójwymiarowości; tworzy on kolorystyczny kontrast w okolicy tablicy rozdzielczej, konsoli centralnej i drzwi oraz zestawu wskaźników. Identyczny materiał otacza także brzegi konsoli pomiędzy fotelami przednimi. Nadaje również ton specjalnie zaprojektowanym fotelom, gdzie szerokie paski tego materiału odróżniają od siebie powierzchnie siedziska i oparcia wykonane z miękkiej skóry o tej samej jasnej barwie. Elementy foteli wykonane z materiału sprawiają nie tylko niezwykłe wrażenie wzrokowe, ale zapewniają przy tym wysoki poziom komfortu.

Inne zaskoczenie, które funduje użytkownikowi fotel kierowcy, daje o sobie znać dopiero w chwili, gdy zamierzamy zająć miejsce we wnętrzu auta. W tym momencie fotel automatycznie przesuwa się do tyłu i ku dołowi, aby umożliwić łatwiejsze zajęcie miejsca. W chwili, gdy kierowca zasiądzie już w fotelu, funkcja pamięci automatycznie przywraca siedzenie do zaprogramowanej, optymalnej pozycji za kierownicą.

Klon srebrzysty znajdziemy także po bokach konsoli centralnej (której powierzchnię obwiedziono jasną skórą) oraz podłokietników. Te elementy,na których spocznie ręka użytkownika, także wykończono jasną skórą, szczególnie przyjemną w dotyku.

System DVD i kredensik na szampana

Składany podłokietnik między oparciami tylnych foteli omawianego auta koncepcyjnego kryje sprytnie pomyślany mechanizm, który w chwili gdy odchylamy podłokietnik w pierwszej kolejności podnosi górną, wyłożoną drewnem część, aby następnie, gdy wyłożony skórą podłokietnik zostanie wysunięty, ponownie opuścić drewnianą patkę i tym samym zamknąć powstałą lukę. Tylny podłokietnik kryje regulator sterowany pokrętłem/przyciskiem do dyspozycji pasażerów na tylnych fotelach, za pomocą którego mogą oni obsługiwać wysokiej jakości system DVD/audio. Ekrany wideo wbudowano w tył zagłówków przednich siedzeń.

Pomiędzy siedzeniami umieszczono także kredensik mieszczący butelkę szampana i dwa kieliszki. Specjalne uchwyty utrzymują lampki w bezpiecznej pozycji podczas jazdy samochodem.

Istota S 600

Przyglądając się konceptowi, znajdujemy niewiele wskazówek, że jego konstrukcję oparto w istocie na modelu S 600. Instrumenty i przyciski składające się na układ kontroli i obsługi funkcji pojazdu to jedyne elementy, jakie inżynierowie w całości przejęli z Klasy S – wszystko inne opracowano i zbudowano specjalnie na potrzeby prezentowanego studium koncepcyjnego.

Dla przykładu drewniana kierownica to także unikalne, jednorazowe rozwiązanie. Wstawka z polerowanego aluminium, z umieszczoną centralnie gwiazdą Mercedesa wykonaną z tego samego materiału, wygląda, jakby całość odlano z jednego kawałka materiału. Zegar umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej także został zaprojektowany specjalnie dla tego modelu.

Inżynierowie zdecydowali się, dokonując wyboru pojazdu będącego punktem wyjścia dla konstruowanego konceptu, na flagowy model S 600, o przedłużonym rozstawie osi, wyposażony w silnik V12.

Najpierw pozbawili najbardziej reprezentatywny samochód z oferty Mercedes-Benz całej karoserii, pozostawiając jedynie krótki kikut u podstawy słupka B. To, co zostało z płyty podłogowej, wyposażyli w ukryty krzyżulec i wzmocnienia, aby zapewnić wymaganą sztywność skrętną– przy braku sztywnej konstrukcji dachu.

Duże rozmiary płyty podłogowej długiej wersji Klasy S (3165 mm rozstawu osi) stanowiły podstawę koncepcji przestrzeni wewnętrznej samochodu, która miała zapewnić kierowcy i pasażerom pierwszorzędny komfort jazdy. Zachowano nawet duże wnęki na stopy z tyłu samochodu. Jedyna zmiana dotycząca wymiarów auta dotyczyła faktu, że nowa karoseria kabrioletu, wykonana z włókna węglowego, okazała się mieć nieco krótsze drzwi tylne, aby pozostawić wystarczającą ilość miejsca na mechanizm operujący miękkim dachem pojazdu.

Silnik z podwójnym turbodoładowaniem

Maska Concept Ocean Drive kryje topową jednostkę napędową: silnik Mercedes-Benz V12, który, na potrzeby niniejszego modelu doczekał się nowej, pięknie zaprojektowanej osłony ze stylizowanym znakiem „V”. Dużą wagę przywiązano do innych, zwykle pozostających w ukryciu detali komory silnikowej. Na przykład pokrywki zbiornika na płyn do spryskiwaczy otwiera się za pomocą chromowanych zatrzasków, pozorowane perforacje nadają temu elementowi szczególnie stylowego zacięcia. Kolektory wydechowe wystające spod pokrywy silnika opakowano w siatkę ze stali nierdzewnej.

