- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), dążąc do poprawy bezpieczeństwa, wprowadziła nowe zapisy w dokumentacji przetargowej na dzierżawę miejsc obsługi podróżnych (MOP)
- Specjalne rampy do odśnieżania ciężarówek i naczep/przyczep na niektórych MOP-ach miały być już gotowe w październiku br., a nie ma ich do dzisiaj
- GDDKiA boryka się z problemem, jakim jest brak chętnych na dzierżawę wielu MOP-ów, na których budowa ramp miała być obligatoryjna
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, jak niebezpieczne są ciężkie tafle lodu lub bryły zmrożonego śniegu spadające z dachów ciężarówek i naczep/przyczep. W optymistycznym przypadku mogą jedynie wystraszyć innych kierowców, ale w mniej szczęśliwych sytuacjach uszkodzić czyjś pojazd, a w skrajnych przypadkach nawet doprowadzić do wypadku.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Budowa ramp do odśnieżania obowiązkowa na niektórych MOP-ach
I chociaż za odśnieżenie pojazdu oraz jego właściwe przygotowanie do drogi odpowiada kierowca, to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), chcąc poprawić bezpieczeństwo na drogach, bez prawnego wymogu wprowadziła nowe zapisy w dokumentacji przetargowej na dzierżawę miejsc obsługi podróżnych (MOP). Zgodnie z nimi w nowych przetargach jednym z wymogów od samego początku lub fakultatywnie na wniosek GDDKiA, jak zajdzie taka potrzeba, jest budowa ramp do odśnieżania.
Krok, na który zdecydowała się GDDKiA, był podyktowany tym, że "dotychczasowi dzierżawcy nie byli zainteresowani realizacją takich ramp" — wyjaśnił zespół prasowy GDDKiA. Na początku stycznia br. państwowa instytucja zapowiadała, że w trwających wówczas postępowaniach przetargowych obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczył następujących lokalizacji:
- S3 MOP Racula Zachód,
- S5 MOP Gruczno Wschód,
- S5 MOP Gruczno Zachód,
- S7 MOP Widoma Wschód,
- S7 MOP Widoma Zachód,
- S7 MOP Lubień,
- S7 MOP Krzeczów,
- A1 MOP Kargał Las,
- A1 MOP Wola Krzysztoporska,
- A1 MOP Siomki,
- A1 MOP Danielów.
Sama infrastruktura miała być gotowa w ciągu 12 miesięcy od dnia przekazania terenu dzierżawcy. W październiku br. platformy miały być gotowe na MOP-ach Woźniki Wschód i Woźniki Zachód przy autostradzie A1. W związku z powyższym zapytaliśmy generalną dyrekcję, jak wygląda postęp prac w tej kwestii.
- Przeczytaj także: Na A1 znikają ostatnie zwężenia. Z autostradową prędkością pojedziemy nieco później
Rampy miały być już w październiku. Jest grudzień, a ramp wciąż nie ma
Uzyskana odpowiedź pokazuje, że droga do szczęśliwego finału jest jeszcze daleka. "Na dzierżawę kilku MOP-ów z listy podanej w naszym styczniowym info, za sprawą braku ofert unieważniliśmy przetargi i ogłosiliśmy nowe (czekamy na oferty i poznamy je w lutym/marcu 2023 r.). Dotyczy to MOP-ów: Gruczno Wschód S5, Lubień i Krzeczów na S7, Wola Krzysztoporska, Siomki i Danielów na A1. Przetarg na MOP Racula Zachód zostanie ponownie ogłoszony" — poinformowała nas GDDKiA.
W dalszej części swojej odpowiedzi GDDKiA wyjaśnia, że "Pierwsze rozwiązania, umożliwiające odśnieżenie dachu naczepy, pojawią się na MOP-ach Woźniki, po dostosowaniu ich przez dzierżawców do funkcji komercyjnej (budowa stacji paliw, obiektów gastronomii). Kolejne, także po dostosowaniu przez dzierżawców, na MOP: Gruczno Zachód S5, Widoma Wschód i Widoma Zachód oraz Kargał Las na A1". A przypominamy, że rampy na MOP-ach Woźniki miały być gotowe niemal dwa miesiące temu.
- Przeczytaj także: Nowa droga oddana pięć miesięcy przed terminem. To odcinek S5 Ornowo — Wirwajdy [MAPA]
W niektórych lokalizacjach rampy powstaną na wniosek GDDKiA
Być może uda się dotrzymać terminu budowy ramp do odśnieżania na autostradzie A4 na MOP Prószków i Przysiecz. Te mają być gotowe najpóźniej na koniec października 2023 r., co podtrzymuje GDDKiA: "Pilotażowo, rampy umożliwiające odśnieżenie pojazdu ciężarowego, pojawią się również na dwóch MOP-ach o funkcji podstawowej, którymi zarządza GDDKiA. Chodzi o MOP-y Przysiecz i Prószków przy autostradzie A4. W sierpniu ruszyła rozbudowa o dodatkowe miejsca parkingowe dla samochodów ciężarowych wraz z modernizacją sanitariatów i oświetlenia parkingu".
Warto wspomnieć, że w swoim styczniowym komunikacie z 2022 r. GDDKiA wymieniła długą listę MOP-ów, na których infrastruktura do odśnieżania ma pojawić się po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony generalnej dyrekcji. Patrząc na to, jak postępują prace przy budowie ramp, które mają powstawać obligatoryjnie, można mieć obawy, czy faktycznie zdołają poprawić bezpieczeństwo.
- Przeczytaj także: Zakaz wjazdu... czego? Czy wiesz, co mówi ten znak?