Podwójnie turbodoładowana jednostka rozwija moc maksymalną 380 kW/517 KM przy maksymalnym momencie obrotowym 830 newtonometrów, co gwarantuje niebywałą, generowaną zupełnie bez wysiłku moc silnika. Partneruje jej wypróbowana i doskonale sprawdzająca się, pięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów.

Powietrzny szal przy wszystkich czterech fotelach

Jest to jedna z nowinek technologicznych zapożyczonych na potrzeby Concept Ocean Drive – w poczwórnej formie – z Klasy SLK. Innowacyjny układ ogrzewania odcinka szyjnego o nazwie AIRSCARF („powietrzny szal”), który zadebiutował w modelu sportowym tej marki, ogrzewa głowę, gardło i szyję podróżującego na kształt niewidocznego szala. Umożliwia to umożliwiający podróżującym rozkoszowanie się jazdą z otwartym dachem nawet podczas chłodniejszej pory roku.

Innowacje zapożyczone z flagowych modeli marki

Nie trzeba chyba dodawać, że wyposażenie samochodu pokazowego Mercedes-Benz obejmuje te same osiągnięcia technologiczne, dzięki którym flagowe modele Mercedesa wyznaczają trendy rozwoju współczesnej światowej motoryzacji. Są wśród nich ważne nowe rozwiązania, takie jak układ wspomagania siły hamowania Brake Assist PLUS, innowacyjny układ hamulcowy PRE-SAFE BRAKE® (w połączeniu z systemem DISTRONIC PLUS opartym na technologii radiolokacyjnej) a także przewidujący możliwość zaistnienia zdarzenia na drodze układ ochrony pasażerów PRE-SAFE®.

Czujnik radiolokacyjny układu Brake Assist PLUS (BAS PLUS) monitoruje ruch drogowy odbywający się przed samochodem i ostrzega kierowcę w sytuacji, gdy odległość od pojazdu poprzedzającego staje się zbyt mała, lub gdy samochód zbyt szybko zbliża się do auta jadącego przed nim. Jeśli system rozpozna ryzyko zderzenia, BAS PLUS w ułamku sekundy oblicza wymaganą siłę hamowania, następnie dostarczą ją w chwili uruchomienia hamulców, nawet jeśli kierowca sam nie naciśnie na pedał wystarczająco mocno.

Stanowiący uzupełnienie tego systemu układ PRE-SAFE BARKE®, rozwiązanie unikalne na skalę światową, idzie o krok dalej niż Brake Assist PLUS poprzez automatyczne uruchomienie hamowania z siłą równą około 40 procentom maksymalnej mocy układu w chwili rozpoznania realnego ryzyka kolizji. Efekt to znaczące zmniejszenie ilości uderzeń w tył pojazdu jadącego z przodu, a także ograniczenie ryzyka poniesienia obrażeń przez osoby podróżujące samochodem wyposażonym w ten system.

Na pokładzie jest także układ radiolokacyjny o nazwie DISTRONIC PLUS, który zachowuje żądaną odległość od pojazdów poruszających się przed nami. W warunkach jazdy w korku, przy konieczności ciągłego hamowania i ponownego ruszania, system automatycznie wyhamowuje pojazd, a w razie konieczności, zatrzymuje go, aby następnie – na polecenie od kierowcy – z powrotem przyspieszyć aż do osiągnięcia uprzednio określonej szybkości, skoro tylko ruch samochodów przed nami zostanie wznowiony.

Układ kontroli funkcji COMAND

Konstruktorzy wyposażyli prezentowany model studyjny w udoskonaloną w porównaniu z Klasą S wersję układu kontroli i wyświetlania funkcji, który zapewnia, iż często używane funkcje są dostępne szybko i wygodnie. W zależności od indywidualnych preferencji, kierowca obsługuje takie funkcje auta jak radio, odbiornik telewizyjny, zmieniarka CD/DVD, telefon czy system nawigacji, bądź to za pomocą tradycyjnych przełączników, bądź przy użyciu przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej, bądź za pośrednictwem udoskonalonego układuCOMAND.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:6l V12 36VCylindry / zawory na cylinder:12 / 3Pojemność skokowa (cm3):5514Moc (kW / obr./min):380 / 3500Maksymalny moment obrotowy (Nm /obr./min):830Średnica x skok (mm):82 x 87Wymiary i nośność:Ilość miejsc:4Ogumienie przód / tył:275/35 ZR 21Rozmiar kół jezdnych przód / tył ('):9J x 21 ET33 / 10J x 21 ET26